Menu
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få de seneste kulturnyheder, artikler, interviews og portrætter.

Vilhelmsborg festspil megaboard
vilhelmsborg festival topbanner
Morph på Aarhus Teater sætter menneskets natur til skue

Morph sætter menneskets natur til skue

Scene Artikel Skrevet af: Clara Edgar 2017-04-23
Del på facebook
Facebook

Morph sætter menneskets natur til skue

Menneskets natur belyses på Aarhus Teater i stykket Morph. Det dykker ned i vores dyriske sider og det moderne menneskes selvbillede sættes under lup

Scenen er mørk. En kvinde går roligt hen over den. Hun har dækkede underben, en stor hovedbeklædning på og hvad der minder om et våben i hånden. Ellers er hun nøgen. Scenen lyser op og flere mennesker træder ind fra siden. Alle med noget i hånden. Alle nøgne. De begynder at slås. Roen og stilheden forsvinder. De kæmper, falder, råber, skriger. Dyrisk vildskab og voldsomhed hersker.

En rejse ind i Kristján Ingimarssons univers er begyndt. I stykket Morph tager han publikum på opdagelse ind i vores egen natur, udstiller vores selvbillede og belyser samfundets kompleksitet. Det er en ekspedition hvor musik, scenografi og humor smelter sammen i en kommentar til samtiden, der taler til hjertet frem for hjernen.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Gísli Dúa
Se store billeder her →
Det mærkelige væsen mennesket præsenteres på scenen.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Gísli Dúa
Se store billeder her →
Instruktør Kristján Ingimarsson bliver vores guide, der forklarer, fortæller og fører os helt tæt på mennesket.

Safari i civilisationen

På turen ind i menneskets karakter bliver Kristján Ingimarsson vores guide, der forklarer, fortæller og fører os helt tæt på det mærkværdige væsen, mennesket udstilles som.

Han sætter de øvrige karakterers handlinger på pause eller udfordrer deres interne forhold og mentalitet, for at stille spørgsmålstegn ved vores position i verden.

“Det bliver dyrisk, fordi jeg har lyst til, at vi skal beskue os selv på en anden måde. Det, tror jeg, er sundt for os. Vi har godt af at udfordre den måde, vi tænker verden hænger sammen på, og det kan vi gøre, ved at se på os selv som dyr,” siger han.

Et behov, der i hans øjne, er blevet større gennem tiden. Kristján Ingimarsson oplever, at vi skaber et skel mellem dyr og menneske, kultur og natur og forsøger at hæve os op på et niveau, der gør det svært at se det store billede sammenhængen og kompleksiteten. Det prøver han at åbne vores øjne for. Han skaber rum og billeder på scenen, der afslører paradokserne i vores civilisation, og som samtidig giver plads til fortolkning og egne refleksioner. Vores urinstinkter overdrives og udstilles, når mødet mellem mand og kvinde bliver fremført som en parringsleg, der handler om behov, lyst og tiltrækning.

Han bliver en tyr og hun en ko, der med animalsk tiltrækning drages mod hinanden. Afstanden mellem de forskellige led i fødekæden udjævnes og lighederne står frem. “Vi er så optagede af at afskære os selv fra dyrene og sætter klistermærker på os selv, som dem, der styrer. Men vi er en del af evolutionen, hvor vi ikke er vigtigere end andre,” siger han.

Læs også: AQUASONIC - ET MESTERVÆRK AF EN ANDEN VERDEN

Mennesket i montrer

Montrer i glas skubbes. Trækkes. Drejes. Bevæges rundt på scenen. Skuespillerne går ind og ud af dem og passerer forbi hinanden. De står tæt og rykker langt fra hinanden. Ingen af dem siger noget, ingen ænser den anden. Som i en travl verden er de på vej mod noget med blikket rettet mod målet. Måske ser de på hinanden, men uden yderligere anerkendelse af de andre menneskers tilstedeværelsen i samme tid og rum. Billedet er en kommentar til travlheden , snæversynet og lukketheden.


Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Gísli Dúa
Se store billeder her →
Vi skaber et bybillede, hvor vi hele tiden er afskåret fra hinanden.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Gísli Dúa
Se store billeder her →
Mennesket er komplekst, og stykket tager fat i dybe facetter af vores væsen.
“Vi skaber et bybillede med udgangspunkt i transport. Vi kan sidde i en bus, gå igennem en glasdør eller bevæge os rundt, men vi er hele tiden afskåret fra hinanden i vores små kasser. Vores egen verden,” siger Kristján Ingimarsson om scenen.

Tendensen er voksende, og for Kristján Ingimarsson var det vigtigt at sætte fokus på den måde, hvorpå vi isolerer os fra hinanden og omverdenen. Det er ikke en kritik, men en kommentar, og et håb om at vi ved at have fokus på udviklingen, kan åbne øjnene for det og for hinanden. Ved at bruge montrerne kan han udstille karaktertræk og forhold som var det et stykke kunst, en fisk i et akvarium eller en dokumentar på tv.

Vores opmærksomhed skærpes, og der skabes en distance til os selv, der gør det muligt at reflektere over karaktererne på en mere distanceret og analyserende måde. Mennesket er komplekst, og stykket tager fat i dybe facetter af vores væsen og forståelse af verden. Der lægges lægges op til et opgør med udviklingen som et lineært forløb og i stedet præsenteres en forståelse af, at alt skifter mellem hinanden og morpher sammen på nye måder. Med få ord, musik og visuelle indtryk giver det stof til eftertanke og plads til egne tolkninger.

Læs også: EN JAGERPILOT MED STÆKKEDE VINGER - Interview Kaja Kamuk
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Gísli Dúa
Se store billeder her →
Vi er en del af evolutionen, hvor vi ikke er vigtigere end andre. - Kristján Ingimarsson
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Gísli Dúa
Se store billeder her →
Man skal ikke forstå det, der foregår på scenen 1:1 i Morph.

”Vi er jo bare grinern”

“Der skal altid være humor. Mennesket er jo mega morsomt. Vi prøver at være så fucking seriøse, men vi er jo bare grinern,” siger Kristján Ingimarsson. Humor spiller en væsentlig rolle gennem hele stykket. Det går over stregen og bliver til tider næsten absurd overdrevet i forsøget på at gøre højtflyvende problemstillinger forståelige. Men netop den manglende højtidelighed og berøringsangst er ifølge instruktøren afgørende for publikums åbenhed.

“Når vi griner af hinanden, griner vi også af os selv. Så når jeg kan høre latter fra salen, er det fordi de har forstået noget på en helt spontan måde, mere end noget hvor der skal reflekteres og analyseres,” siger han. Latteren fylder flere gange i løbet af forestillingen salen og små laviner af spontane udbrud giver genklang inden stilheden spreder sig igen, og indtrykkene synker ind hos tilskuerne. 

Morph har ikke en en-til-en forståelse, men er en legeplads for tolkninger, og en øjenåbner for mennesket som art og for dele af os selv som individer. Den spænder mellem liv og død. Glæde og skuffelse. Sympati og antipati. Natur og kultur. Kristján Ingimarsson ved godt, at vi aldrig kan forstå mennesket til fulde, og han prøver ikke at komme med et facit på os, men et regnestykke vi selv skal finde svar på. Han siger:

“Der er ikke et sted jeg vil ramme folk eller en ting, de skal forstå. Jeg vil bare give plads til tankerne. Plads til galskaben.”

Fakta: 

Morph spiller på Aarhus Teater til den 6. maj 

Ide, koncept og instruktion: Krstján Ingimarsson
Scenografi: Johan Kølkjær
Lysdesign: Michael Breiner
Lyddesign: Kim Engelbredt
Kunstnerisk konsulent: Egill Palsson
Medvirkende: Kjartan Hansen, Julie Kunz, Nanna Cecilie Bang, Kristján Ingimarson, Thomas Bentin og Kajsa Bohlin

Del på facebook
Facebook
Kulturmagasinet Fine Spind
Magasin og kalender om kultur
Alle artikler på Fine Spind
- copyright ©, 2014-2016.

Kulturmagasinet Fine Spind laves på
Kulturproduktionscentret Godsbanen i Aarhus

Kontakt os
Kulturmagasinet Fine Spind
Kulturproduktionscentret
Godsbanen, Projektdækket
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
Email: info@finespind.dk
SE-nr.: 35797602

Følg Kulturmagasinet Fine Spind på Facebook