Teaterlegenden Robert Wilson har indtaget Aarhus Teater med Edda

Robert Wilson instruerer Eddaen uden for tid og sted

Portræt-interviewSceneSkrevet af: Marie Nyeng16. okt 2017

En af verdens helt store teaterlegender, instruktøren Robert Wilson, har indtaget Aarhus Teater med forestillingen Edda

Robert Wilson har gennem en menneskealder revolutioneret det visuelle udtryk på teaterscener, og er en af den internationale teaterverdens allerstørste stjerner.

Lige nu er Robert Wilson i Aarhus sammen med et stort hold af norske skuespillere for at instruere forestillingen Edda på Aarhus Teater. Den norske manuskriptforfatter Jon Fosse har gendigtet de gamle nordiske myter til forestillingen. Men forestillingen Edda er alt andet end en klassisk opvisning af vikinger og gamle nordiske guder.

Mange vil sikkert huske Robert Wilsons æstetiske udtryk fra forestillingen Woyzeck, som blev sat op på Betty Nansen teatret i København i de tidlige 0’ere. Tom Waits havde lavet musikken til forestillingen. Robert Wilson blev for alvor international berømt, da han satte Einstein on the Beach op sammen med musikeren og komponisten Phillip Glass i 1976.
Robert Wilson er en af den internationale teaterverdens allerstørste stjerner.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Hsu Ping Hires
Lige nu er Robert Wilson i Aarhus sammen med et stort hold af norske skuespillere for at instruere forestillingen Edda på Aarhus Teater.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Lesley Leslie-Spinks

“Religion splitter folk og har intet at gøre på en scene”

Vi møder Robert Wilson på Aarhus Teater, hvor han sidder i den marmorerede buegang i jeans og klassisk mørkeblå blazer. Han takker gud for det den lave oktobersol, som strømmer ind gennem vinduerne, mens han samtidig fortæller, at han ikke mener, at religion har noget som helst at gøre på en teaterscene. “Religion splitter folk,” siger han. Han mener, at religion er ok, så længe den holder sig til en privat sektor. For ham har kultur potentiale til at ændre noget for mennesker, og derfor skal den ikke påvirkes af religion og for den sags skyld heller ikke af politik.

“Kultur har potentiale til at bringe os sammen, uanset hvilken baggrund vi har,” siger han.

I forestillingen Edda er det også langt fra en religiøs udgave af den nordiske mytologi, som bliver præsenteret. I nogle af scenerne er det ikke bare det nordiske, der er på spil men også klare referencer til bibelske tekster, men det er det almenmenneskelige i myterne, som er i fokus. Robert Wilson påpeger, at tematikken i Eddaen går igen i andre kultures myter både i Sioux-indianernes myter og i Bibelen. Han siger: “Myter er redskaber til at takle problemer i livet, og derfor er der myter som rummer de samme fortællinger i mange forskellige kulturer.”
I forestillingen Edda er det langt fra en religiøs udgave af den nordiske mytologi, som bliver præsenteret.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Lesley Leslie-Spinks
“Kultur har potentiale til at bringe os sammen, uanset hvilken baggrund vi har,” siger Robert Wilson.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Robert Wilson er oprindeligt uddannet arkitekt, og det fornægter sig ikke i hans meget grafiske udtryk på scenen. Han har sin helt egen særlige æstetik, hvor scenen står i stærke farver og ofte skarpe linjer og store sorte faretruende flader. Der er noget udklippet over hans univers, hvor skuespillere bevæger sig tydeligt koreograferet og styret rundt, som var de marionetter.

“Jeg hader naturalisme,” siger Robert Wilson. Hans teater er formelt teater, og han mener, at alle forsøg på at gengive noget naturalistisk på en scenen kommer til at fremstå som en stor løgn.
Robert Wilson er oprindeligt uddannet arkitekt, og det fornægter sig ikke i hans meget grafiske udtryk på scenen.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Lesley Leslie-Spinks
I Robert Wilsons univers bevæger skuespillerne sig tydeligt koreograferet og styret rundt, som var de marionetter.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Lesley Leslie-Spinks

Er kunstner for at stille spørgsmål

Robert Wilson måde at lave teater på handler ikke om det, der foregår på scenen skal kunne fortolkes. Han vil stille spørgsmål og give plads til refleksion “Jeg arbejder som kunstner for at stille spørgsmål. Jeg spørger, hvad er det - istedet for at sige, hvad det er. Hvis vi ved, hvad det er, vi laver, så er der ikke nogen grund til at lave det,” siger han.

Robert Wilson kalder Jon Fosse, som har skrevet manuskriptet til forestillingen, den bedste forfatter i verden, fordi han formår at holde alt åbent i sin tekst, så der netop bliver plads til refleksion.

Det visuelle og det, der foregår på scenen, mener Robert Wilson skal kunne stå alene. Han er helt igennem en mand, som er optaget af det visuelle og af den måde vores visuelle indtryk former vores oplevelser og giver os sansninger af verden. Hver eneste bevægelse han laver, når han taler virker gennemtænkt og koreograferet for at gøre situationen intens. På samme måde virker hver eneste lyssætning i hans forestillinger og hver eneste af skuespillernes grimasser gennemovervejede. Det er også dette totalkontrolerede udtryk, som giver hans arbejde et stærkt foruroligende præg. Det overdrevent teatralske, scenens stærke farver, som lyssætningen sørger for, virker manipulerende på en helt igennem dragende måde.

Generelt mener Robert Wilson, at vi er for lidt optagede af, hvor stor en betydning det visuelle og det, der taler til vores krop har på os. For ham spiller lyset en afgørende rolle for at tale til publikum.

“Jeg begynder altid med lyset, når jeg går igang med at arbejde med en forestilling.” Robert Wilson mener, at scenografien, og det man ser på scenen for alt i verden ikke må være en illustration af teksten. Det visuelle og det auditive skal være to stærke størrelser, som hver isæt kan stå alene.

Robert Wilson siger, at han stiller sig selv følgende spørgsmål, når han går igang med at skabe en forestilling:

“Kan jeg skabe noget på scenen, som kan hjælpe mig med at høre bedre, end da mine øjne var lukkede. Kan jeg skabe noget visuelt, som strukturelt kan blive set for sig selv og ikke være afhængig af tekst, musik - altså af, hvad jeg hører. Jeg vil skabe noget, der kan være værdifuldt på sine egne præmisser.”

Forestillingen Edda spilles på nynorsk og tekstes på dansk.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Lesley Leslie-Spinks
Edda spiller fra 14.-20. oktober på Aarhus Teater.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Lesley Leslie-Spinks

Fakta:

Aarhus Teater præsenterer forestillingen i samarbejde med Det Norske Teatret og Aarhus2017.
Forestillingen har spillet på Norges nationalscene, hvor blandt andet Svenska Dagbladet kaldte forestillingen et Gesamtkunstwerk.

Koncept: Robert Wilson
Tekster: Jon Fosse
Instruktør, scenograf og lysdesigner: Robert Wilson
Musik: Cocorosie og Arvo Pärt
Kostumedesign: Jacques Reynaud

Medvirkende: Henrik Rafaelsen, Gjertrud Jynge, Sigve Bøe, Frode Winther, Eivin Nilsen Salthe, Marianne Krogh, Paul-Ottar Haga, Joachim Rafaelsen, Ola G. Furuseth, Renate Reinsve, Tiril Heide-Steen, Jon Bleiklie Devik, Wenche Elena Medbøe

Spilledato: 14.-20. oktober 2017
Spilletidspunkter: lørdag kl. 16, søndag kl. 15, tirsdag-fredag kl. 19:30

Facebook
Del på facebook

Marie Nyeng

Chefredaktør og kulturjournalist
Marie Norman Nyeng er uddannet Cand.mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet og er fagjournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har arbejdet med journalistik og formidling af kultur, holdt foredrag og undervist kunstnere i at skrive og markedsføre sig.
Se Maries artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind