Børnejazzklubben

Børnejazz

ArtikelMusikSkrevet af: Marie Nyeng09. okt 2014

Koncerter med musikere, der kan improvisere, er noget særligt. Børnejazzklubben har gennem ti år præsenteret livemusik for børn

Hver søndag inviterer Børnejazzklubben til koncerter forskellige steder i København. Klubben har også en afdeling, der holder koncerter i Odense, og af og til tager de musikere med til Aarhus.

En søndag eftermiddag kan blive til noget helt særligt, når man tager i børnejazzklubben. Her kan man smide sig på store puder sammen med sine børn, mens professionelle musikere giver hele banden oplevelser i musikkens verden. Det er fis og ballade på højt plan med musikere, som gerne vil dele deres glæde ved musik.

Der skal være plads til at være børn
David Nejrup er daglig leder af Børnejazzklubben. Sammen med en masse frivillige arbejder han på at give børn og deres familier uforglemmelige musikoplevelser. Det er vigtigt for børnejazzklubben, at der er en uformel stemning til koncerterne, så der er plads til at være familie og plads til at være børn. “I børnejazzklubben oplever børn, at musik kan være noget, der sker her og nu med levende mennesker på scenen,” siger David Nejrup.

Musikken i børnejazzklubben er jazz i bred forstand. Der er både koncerter med garvede jazzmusikere og kendte børnehelte fra Ramasjang som Onkel Reje og Rosa fra Rouladegade. Fællestrækket ved koncerterne er, at musikerne improviserer på scenen og er hamrende dygtige. David Nejrup siger: “I jazz og det, der ligner, improviserer musikerne. De træder ud af rammerne af deres indspillede numre. De leger og opfinder på scenen, mens de spiller.”

Jazz kan noget særligt med børn

Jesper Løvdal og Benita Haastrup er to musikere, som har spillet mange koncerter i børnjazzklubben. Jesper Løvdal spiller saxofon i en trio, hvor Hugo Rasmussen spiller bas og hvor Tom McEwan spiller trommer, fortæller historier og synger. Benita Haastrup vandt i 2012 en Danish Music Award som årets børnejazzmusiker og spiller blandt andre med sin egen trio DRUMDRUM.

Jesper Løvdal i sin trio sammen med Hugo Rasmussen, en af den danske jazzmusikens helt store navne, og Tom McEwan, der har været en børnehelt siden starten af 1980'erne.
Foto: Martin Munch
Benita Haastrup er en af de musikere, som har spillet mange koncerter i Børnjazzklubben.
Foto: Stefan Puetz
Jesper Løvdal og Benita Haastrup er enige om, at jazz kan noget særligt med børn. Benita Haastrup fortæller, at det særlige ved at spille for børn er, at man aldrig kan regne ud, hvordan de reagerer på det, man gør på scenen. Lige pludselig er der et lille barn, der bliver forskrækket over en lidt for høj lyd eller en, der bliver så begejstret, at vedkommende ikke kan sidde stille. “Jazzmusikere er gode til at improvisere, og det er godt, når man spiller for børn. Alt det uforudsigelige bliver elementer, man kan bruge i legen med musik,” siger hun.

Spiller på børnenes sko

Når Benita spiller koncerter for børn og familier, spiller hun den musik, hun selv komponerer. Det er musik for alle, både børn og voksne. “Jeg tror at uanset, hvem man spiller for, så skal man spille noget, man synes er rigtig fedt. Men når man spiller for børn, skal man være lynhurtig til at reagere på stemninger og bruge de ting, der opstår undervejs i det, man spiller,” siger hun. Benita Haastrup sidder ikke stille bag sine trommer, når hun optræder. Hun kan finde på både at spille på væggene og på børnenes sko.
Den 19. oktober spiller Jesper Løvdal sammen med Tom McEwan og Hugo Rasmussen i Børnejazzklubben, når den besøger Holbæk.
Foto: PR-foto
David Nejrup er daglig leder i Børnejazzklubben.
Foto: PR-foto / Børnejazzklubben
Når Jesper Løvdal spiller sammen med Tom McEwan og Hugo Rasmussen, kan de sent om aftenen spille for voksne for derefter næste formiddag at spille for børn og deres familier. “Uanset om vi spiller for treårige børn eller til en 70 års fødselsdag, så er det vi gør at formidle vores glæde ved musikken til barnet i mennesker,” siger Jesper Løvdal.

Fra kaffebar til Onkel Reje

Børnejazzklubben startede for 10 år siden med det ene klare mål at præsentere børn og deres familier for god livemusik. De startede på Ingolfs Kaffebar på Amager for derefter at rykke til kulturhuset på Islands Brygge. Her var alle koncerter altid totalt udsolgte.

Når børnejazzklubben i dag vælger musikkere til deres koncertprogram, går de først og fremmest efter musikere med et højt kunstnerisk niveau. Der er altid nogle populære navne, som folk kender og føler sig trykke ved. I år er det Onkel Reje og Kalle, som børnene kender fra Ramasjang. “Når folk har haft en god oplevelse til deres koncerter, så dukker de op igen og får på den måde nogle oplevelser med musik, de ellers ikke var støt på,” siger David Nejrup fra Børnejazzklubben.
nkel Reje er måske ikke det folk forbinder med jazz. Men han improviserer på scenen og kan opleves i Børnejazzklubben både den 2. og den 9. november.
Foto: PR-foto / Børnejazzklubben
Tiger Ywang spiller sange, der er særligt komponerede til leg, når de gæster Børnejazzkluben den 19. oktober.
Foto: PR-foto / Børnejazzklubben - Søren Solkær

Jazz er en vigtig del af dansk kulturarv

Jesper Løvdal mener, at børnejazzklubben er god til at brede kunsten ud til børn. Jazz som genre er slet ikke så avanceret for danskere, som man måske skulle tro. “Jazzen er ikke noget, der besøger os udefra; det et en vigtig del af den danske kulturarv. Kaj og Andrea, Jullerup Færgeby, Sørøver Sally og Olsenbanden. Det er rendyrket jazz alt sammen,” siger Jesper Løvdal.
Faktisk mener han, at jazzens rolle i den danske kulturarv har været med til at gøre Danmark til det, det er i dag, hvor vi i høj grad lever af kreativitet og innovation. “Danskere kan som jazzmusikere improvisere. Vi har pligt til gennem kunst at give de små poder inspiration til at improvisere, så de kan blive improviserende mennesker, der hele tiden kan gøre tingene på nye måder,” siger han.

Børnejazzklubben opfordrer også musikere, som de synes godt om til at kaste sig over det at lave børnekoncerter. Det gælder både garvede musikere og nyuddannede fra musikkonservatoriet. Til det siger Jesper Løvdal: “Som musiker er det et kæmpe skulderklap, at få at vide, at de kan bruge én.” Han mener, at hans trio har fået utrolig meget ud af at spille i børnejazzklubben. “Vi har både fået oplevelser og mange flere jobs, end vi ellers ville have fået.”
Kalle Mathiesen spillede i Børnejazzklubben i september. De fleste børn kender ham nok fra Kalles Danmarkstour på Ramasjang, hvor han finder musik i alt.
Foto: PR-foto / Børnejazzklubben

Fakta:

Børnejazzklubben har fem faste spillesteder i København, som huser koncerterne på skift. Det er: Kulturhuset Pilegården, Kulturhuset Islands Brygge, Kulturstationen Vanløse, Anemone Teatret og Børnekulturhus Amar´.

Hver sommer i forbindelse med Copenhagen Jazz Festival afholder de desuden BørneJazzFestival.

Se Børnejazzklubbens program her: http://www.bornejazz.dk/

Børnejazzklubben er en klub man kan blive medlem af. Det koster 300 kr. om året for op til 5 familiemedlemmer. Medlemskabet giver op til 50% rabat på billetpriserne.

Facebook
Del på facebook

Marie Nyeng

Chefredaktør og kulturjournalist
Marie Norman Nyeng er uddannet Cand.mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet og er fagjournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har arbejdet med journalistik og formidling af kultur, holdt foredrag og undervist kunstnere i at skrive og markedsføre sig.
Se Maries artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind