Koreograf Nønne Mai Svalholm: Ældre amatører er nye forbilleder på dansescenen - INTERVIEW

Aldrende amatører er de nye forbilleder på dansescenen

Portræt-interviewSceneSkrevet af: Asger Nørkær Nielsen05. dec 2017

For få år siden vendte koreograf Nønne Mai Svalholm sig mod alderdommen som tema og fandt sit eget ukonventionelle udtryk. 12. december har hun premiere på aldrings-værket Ultima på Bora Bora i Aarhus

Alle medvirkende i ensembleværket Ultima er amatører, over 60 og desuden forbilleder for os alle. De to første udsagn er fakta, det tredje er koreograf Nønne Mai Svalholms holdning og personlige motivation for at fokusere intenst på temaet aldring.

“Deres kroppe er formet af deres liv. Kroppen bærer præg af, hvilket liv de har levet. Det synes jeg er helt vildt inspirerende, smukt, stærkt og skrøbeligt på en og samme tid,” siger Nønne Mai Svalholm.

Siden 2015 har den 40-årige koreograf arbejdet intenst med temaet aldring, som hun føler sig godt til rette i.

“Det er så sjældent, at ældre er forbilleder for os. Det er tit unge eller voksne, som vi skal spejle os i. Og vi kommer til at mangle noget, hvis ældre kun bliver vist som karikaturer, der enten er syge og plejekrævende, eller er helt selvkørende og kun spiller golf. At se sådan nogen her – så mange forskellige – det synes jeg er livsbekræftende,” siger Nønne Mai Svalholm med henvisning til de 40 ældre medvirkende i Ultima.

Tirsdag 12. december er der premiere på forestillingen på teateret Bora Bora i Aarhus.
 
 
 
Koreograf Nønne Mai Svalholm har vendt sig mod alderdommen som tema.
Foto: PR-foto / Svalholm dans - Kaveer-Rai
Forestillingen Ultima har premiere på Bora Bora i Aarhus den 12. december.
Foto: PR-foto / Svalholm dans - Kaveer-Rai

Går sine egne veje

Man kan dårligt beskylde Nønne Mai Svalholm for at være konventionel. Sidste år turnerede hun med værket Circuit – en refleksion over aldring, der er beslægtet med Ultima, idet hun lod 25 ældre performe rundt om en diskokugle. Tidligere har hun arbejdet en del med sin kunst i Mellemøsten og Nordafrika, hvor hun blandt andet tog den arabiske maskulinitet under kærlig behandling med danseforestillingen Damascus.

Næste år planlægger hun et tredje værk med alderdom som fokus. Igen skal det være amatører, og det er noget, hun ikke mener er set før andre steder. Motivationen er til dels også personlig:

“Jeg havde en mormor, der blev 92, som var et forbillede for mig. Hun levede sit liv på sin egen måde: blev gift fem gange, fik en masse børn, havde en masse sex og gik klædt, som hun ville. Hun gik sine egne veje,” siger Nønne Mai Svalholm.
 
Ultima er den anden forestilling Nønne Mai Svalholm laver med ældre amatører.
Foto: PR-foto / Svalholm dans - Kaveer-Rai
De 40 ældre, som Nønne Mai Svalholm arbejder med, er alle amatører.
Foto: PR-foto / Svalholm dans - Kaveer-Rai

Aldrig for sent at lære nyt

De 40 ældre, som Nønne Mai Svalholm arbejder med, er alle amatører uden baggrund i kunst eller dans. Blandt de uvante scenekunstnere finder man Boe Andersen på 65, som er tømrer, og Anne Lise Sejr Pedersen, 70, nyligt pensioneret borgerkonsulent.

Boe Andersen siger: “Jeg synes, det er meget givende. Ikke vanvittig fysisk hårdt, men jeg oplever det som psykisk udfordrende at skulle være i det der nærvær hele tiden. Jeg kan blive så træt. Men jeg synes også, at det at kunne være i det, og det, at det følger med en, når man kommer ud herfra, er fantastisk.”

Anne Lise Sejr Pedersen: “Nu har jeg selv arbejdet en del med ældre mennesker, og det er præcis, som de fleste siger: Jeg føler mig, som om jeg er 20 indvendig. Så længe man er fysisk velfungerende, så har man det jo godt.”

Det sætter nogle begrænsninger for Nønne Mai Svalholm, at de medvirkende er helt nye i faget. Men samtidig kan det give hende muligheden for selv at præge forestillingen mere, fortæller hun.

“De er i kraft af deres liv et virkelig lækkert materiale at arbejde med. Min opgave som koreograf er i virkeligheden at give dem lov til at være, som de er. Samtidig med, at der selvfølgelig er noget viden og nogle teknikker, de skal lære, så skal de være sig selv i forestillingen. Det er en svær balancegang, men også virkelig interessant at få det til at vippe på den knivsæg,” siger Nønne Mai Svalholm.
 
Nønne Mai Svalholm synes, at de ældre i kraft af deres liv er et lækkert materiale at arbejde med.
Foto: PR-foto / Svalholm dans - Kaveer-Rai
Nønne Mai Svalholm har været kunstnerisk leder for Svalholm Dans siden 2008.
Foto: PR-foto / Svalholm dans - Kaveer-Rai

SE OGSÅ: BILLEDSERIE FRA PRØVER TIL FORESTILLINGEN

FAKTA

Ultima spiller på Bora Bora fra 12. til 19. december 2017. I alt 40 amatørdansere over 60 år medvirker. Forestillingen følger op på Circuit – en refleksion over aldring fra sidste år og er nummer to ud af tre planlagte forestillinger over temaet aldring.

Nønne Mai Svalholm har været kunstnerisk leder for Svalholm Dans siden 2008, og har modtaget 3-årigt arbejdslegat af Kunstrådet i Århus.

Hun har blandt andet arbejdet som koreografisk assistent for koreograf Kitt Johnson og koreograf Maria Brolin-Tani, og har været tilknyttet koreograf/ kunstnerisk leder Tim Rushton, Dansk Danseteater som ungt koreografi-talent.

Svalholm er uddannet ved Balletakademiet i Stockholm, Fontys Universitet og konservatorie i Holland, på Dance Space og STEPS i New York, og ved den forberedende uddannelse Marie Brolin-Tani i Århus

Holder bag Ultima:
Kunstnerisk leder/koreograf: Nønne Mai Svalholm
Medvirkende: 40 amatørdansere
Kunstnerisk sparring: Jesper de Neergaard
Producent/PR: Sine Riisager
Fundraising/PR: Kirstine Bauning
Komponist: Sisse Lunøe
Trombonist: Niels-Ole Bo Johansen
Dramaturg: Barbara Simonsen
Konsulenter, visuel identitet og lysdesign: Signe Klejs og Jon Skulberg
Visuel identitet og lysdesign: Nønne Mai Svalholm
Solodanser: Sisse Lunøe
Kommunikation med de ældre medvirkende: Charlotte K. Therkelsen
Fotografi: Louise Kirkegaard
Film og dokumentation: Michael Dinesen

 
 
 
Facebook
Del på facebook

Asger Nørkær Nielsen

Asger Nørkær Nielsen er ved at uddanne sig til journalist. Samtidig bruger han en stor del af sin tid på at læse bøger, se film og tv og på at tænke over, hvad kunst egentlig er, og hvad det skal bruges til.
Se Asgers artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind