Fresh Eyes: Internationale kunstnere og forfattere har fortolket Aarhus

Fresh Eyes: Internationale kunstnere og forfattere viser, hvordan Aarhus ser ud med nye øjne

Portræt-interviewKunst og UdstillingerSkrevet af: Chris Johansen11. okt 2017

Internationale billedkunstnere og forfattere har over fire år genfortolket Aarhus. Resultatet er udstillingen Fresh Eyes, der blevet til i samarbejde mellem Galleri Image og Aarhus Litteraturcenter

Elleve fotokunstnere og syv forfattere fra Europa, Asien og Afrika medvirker i det aktuelle kunstprojekt Fresh Eyes, der kaster nye blikke på Aarhus og de byrum, der for lokale måske er gået hen og blevet trivielle hverdagspassager. Snart kan resultatet ses rundt om i byen.

“Værkerne er lavet af nogen, der ikke kommer her fra, men alligevel har haft base her i noget tid. Derfor kommer de ud over turistens overfladiske bekendtskab og giver os noget, som vi måske er holdt op med at se. Det er altså nye og friske perspektiver på steder i Aarhus,” fortæller kurator Gitte Broeng om ideen bag projektet.

Igennem fire år har kunstnerne besøgt Aarhus og skabt værker, der i tekst og billeder fortæller om og viser bygninger, interiør, naturområder og små gadehjørner tilføjet hver enkelt kunstners personlige præg.
Kurator Gitte Broeng ved et af udstillingens værker i byrummet.
Foto: Marie Nyeng
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
“Det er nye og friske perspektiver på steder i Aarhus,” fortæller kurator Gitte Broeng om ideen bag projektet.
Foto: Marie Nyeng
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Nyt lys over velkendte steder

Det er blandt andet blevet til værker af den portugisiske fotokunstner Inês d'Orey, der med billedserien Inside Aarhus kaster nyt lys over velkendte steder som Vor Frue Kirke, Statsbiblioteket og Badeanstalten Spanien.

“Inês d'Orey arbejder meget med genfortolkning af steder og interiør. Med sin farveholdning og brug af lyset formår hun at genskabe stederne, så de nærmest får noget ikke-nordisk over sig. Det giver en fremmedhed og mystik midt i det velkendte, som dermed træder frem på en ny måde,” siger Gitte Broeng.

Blandt projektets forfattere findes franske Jacques Jouet, der har skrevet digte, som er blevet sendt med posten til forskellige århusianere – både folk han har mødt, men også folk, der bare er blevet fundet i telefonregistret.

Et eksempel er digtet tilegnet en Karin V. Christiansen, hvori jeg-fortælleren er overrasket over, at staveformen Aa foretrækkes frem for Å – akkurat som det blev vedtaget at stave Aarhus tilbage i 2011.

“Paa vej ud. Sammen med Jette og Mikkel overraskes jeg over, at Aa fortrænger Å

det “diakritisk justerede” bogstav, jeg læser, “med ring på toppen”
skulle udstødes, forstår jeg
på grund af ret antiobskure grunde ved det moderne

forsimplede
angelsaksificerende, saboterende marked”

Et udvalg af digtene bliver vist i en montre og bliver på den måde også en del af udstillingen.
Der er værker af i alt 18 kunstnere i udstillingen.
Foto: Marie Nyeng
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Værker af den kinesiske billedkunstner Liu Jin.
Foto: Marie Nyeng
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Udstilling på Galleri Image og i byrummet

Fresh Eyes-projektet startede i 2013, hvor fotokunstneren Tom Lovelace som den første kunstner ankom til Aarhus på et residensophold. Siden har i alt 18 kunstnere boet og bevæget sig rundt i Aarhus med irske Miriam O'Connor som den sidste i september 2016.

Kurator Gitte Broeng kom først ombord på projektet kort forinden da, og hendes rolle som kurator har dermed været lidt anderledes end normalt – eksempelvis har hun ikke været med i udvælgelsen af kunstnerne.

“Min rolle som kurator har været lidt anderledes i den forstand, at jeg ikke har valgt kunstnerne. Men jeg har dykket ned og udvalgt i det store materiale, der allerede var produceret. En del af projektet var også, at der skulle udstilles i byrummet, og det har været nyt for mig at skulle arbejde i det rum,” fortæller hun.

Galleri Image fungerer som informationscentral for byrumsudstillingen og rummer en del af udstillingen. Derudover vil der i udstillingsperioden være seks udstillingsstationer i byen – blandt andet i gården ved Århus Kunstakademi, Lokalcenter Møllestien og på Vesterport.

“Byrummet lyder stort, men det er det egentlig ikke, når man går rundt og leder efter mure, der egner sig til at vise værker på. Mange steder er allerede godt pakket af billeder af kommerciel eller informativ art, så det at vise kunst i byrummet kræver, at man finder steder med plads og rum, så kunsten ikke forsvinder i alt det andet,” fortæller Gitte Broeng.
Der vil være seks udstillingsstationer i byen – blandt andet i gården ved Århus Kunstakademi, Lokalcenter Møllestien og på Vesterport
Foto: Marie Nyeng
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
“Byrummet lyder stort, men det er det egentlig ikke, når man går rundt og leder efter mure, der egner sig til at vise værker på," fortæller Gitte Broeng om kuratør-arbejdet.
Foto: Marie Nyeng
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Tekst og foto komplimenterer hinanden

Selvom alle kunstnerne i Fresh Eyes-projektet har arbejdet individuelt, er der et godt samspil mellem teksterne og fotografierne, når de optræder i udstillingen, mener Gitte Broeng.

“I teksterne kan følelsen af at være fremmedgjort måske tydeligere træde frem end i et billede. Men i udstillingen kan teksterne og billederne skabe et rum sammen, selvom ingen af kunstnerne har samarbejdet. De bidrager alle med dele til en stor helhed,” siger hun.

I forbindelse med projektet bliver bogen Fresh Eyes desuden udgivet. Da udstillingen kun er midlertidig, sikrer kunstbogen, at værkerne lever videre efterfølgende.

Bogen og udstillingen kan da også allerede nu minde én om steder, der var engang, mener Gitte Broeng.

“Fordi det har foregået over en årrække, bliver der også refereret til steder, der ikke er her længere – for eksempel det gamle bibliotek i Mølleparken og steder i Gellerupparken, der gennemgår forandringer. Det siger noget om, at byen ikke er en fast størrelse”.
I forbindelse med projektet bliver bogen Fresh Eyes desuden udgivet.
Foto: Marie Nyeng
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Udstillingen Fresh Eyes kører fra den 12. oktober og frem til den 29. oktober 2017.
Foto: Marie Nyeng
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Fakta:

Fresh Eyes – International Artists Rethink Aarhus er en del af Aarhus 2017.

Der er fernisering og boglancering af Fresh Eyes – International Artists Rethink Aarhus torsdag den 12. oktober kl. 16-18 på Galleri Image i Aarhus.

Udstillingen kører frem til den 29. oktober 2017.

I forbindelse med udstillingen og Fresh Eyes-kunstbogen bliver der samtidig udgivet en bogserie med tekster af Andri Snær Magnason og Carl Jóhan Jensen. Jacques Jouets digtsamling med 101 digte til forskellige århusianere blev udgivet allerede i november 2016.

De medvirkende kunstnere er: Amitabha Bagchi, Tsitsi Dangarembga, Inês d'Orey, Rana ElNemr, Anushree Fadnavis, Markus Henttonen, Maja Ingerslev, Carl Jóhan Jensen, Liu Jin, Jacques Jouet, Thomas Kellner, Niviaq Korneliussen, Hyun-Jin Kwak, Tom Lovelace, Andri Snær Magnason, Teresa Meka, Miriam O'Connor og Abdellah Taïa.

 

Facebook
Del på facebook

Chris Johansen

Kulturjournalist og redaktionsmedarbejder

Chris Johansen er uddannet cand.mag. i dansk og retorik fra Aarhus Universitet med speciale i krisekommunikation på Facebook. Han har tidligere skrevet for bl.a. Gaffa. Foruden musik er også litteratur og film store interesser, hvor Kafka, Houellebecq og Lynch er blandt favoritterne.

Se Chriss artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind