Sebastians drømme om en bedre verden
ArtikelMusikSkrevet af: Mette Wallin Andersen08. sept 2017
Den 8. september udkommer Sebastians 30. studiealbum. Det byder på poesi, samfundskritik og drømmescenarier. Vi har mødt sangeren og sangskriveren, som har skabt danske sangskatte i generationer
Musikeren, sangskriveren og trubaduren Sebastian er blandt andet kendt for albummet Den store Flugt og for at stå bag musik til Skatteøen og Ronja Røverdatter. Han har igennem sin karriere beskæftiget sig med alt fra samfundskritisk rock over børnesange til teatermusik og musicalsange. Den store genremæssige spændvidde, møder man også på Sebastians nye album Sange til Drømmescenariet.Naive drømme som fælles fodfæste
Som titlen lover, rummer Sange til drømmescenariet en hyldest til forestillingen om en bedre verden. “Albummet bliver åbnet af en lidt naiv drøm om fred i verden. Sangen Drømmescenariet lægger sig op af sange som Imagine og Give peace a chance. Det er enkle budskaber, men vi er også et sted med verden i dag, hvor der er brug for enkle steder for fodfæste,” siger Sebastian.Ifølge Sebastian opstår behovet for de enkle budskaber i en kompleks og usikker verden, hvor vi ikke ved om morgendagen byder på krig eller beskæftigelsesstjælende robotter. Der er kampe, der skal kæmpes i verden i dag, og de enkle budskaber kan være noget at stå sammen om og stå fast på.
Samfundskritiske sange er på ingen måde noget nyt for Sebastian, hvilket understreges med den sidste sang på det nye album. Paradis ved siden af (Lossepladsen) er nemlig en genfortolkning af Lossepladsen bløder fra 1971.
“Det sangen fortæller er, at der ikke er så meget, der har forandret sig siden dengang. Refrænet passede dengang, og det passer nu,“ siger Sebastian. Sebastian har blik for de samfundstendenser, der bliver ved med at genfortælle sig selv, men også for helt aktuelle tendenser. Sange til Drømmescenariet indeholder både en drillende hilsen til skærmfikserede teenagere og en bredside mod Inger Støjberg og Donald Trump.
Den samfundskritiske pathos i Sange til Drømmescenariet betyder dog ikke, at albummet er tungt og dystert - tværtimod. “Selvom der er nogle tunge sange, synes jeg også, at det er en forholdsvis lys plade. Det er vigtigt at finde glæden i det, der er værd at glæde sig over, for at finde styrke til at kæmpe de kampe, der kommer.”
Sange til Drømmescenariet er fyldt med fængende melodier og poetiske tekster, og der er masser af modvægt til det samfundskritiske blandt andet i form af børnesangen Ih du milde Maja. Albummet rummer desuden en venlig hilsen til børneklassikeren Den lille prins.
Sange til Drømmescenariet er fyldt med fængende melodier og poetiske tekster af Sebastian.
Foto: Foto: Daniel Buchwald
Sange som overlever
Sebastian har siden 70’erne skrevet sange og musik, som er blevet en del af den danske musikforståelse. De fleste der er vokset op i Danmark kender, om ikke det hele, så ihvertfald dele af Sebastians enorme bagkatalog. Da jeg spørger Sebastian, hvad det er hans sange kan, som får dem til at overleve, peger han på, at han har skabt sange, som folk kan bruge til noget. I samme åndedrag opponerer han imod den opfattelse, der ligger implicit i spørgsmålet: Nemlig at musik hører til den tid den skabes i. “Publikum er ikke så firkantede, som medierne gør dem til. Publikum kan godt skrå hen over aldersforskelle, genrer og tid,” siger Sebastian.Det drejer sig i virkeligheden om at give publikum muligheden for at opleve og “stå på” sange - om det er umiddelbart efter sangen er blevet til, eller om det er årtier efter, spiller ikke altid en rolle.
“Folk står på på forskellige tidspunkter. Jeg plejer at bruge Når lyset bryder frem fra Den store flugt som eksempel. Mange tror at folk refererer tilbage til 1972, når de siger, de kan lide den sang. Men det gør de slet ikke. Man kan lige så godt stå på sådan en sang i 2012,” siger Sebastian og fortsætter:
“Man har sådan en tendens til at tilskrive ungdommen nyheden; at det er dem, der laver det nye. Det er det jo også i en vis forstand. Men der er også rigtig meget af det, der er prøvet før.”
Måske er det en naturlig del af mediernes nyhedshungrende dna at halse efter ungdommen. Eller også er det en ærgerlig tendens, der er med til at gøre os historie- og kulturløse. For som enhver, der har fået øjne og ører op for sange, der blev til før man selv blev født ved, er der noget der overlever. Sebastians musik lever, og med Sange til drømmescenariet giver Sebastian tilmed publikum en konkret mulighed for at stå på en sang, der blev skrevet for 46 år siden.
Fakta:
Albummet Sange til Drømmescenariet udkommer den 8. september 2017.Du kan opleve Sebastian i koncert her:
9. & 10. september: Musikhuset Aarhus (musikhusetaarhus.dk)
13. september: Godset, Kolding (godset.net)
14. september: Musikteatret, Holstebro (musikteatret.dk)
15. september: Rotationen, Holbæk (sidesporet.dk)
16. september: Gribskov Kultursal, Helsinge (gribskovkultursal.dk)
17. september: Herlev Teaterbio (herlevmedborgerhus.dk)
19. september: Magasinet, Odense (kulturmaskinen.com)
20. september: Jysk Musikteater, Silkeborg (jmts.dk)
21. september: Alsion, Sønderborg (alsion.dk)
22. september: Harmonien, Haderslev (harmonien.dk)
23. september: Borgerforeningen, Svendborg (kulturhussvendborg.dk)
26. september: Skråen, Aalborg (skraaen.dk)
27. september: Vendelbohus, Hjørring (hjoerringhallerne.hjoerring.dk)
28. september: Morsø Teater, Nykøbing Mors (morsbilletten.dk)
30. september: Portalen, Greve (portalen.dk)
01. oktober: Store Vega, København kl. 15.00 & kl. 20.00 (vega.dk)
Mette Wallin Andersen
Kulturjournalist og anmelder
Mette Wallin Andersen er uddannet cand. mag. i filosofi fra Aarhus Universitet med speciale i narrativ identitet. Mette er vild med kultur der gør os klogere på os selv og hinanden. Det sker eksempelvis når kunst og litteratur spejler noget grundlæggende menneskeligt eller bryder nuancerende ind i samfundsdebatten.
Mette har undervist på Løgumkloster Højskole i fagene Verdensborger, Etik og Det skrevne ord.
Se Mettes artikler her →
Mette har undervist på Løgumkloster Højskole i fagene Verdensborger, Etik og Det skrevne ord.
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København