Forfatter Kaspar Colling Nielsen viser os vores nære fremtid - INTERVIEW

Forfatter Kaspar Colling Nielsen viser os vores nære fremtid

ArtikelLitteraturSkrevet af: Emilie Kristensen-McLachlan15. dec 2017

Vaklende demokrati og sikkerhedszoner på Nørrebro, hvor mennesker holdes tilbage. Er det fremtiden for Danmark? Forfatter Kaspar Colling Nielsen finder tendenser i vores samfund og skriver dem ud i yderste konsekvens i en ikke så fjern fremtid i sine bøger.

Forfatteren Kaspar Colling Nielsens seneste skud på stammen er romanen Det europæiske forår, som foregår i et bekendt, men dog så anderledes, samfund i en nær fremtid. Kaspar Colling Nielsen inddrager i sin historie talende dyr, en københavnsk kunstscene under forandring og et innovativt forskningscenter, der dækker hele Lolland.
 
 
 
Kaspar Colling Nielsen har i sin seneste bog skrevet om en række scenarier, som han ser tendenser til, at vi er på vej imod.
Foto: PR-foto / Gyldendal - Jes Larsen
Ifølge Kaspar Colling Nielsen handler bogen Det europæiske forår om, at vores samfund bliver mere dehumaniseret.
Foto: PR-foto / Gyldendal

Kunst og kultur og SM

Kaspar Colling Nielsen er københavner ind til knoglerne. Han voksede op i centrum af København hos sin mor og var hver anden weekend hos sin far.

“Indre by i København i 1980’erne var ikke et mondænt sted endnu. København var meget anderledes dengang,” siger han.

Punk-scenen i København i 1980erne er en del af hans nye bog Det europæiske forår. Selvom Kaspar Colling Nielsen ikke selv var punker, husker han alligevel, hvordan det var.

“Jeg var for ung til at være en del af den punkgeneration på Floss (bar beskrevet i bogen og som stadig ligger i København, red.), men jeg hang også ud i Pisserenden, hvor Floss lå, sammen med to venner. En af deres mødre havde en SM-shop i Lars Bjørnstræde i Pisserenden. Så så vi de der punkere, som hang ud på Floss,” fortæller han.

“Punk-generationen i 1980erne følte allerede, at hele bevægelsen var overstået i 1970erne. Men jeg oplevede det som en meget vital tid, fordi der foregik så meget. Det handlede meget om kunst og kultur og alle havde oplevelsen af, at det var meget vigtig, det man havde gang i,” siger Kaspar Colling Nielsen.

Forandringer på vej

Det europæiske forår er Kaspar Colling Nielsens tredje udgivelse. Forfatterskabet startede med novellesamlingen Mount København i 2010, og i 2013 kom romanen Den danske borgerkrig 2018-24. Med sine to seneste bøger er Kaspar Colling Nielsen blevet kendt som en dansk forfatter med hang til fokus på fremtiden.

Ifølge ham selv skriver han ikke bevidst i en science fiction eller dystopi-genre. Men efter at flere har spurgt ind til det efter udgivelserne, har han overvejet, hvorfor hans tekster foregår i fremtiden. Han overvejer nøje sine svar og virker som om, han er langt væk i et andet tankeunivers, før han forklarer:

“Det er måske et forsøg på at forstå, hvad der sker i dag, fordi der sker så mange forvirrende ting. På en eller anden måde er det lettere at videretænke nogle tendenser, der er meget tydelige, og så se, hvad de trækker med sig af konsekvenser,” siger han.

I Det europæiske forår er der sket en række forandringer i Danmark og for danske borgere. Blandt andet er der blevet indført sikkerhedszoner på Nørrebro, hvor muslimer bliver holdt bag bevogtede mure, og der er optøjer i gaderne. Danmark har købt et stort landområde i Mozambique og oprettet en by af Maersk containere, hvor deporterede fra Danmark og flygtninge bor, indtil deres skæbner bliver bestemt.

“Der er nogle fremtidsscenarier, der ligger meget lige for, og dem havde jeg lyst til at skrive om,” siger Kaspar Colling Nielsen.
 
 
 
Kaspar Colling Nielsen skriver ikke bevidst i en science fiction eller dystopi-genre.
Foto: PR-foto / Gyldendal - Jes Larsen
Som ung tilbragte Kaspar Colling Nielsen lang tid i Namibia. Han mener, at Afrika har lært ham meget.
Foto: PR-foto / Gyldendal - Jes Larsen

Afrikanske drengedrømme

Kaspar Colling Nielsen begyndte at skrive bogen i Mozambique, hvor han var på tur som ambassadør for CARE Danmark. CARE Danmark er en NGO med fokus på nødhjælpsprojekter som at grave brønde og tilbyde sundhedsprogrammer til børn og kvinder.

“Jeg elsker Afrika og er meget interesseret i kontinentet, og hvordan det udvikler sig. Det er et meget anderledes sted end Europa. Jeg holder meget af det,” siger Kaspar Colling Nielsen.

Hans kærlighed til Afrika går tilbage til hans ungdomsår, hvor han tilbragte tid i Namibia på den sydvestlige kyst af kontinentet. Efter en fuldendt bachelor i filosofi fra Syddansk Universitet og en hård tid efter sin mors død på hans første år af studierne, tog han ned og besøgte sin onkels ven, som var generalkonsul i Namibia.

Han skulle egentlig kun være dernede i kort tid, men blev glad for at være der. Tiden i Namibia lærte ham om andre verdenssyn end det danske.

“Jeg arbejdede i et slumkvarter. Det var rigtig godt for mig at komme derned og se noget andet. Det var lidt svært at gå rundt og have ondt af sig selv, når man er der,” smiler han og fortsætter grinende:

“Jeg var sådan en type, der skrev digte om mig selv, fra jeg var meget ung. Min selvmedlidenhed blev ikke bedre af, at min mor døde. Det synes jeg, jeg kom lidt over ved at være dernede. Der var så mange stærke historier. De folk, jeg mødte, havde nogle helt vilde historier, som var meget inspirerende. Det var inspirerende, at man kunne komme ud på den anden side af nogle af de ting, de havde oplevet og være stærkere,” fortæller han.

Det tog tid for ham at forstå, hvor anderledes kulturen var der. På det overordnede niveau følte Kaspar Colling Nielsen sig meget ligesom sine lokale venner.

“Vi kunne med det samme snakke om hiphop musik, og vi havde en masse fælles kulturelle referencer. Men nedenunder ligger en helt anden kultur og syn på individer og samfund. For eksempel, dvæler man ikke så meget ved fortiden. Man kigger meget mere fremad,” husker han.

Gamle Europa – ny humanisme

Kaspar Colling Nielsens interesse for at se fremad og fremtidens mulige scenarier bunder i en reel bekymring. Han mener, at udviklingen de sidste tyve er gået mod, at retorikken er blevet hårdere og hårdere og mere og mere uforsonlig.

“Jeg tror, vi går imod et kollisionspunkt. Og jeg er ekstra bekymret, fordi jeg synes, det er svært at komme i tanke om, hvad der kunne ske, som kunne være så kraftigt og af positiv karakter, at det kunne ændre den her udvikling og trække det i en anden retning,” siger Kaspar Colling Nielsen.

Som kunstner oplever han at blive stillet nogle meget komplekse spørgsmål om samfundsproblemer, som for eksempel dem han skriver om.

“Man bliver hele tiden spurgt om ting omkring samfundet, som om man er et slags orakel. De svar er der ikke en eneste kunstner i hele verden, der har. Før i tiden tilskrev man kunstneren en enorm autoritet, men jeg tror, det er nogle myter om kunstnere, der er under afvikling,” mener Kaspar Colling Nielsen.

Det er ikke kun myten om kunstneren som orakel, sandsiger eller autoritet, som han mener er under afvikling.

“Jeg mener, der er nogle grundlæggende ideer fra oplysningstiden, som er under afvikling. Vores rettigheds-tradition i Europa og individets ukrænkelighed. Vores tro på demokratiet er vaklende og vores optimisme, hvad angår teknologi- og vidensudvikling, vakler også. Den sidste ting, der er under afvikling er vores tro på kunst,” mener han.
Ifølge Kaspar Colling Nielsen handler bogen Det europæiske forår om, at vores samfund bliver mere dehumaniseret.

“Det er et forsøg på at vise, hvor vores samfund er på vej hen, når de her værdier krakelerer, og vi er i gang med at formulere noget nyt; en form for ny humanisme eller en form for ny europæisk mission. Den gamle fungerer ikke rigtig længere,” siger han.

Kaspar Colling Nielsen ser et skel imellem danskernes egen selvopfattelse og hvordan virkeligheden ser ud:

Han siger: “Når vi diskuterer flygtninge, har mange af os et billed af os selv som meget moralske, men jeg tror ikke, man skal bilde sig selv det ind. vi kan leve med utrolig meget i Europa med utrolig meget lidelse omkring os. Mulighedsrummet er ret åbent, når det kommer til stykket for, hvad der kan ske."

Fakta:

Født: Den 9. februar 1974, København.

Uddannelse: BA i filosofi ved Syddansk Universitet, cand.merc.fil. ved Copenhagen Business School, 2005.

Debuterede i 2010 med Mount København. Gyldendal og har siden også udgivet Den danske borgerkrig.

Litteraturpriser: Danske Banks debutantpris, 2010.

Seneste udgivelse: Det europæiske forår. Gyldendal, 2017. Roman.

 
 
Facebook
Del på facebook

Emilie Kristensen-McLachlan

Se Emilies artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind