Nanna Goul beskriver det ubeskrivelige i samlingen af fortællinger Erle Perle
★ ★ ★ ★ ★ ☆

Nanna Goul beskriver det ubeskrivelige i Erle Perle

ArtikelLitteraturSkrevet af: Rikke Schmidt Maltesen25. aug 2017

Med et fantastisk smukt billedsprog og tragikomisk akkuratesse beskriver Nanna Goul livet som det leves og de tragedier, som kan slå det ud af kurs

★ ★ ★ ★ ★ ☆

Nanna Goul er forfatter og kulturskribent for Weekendavisen. Hun debuterede i 2012 med Privat Skov, og Erle Perle er et nyt flot skud på stammen. Erle Perle er en novellesamling bestående af 11 korte fortællinger, som alle i en eller anden form kredser om temaerne tab og fravær. I Bag ved din seng, når du sover skal et ungt kærestepar forholde sig til mandens mor, som er ved at gå til i sit eget skidt, hvordan forholder man sig til sådan en arv og kan man undslippe den?

Voilà handler om en vordende mor, som har mistet sit barn, inden det overhovedet får lov at leve, mens man i fortællingen Har man sagt A følger en dysfunktionel sammenbragt familie, hvor faren langsomt men sikker afviser sine egne børn til fordel for sin nye kone og hendes døtre. Først rykker børnene ud i kælderen, så hundehuset for til sidst at blive “glemt” i et supermarked. Faren lider en anelse af moralske kvaler, da han afviser at kende noget til børnene, da de bliver afleveret af politiet, men har man sagt A...

Nanna Goul går til de svære emner med en helt særlig stil, hvor hun blander en rå hverdagsrealisme med eventyrlige elementer og en absurd galgenhumor. Skriftsproget krydrer hun med kendte brudstykker fra folkeeventyr, rim og remser, som skaber en spændende kontrast til de alvorlige temaer.
Nanna Goul går til svære emner med en helt særlig stil.
Foto: PR-foto/ Rosinante & co - Lærke Posselt
Med sin særlige, kontrastfyldte stil formår Nanna Goul at beskrive det ubeskrivelige.
Foto: PR-foto/ Rosinante & co

Naturen viser den smerteforvredne virkelighed

Krisen og hverdagen er to sider af samme sag hos Nanna Goul, og hun væver dem sammen med en mystisk og allestedsnærværende natur. Naturen overskrider grænser og trænger sig ind overalt. Skov, tåge, vind og krat indhyller og omkranser, perforerer og opsluger alt og alle i fortællingerne. Naturen bliver en slags tolkning, som menneskets tilstand forklares igennem, og Nanna Goul bruger den til at danne elegante broer mellem de realistiske og de overnaturlige elementer.

Virkeligheden er smuk og fuld af smerte, og denne dobbelthed skriver Nanna Goul sig ind i. Hun giver læseren en genkendelig men også smerteforvreden virkelighed, men lader hele tiden en skønhed og en frigørende humor smyge sig om de tragiske fortællinger. Denne underliggende humor kombineret med et meget smukt billedsprog gør, at smerten i Erle Perle ikke blot bliver til at bære, men også bliver en rigtig god læseoplevelse.

En skefuld remse og et drys eventyrlighed

Nanna Goul har et fængende og let tilgængeligt sprog som gør, at læsningen flyder ubesværet uden at stilen bliver banal. Hun leger ikke kun med det magiske og eventyrlige i handlingen. Ord og vendinger fra eventyr, rim og remser er drysset med let hånd ud over siderne og giver fortællestilen et skær af barnlig uskyld, som står i skarp kontrast til de alvorlige tematikker, fortællingerne behandler. Stilen fungerer bedst der, hvor Nanna Goul forstår at bruge det eventyrlige på en måde, så det giver et ekstra lag til fortællingerne. I få af fortællingerne konkretiserer hun det overnaturlige og uforklarlige i en grad, så det for mig kammer lidt over. Det er dog aldrig så stort et problem, at det trækker alvorligt ned i den samlede læseoplevelse.

”for det var det, vi var, på tur, på tur i det blå, nej, i alle efterårets farver, i lys chokolade og gamle appelsinskaller, boller i karry og citronsommerfugle, svedent græs, frisktappet blod, sårskorper og okker, okker gokker, gummi klokker, erle perle pif paf puf, væk med den beskidte luf.”

Citatet er fra titelfortællingen Erle Perle, hvor et forældrepar på tragisk vis mister deres børn i en ulykke. Familien er ude at vandre på et bjerg, da en tæt tåge gør, at børnene bliver skilt fra de voksne. Forældrene hører et skrig og løber ud i tågen, hvor de selv falder I et hul. Det bliver aldrig helt klart, hvad der er sket med børnene, men de bliver aldrig fundet – bjerget har slugt dem. Set i lyset af ulykken, bliver den lille uskyldige remse pludselig en uhyggelig varsel. Sådan vender og drejer Nanna Goul hele tiden det smukke og det tragiske.

I samlingen Erle Perle bevæger fortællingerne sig hele tiden i et interessant spændingsfelt mellem det trivielle og det ekstraordinære – mellem hverdagen og katastrofen. Døden og det at miste er en uundgåelig del af livet, men for mange af os, er det stadig en del, som vi har svært ved at forholde os til. Med sin særlige, kontrastfyldte stil formår Nanna Goul at beskrive det ubeskrivelige, og tilbage sidder man med en tåget fornemmelse af, at kun virkeligheden overgår fantasien.

Fakta:

Nanna Goul Erle Perle udkommer 25. august på forlaget Rosinante
Pris: 229,95 kr. / Sider:168
Omslagsgrafiker: Alette Bertelsen

Facebook
Del på facebook

Rikke Schmidt Maltesen

Skribent og anmelder

Rikke er uddannet cand.mag. i litteraturhistorie fra Aarhus Universitet. Børne- og ungdomskultur har altid været en rød tråd i både hendes arbejde, studie og fritid. Hun er særligt interesseret i børnelitteraturen og barnets stemme i kunsten. Rikke brænder for kulturel formidling og ser det som en vigtig samfundsopgave aktivt at inddrage børn og unge i kulturlivet.

Se Rikkes artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind