Portræt sf singer-songwriter og guitarist Lasse Matthiessen

At ånde gennem sin guitar

Portræt-interviewMusikSkrevet af: Anne Harbo Frandsen03. aug 2017

Singer-songwriter og guitarist Lasse Matthiessen vil arbejde med sin musik på dens egne præmisser. Han lever i deleordning mellem Berlin og København og hans karriere fik et kæmpe skub fremad, da han fik en særlig tysk telefonopringning.

“Jeg må krydse/Sorte søer snart/Hvis jeg vil slippe/Tankerne om dig”.

Lasse Matthiessens nye single Sorte søer er på dansk. En markant forskel fra hans tidligere sange. Singlen og den efterfølgende plade, der skal udkomme til efteråret, kan bedst betegnes som en blanding af rock og noget mere skrøbeligt, beskriver Lasse Matthiessen. Og undervejs har han ladet musikken træffe valg for ham – blandt andet er vokalen på Sorte søer på dansk.

“Det var egentlig ikke et valg at lave en sang med lyrik på dansk. Det var bare sådan teksten kom til mig, og da vi efterfølgende kombinerede den med musik, var det helt rigtigt sådan.”
En opringning fra et tysk TV-selskab kom til at betyde meget for Lasse Matthiesens musikkarriere.
Foto: Tobias Kiel Lauesen
At optræde for publikum i sale med god lyd er noget af det Lasse Matthiesen holder mest af ved musikerlivet.
Foto: PR-foto - Bjørn Gießenbauer

På musikkens egne præmisser

Ikke at presse en på forhånd planlagt form ned over musikken, men lade den udvikle sig undervejs, virker til at være en vigtig grundpille i Lasse Matthiessens musikproduktion. Det handler om at arbejde på musikkens egne præmisser. Derfor udviklede Sorte søer sig markant fra idé til færdigt produkt.

“Da jeg skrev teksten og arrangementet i København, var den egentlig en ballade. Sådan stille i det. Og da jeg så nåede frem til Berlin, hvor jeg skulle indspille den, kom Martin Krümmling, min trommeslager, med et helt nyt forslag. Det var en blanding af rock og jazz, sådan en slags Radiohead-beat,” fortæller Lasse Matthiessen,

“det var slet ikke det, som jeg havde forestillet mig, men da jeg hørte, hvad Martin havde fundet på, var jeg bare sådan ‘Yeah!’. Og så blev det sådan, vi gjorde.”

Fragmenter kan blive til en helhed

Musikken opstår i mange forskellige rum; det er udgangspunkt for en lang og omfattende skabelsesproces. Halvfærdige tekster og brudstykker af lyd har han liggende på sin mobiltelefon, og en ny idé eller en god linje skriver han ned i en lille notesbog. Fragmenter, som måske med tiden bliver til en helhed, en sang.

“Mening med musikken kommer først senere, altså når det er indspillet,” forklarer Lasse Matthiessen og fortsætter:

“Engang imellem kan jeg finde noget på min mobil og tænke: ’Hov, hvorfor gjorde du ikke sådan og sådan dengang, du lavede sangen?’”
Lasse Matthiassen lader sin musik udvikle sig roligt fra idé til indspilning.
Foto: Tobias Kiel Lauesen
Lasse Matthisen skriver ideer til sangtekster ned i en notesbog og gemmer fragmenter af lyd på sin telefon.
Foto: PR-foto - Bjørn Gießenbauer
“En dårlig sang er bare på vej til at blive en anden sang”

Erkendelsen af, at et stykke musik kunne have fået en anderledes tekst, et andet refrain eller et andet arrangement, er ikke noget, som Lasse Matthiessen hæfter sig ved. Heller ikke selvom, han karakteriserer nogle af sine sange som dårlige. Det er alt sammen en del af hans personlige udvikling.

“Jeg tror på en måde, at alle sange er nogle, som jeg er nødt til at lave. Også de dårlige,” fortæller Lasse Matthiessen. Sangene er en del af ham, noget større og personligt. De lever på at kunne blive fremført med overbevisning – noget, som kun kan lade sig gøre, hvis man tror på stoffet.

“Hvis overbevisningen forsvinder ud af en sang, så gør meningen også,” siger Lasse Matthiessen, “jeg kan bruge noget fra en sang, som jeg ikke er tilfreds med på en ny måde senere. En dårlig sang er bare på vej til at blive en anden sang.”

Med musik i bagagen

Ligesom den danske tekst i Sorte søer aldrig var et bevidst valg, har musikken som levevej heller ikke været det for Lasse Matthiessen. Som søn af en jazzpianist og med musikken inde på livet fra han var lille, har det været det eneste naturlige for ham. Da han var yngre, var han i en årrække klassisk drengekorssanger, før han for et par år siden kastede sig ud i sit eget projekt som guitarist og sanger.

“Min mor plejer at sige, at jeg ånder gennem min guitar, og jeg tror, at det er meget rigtigt. Musikken har på en eller anden måde altid været en del af mit liv, men det har selvfølgelig været et spørgsmål om i hvor høj en grad,” fortæller Lasse Matthiessen.

Et kreativt rum

Musikken kommer ikke ud af det blå. Selvom Lasse Matthiessen altid har haft musikken med sig, fremhæver han Berlin som særlig vigtig for hans udvikling som kunstner. Byen kender han indgående fra et semester som udvekslingsstuderende på sociologistudiet, og siden er han vendt tilbage flere gange. I dag deler han sin tid på halvårlig basis mellem Berlin og København, som han er født og opvokset i.
Lasse Matthiesens mor siger, at han ånder gennem sin guitar.
Foto: PR-foto - Bjørn Gießenbauer
Berlin og København er de to byer, som Lasse Matthiesen deler sin tid imellm.
Foto: PR-foto - Bjørn Gießenbauer
“Første gang jeg boede i Berlin, blev jeg bare fuldkommen bjergtaget. Det var inspirerende med alle de andre kunstnere, festivaler og barer, og jeg fik en masse kontakter. Jeg blev fyldt op og producerede et hav af sange,” siger Lasse Matthiessen.

Han ser det som en luksus at leve i deleordning mellem Berlin og København. Begge byer bidrager med noget særligt. For mens han bliver inspireret af Berlins mangfoldige kulturliv og indspiller sin musik med sit band her, nyder han at kunne trække sig tilbage til sin base i København. Samtidig er Berlin i konstant bevægelse. Mange af hans tyske venner fra tidligere har slået sig ned andre steder i Tyskland.

“Berlin er et sted, som folk forsvinder fra. Lige pludselig er de væk. Og så kan det være rart at komme tilbage til København, som jeg synes, at jeg har en connection til. København giver mig ro,” fortæller Lasse Matthiessen.

En helt særlig telefonopringning

Berlin er også det sted, hvor Lasse Matthiessen for alvor begyndte at arbejde med sin musik. I et stykke tid spillede han rundt omkring i byen på større og mindre scener, men da det efterhånden gik i stå, blev det nødvendigt at se sig om efter nye muligheder. Han skrev til flere musikforetagender og regnede ikke med at få svar fra nogen af dem. De fleste, som han tog kontakt til, hørte han ikke fra, og da han i 2013 udgav en ny cd, fik Lasse Matthiessen andet at tænke på. Indtil telefonen pludselig ringede en dag.

”Det var en fra musikprogrammet TV Noir, som jeg havde kontaktet tidligere. Jeg havde før fået at vide, at jeg ikke var blevet udvalgt, men at det var tæt på. Det var sødt at sige, men selvfølgelig løgn, tænkte jeg. Og nu ringede der så én fra programmet og spurgte, om jeg ikke havde fået mailen om, at jeg var blevet udvalgt til en ny udsendelse,” husker Lasse Matthiessen tilbage.

Et ordentligt skub

Tilsyneladende var der sket en fejl. Den meget vigtige mail om, at Lasse Matthiessen var blevet udvalgt til at optræde i det populære og prestigefyldte TV Noir, var forsvundet i cyberspace. Og nu var der kun tre uger til!

“TV Noir var en enorm chance for mig. Jeg blev promoveret af pladeselskabet bag programmet og kom ud at spille en masse fede steder.” Efter udsendelsen fik han en masse fans i Tyskland, Østrig og Schweiz. “Det har givet mig et ordentligt skub.”

I programmet bliver Lasse Matthiessen interviewet, og bagefter fremfører han et par numre akustisk.

“Det var ret heldigt, at det var akustisk, for det passede til den måde, som vi plejede at optræde på,” forklarer Lasse Matthiessen.

Det intime rum giver et kick

At spille for folk, der virkelig lytter i sale med god lyd, er noget af det, som Lasse Matthiessen holder mest af ved livet som musiker. Her opstår der nemlig et helt særligt rum mellem tilhører og musiker.

“Det er meget intimt at optræde akustisk, sådan som vi gjorde i TV Noir og nogle andre steder. Publikum sidder lige foran, og man kan med det samme mærke, om det holder eller ej. Det handler om at rykke et eller andet i folk,” fortæller han,

“Det er nervepirrende at optræde sådan. Men samtidig giver det mig et kick. Og det betyder også, at jeg ikke kan lade være med at lave musik.”

Fakta: 

Lasse Matthiesen spiller i Studenterhuset i Odense den 3. august og ved Flensburger Hofkultur Festival i Flensburg den 9. august. 

Se mere info om hans musik og flere kommende koncerter på www.lassematthiessen.com

Facebook
Del på facebook

Anne Harbo Frandsen

Kulturjournalist og skribent
Anne Harbo Frandsen er uddannet i Tysk sprog, litteratur og kultur. Til daglig læser hun på Cand.Public-uddannelsen på Aarhus Universitet og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har boet i Tyskland ad flere omgange og er især vild med det mangfoldige Berlin. Hun holder af litteraturens verden, historieformidling og det skæve og skøre inden for kunst og kultur.
Se Annes artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind