Designmuseum Danmark | Barnets århundrede | Design

Barnets århundrede er godt designet

Design og Arkitektur Artikel Skrevet af: Malthe Sommerand 2015-02-12
Del på facebook
Facebook

Barnets århundrede er godt designet

Udstillingen Barnets Århundrede på Designmuseum Danmark i København viser det 20. århundredes bedste design til børn. Udstillingen i sig selv er også godt design til både store og små

Skal børn lære at lege eller lege og lære? Skal de tænke selvstændigt eller beskyttes og nurses, skal de sidde stille eller tumle rundt? Samfundets syn på børn har ændret sig igennem det 20. århundrede, og det kan man se på de ting, der er blevet designet til børn gennem perioden. Fra BRIO til LEGO, fra Kay Bojesen til Alvar Alto, Helly Hansen og Olafur Eliason.

Store designvirksomheder og -koryfæer er samlet på udstillingen Barnets Århundrede på Designmuseum Danmark, der viser nordiske designklassikere til børn. Udstillingen begynder ved udgangen af 19. århundrede og er herefter en kronlogisk gennemgang og fremvisning af design til børn. Hvert rum i udstillingen repræsenterer en tidstypisk designtradition og dets barnesyn. Der er mange interaktionsmuligheder, som gør, at udstillingen kan besøges af både store og små.

Nostalgi og leg
Rundt omkring i udstillingen er der indrettet legezoner. “Vi mener, at en udstilling om børn og Barnets Århundrede skal appellere til børn,” siger Anne-Louise Sommer, der er direktør på Design Museum Danmark. Så mens voksne læser om de mange unikke børnedesigns, der er på udstillingen, kan børnene lege i udstillingens tumlerum. Her er der tumlemøbler fra bObles, og der er børnefjernsyn fra da, far og farfar var dreng.
Foto: Pr-foto/ Designmuseum Danmark - Babybjörn
Se store billeder her →
BabyBjörns Babysitter blev lanceret i 1961.
Foto: Pr-foto/ Designmuseum Danmark
Se store billeder her →
Nanna Ditzels bord og stol til børneværelset Trisserne fra 1962.
Foto: Pr-foto/ Designmuseum Danmark - Marino Thorlacius
Se store billeder her →
Vik Prjónsdóttir, Sælungen, 2006
Foto: Pr-foto/ Designmuseum Danmark - Kolbjörn Ringstad.
Se store billeder her →
Peter Opsviks Tripp Trapp stol, som den blev præsenteret i 1972.
Der også et rum, hvor børn kan sidde og tegne ved det ikoniske Peters Stol og Bord, som Hans J. Wegner designede til Børge Mogensens søn, Peters, fødselsdag i 1944. Stole- og bordesættene er opstillet i rækker, så det ser ud som om, børnene sidder i et lille klasselokale. Udstillingen oppebærer hele tiden denne brede appel med nostalgi til de voksne og leg til børnene, f.eks. ved et legebord, hvor man kan bygge sin egen BRIO-togbane.

Stop-motion træaber
Det bedst fungerende interaktionsrum er ét, hvor der er opstillet to iPads og en masse af Kay Bojesens træfigurer. Her kan man lave stop-motion film, der bliver vist på to fladskærme på væggen. “Her møder det analoge det digitale, og Kay Bojesen trælegetøj fra 1930’erne træder ind i det 21. Århundrede,” fortæller Anne-Louise Sommer. Der er Kay Bojesen legetøjs-præmier til de bedste stop-motion film. Hun fortæller dog videre, at hun nogle gange har været nødt til at bede voksne om at give iPads’ne videre til børn, da voksne også synes, det er spændende at lege med, når det historiske møder det samtidige.

Ikke bare små voksne
Udstillingens forskellige designs repræsenterer tidstypiske tendenser, der er unikke for netop det barnesyn, der herskede, da designet bliver lavet, hvilket er beskrevet på de infotavler, der hører til de forskellige udstillede designs. Denne vekselvirkning i barnesynet beskriver Anne-Louise Sommer således: ”Tingene bevæger sig mellem nogle poler, og det kan skifte mange gange i løbet af et århundrede. Du har et syn, der bliver afløst af en form for modreaktion eller en anden tendens,” forklarer hun. Udstillingen prøver overordnet set at afspejle et børnesyn, hvor børn bliver set som unikke væsener i sig selv. ”De er ikke bare små voksne; bag den samlede betegnelse børn findes særlige individer, som er særlige varianter af kategorien børn,” siger Anne-Louise Sommer.
Foto: Pr-foto/ Designmuseum Danmark – Jarl Axel
Se store billeder her →
Der er rig mulighed for at lege i udstillingen Barnets Århundrede.
Foto: Pr-foto/ Designmuseum Danmark - Pernille Klemp
Se store billeder her →
Cykler er en vigtig del af barndommen.
Foto: Pr-foto/ Designmuseum Danmark - Pernille Klemp
Se store billeder her →
Designet af børns verden afspejler vores ideer om, hvad børn skal.
Foto: Pr-foto/ Designmuseum Danmark - Merklit Mersha.
Se store billeder her →
Olafur Eliasson & Frederik Ottesen, LittleSun fra 2012.
Den Sorte Skole
Udstillingen har ladet sig inspirere af den svenske forfatter og pædagog Ellen Keys Bog Barnets Århundrede: “Det er jo ikke sådan, at vi har lavet en udstilling om en bog, vi har bare taget titlen fra bogen, og så er det grundtanken i hendes bog, der gennemsyrer de ting, som vi viser frem,” påpeger museumsdirektør Anne-Louise Sommer. Ellen Keys bog, der er fra 1902, skulle være et opgør med Den Sorte Skole og dens kæft, trit og retning:

“Tingene bevæger sig mellem nogle poler, og det kan skifte mange gange i løbet af et århundrede. Du har et syn, der bliver afløst af en form for modreaktion eller en anden tendens,” forklarer hun. Udstillingen prøver overordnet set at afspejle et børnesyn, hvor børn bliver set som unikke væsener i sig selv. “De er ikke bare små voksne; bag den samlede betegnelse børn findes særlige individer, som er særlige varianter af kategorien børn,” siger Anne-Louise Sommer.

Man finder ud af, at børn ikke bare skal sidde på deres flade, lytte på en autoritær lærer og reproducere det, læren siger. Der kommer stigende grader af mere individuelle tilgange, og vi forsøger gennem skolesystemet at opdrage børn til at blive kritiske og selvstændige samfundsborgere. Udstillingen har derfor en hel del skolearkitektur, hvor man blandt andet kan se, hvordan man designer legepladser og ergonomiske stole gennem århundredet.

Unik vandreudstilling
Barnets Århundrede er en vandreudstilling. Før den kom til Designmuseum Danmark, blev den vist på Museum Vandalorum i Sverige. Siden skal den til Helsinki i Finland. Udstillingen i Danmark har langt flere danske designs med en den svenske. Designmuseum Danmark fremhæver blandt andet Kay Bojesens design: ”Hvor udstillingen i Sverige kun havde 5 Kay Bojesen figurer, er der flere hundrede i Danmark,” fortæller Anne-Louise Sommer. 
Foto: Pr-foto/ Designmuseum Danmark - Pernille Klemp
Se store billeder her →
Hans J. Wegner tegnede bord og stol til vennen og kollegaen Børge Mogensens søn Peter.
Foto: Pr-foto/ Designmuseum Danmark - Pernille Klemp
Se store billeder her →
På udstillingen kan man få lov til at lave stopmotion film med Kay Bojesens trælegetøj.
Foto: Pr-foto/ Designmuseum Danmark - Magnus Ekström
Se store billeder her →
Om børn er små superhelte, eller om de skal ses men ikke høres afhænger af tiden, de lever i. (Plakat designet af Jarl Axel)
Foto: Pr-foto/ Designmuseum Danmark - Pernille Klemp
Se store billeder her →
Stole siger en hel del om, hvordan samfundet opfatter børn.
Muligheden for at lave stopmotionfilm med Kay Bojesens figurer er skabt med hjælp fra Kay Bojesens Mindelegat, så det er en unik ting for Designmuseum Danmark. Udstillingen er bestemt seværdig, hvad enten man vil se dansk eller nordisk børnedesign, da den har et flot udvalg af begge dele. Det er gensyn med barndom, for alle aldre, der smukt er materialiseret i flotte designs i gode rammer.

Udstillingen kan ses på Designmuseum Danmark fra 17/1 2015-30/8 2015. 
Se åbningstider i Fine Spinds kalender
Del på facebook
Facebook
Kulturmagasinet Fine Spind
Magasin og kalender om kultur
Alle artikler på Fine Spind
- copyright ©, 2014-2016.

Kulturmagasinet Fine Spind laves på
Kulturproduktionscentret Godsbanen i Aarhus

Kontakt os
Kulturmagasinet Fine Spind
Kulturproduktionscentret
Godsbanen, Projektdækket
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
Email: info@finespind.dk
SE-nr.: 35797602

Følg også Kulturmagasinet Fine Spind her: