Bogfinkevej er Aarhus i blodet og begge ben på jorden

Bogfinkevej er Aarhus i blodet og begge ben på jorden

Portræt-interviewMusikSkrevet af: Anne Møller15. mar 2018

For fremadstormende musikere kan det måske være svært at bevare jordforbindelsen. Men ikke for den aarhusianske trio Bogfinkevej. I september 2017 opsagde de deres pladekontrakt med Universal efter mindre end et års samarbejde. Det er dyrt at have holdninger, men de tre aarhus-fyre insisterer på at tage tingene i deres eget tempo.

Det er en grå, men mild eftermiddag i marts. Den sidste sne er smeltet, og rundt omkring pibler vintergækker og erantis op fra den kolde jord. Foråret er på vej.

Det samme er aarhusianske Bogfinkevej, som jeg skal mødes med denne mandag eftermiddag. I weekenden spillede de for fulde huse på Hotel Cecil i København, og på lørdag gæster de det aarhusianske spillested Radar. Også her meldes alt udsolgt.

Deres humørfyldte latter breder sig i rummet i samme øjeblik, de kommer dalrende op ad trappen iført caps, hættetrøjer og joggingbukser. Den afslappede jargon afløses dog hurtigt af mere seriøse miner, da jeg kommer dem i møde.
Bogfinkevej består fra venstre af Mads Horsdal, Søren Karim Bech og Laurits Gad.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
De tre aarhus-drenge mødte hinanden i det aarhusianske rap-miljø i deres ungdom.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Musikkollektivet på Bogfinkevej

Søren Karim Bech, Laurits Gad og Mads Horsdal er alle er vokset op i eller omkring Aarhus, og de mødte hinanden i deres teenageår i det spirende aarhusianske rap-miljø, der gennem årene har været redekasse for fremtrædende rappere som L.O.C., U$O og Johnson.

I et lille værelse i en lejlighed på Bogfinkevej i Aarhus lød de første akkorder. Værelserne i det lille musikkollektiv husede dengang forskellige aarhusianske rappere og musikere på skift, og det var her, Laurits Gads og Mads Horsdals veje mødtes.

“Kejser A (aarhus-rapper red.) flyttede ud, og så flyttede Mads ind,” fortæller Laurits Gad, der er den eneste af de tre, der ikke rapper. Til gengæld synger han. Og spiller guitar. “Det fandt vi ud af en dag, vi sad oppe på Bogfinkevej alle tre og hang ud,” siger Søren Karim Bech, der kendte Mads Horsdal på forhånd. Han bliver afbrudt af Laurits Gad: “Jeg fandt også ud af det den dag,” siger han og griner og trækker ærmerne ud over hænderne.

Mødet mellem de tre aarhus-drenge på det lille værelse i Aarhus var kun begyndelsen. At de få år senere skulle stå med en pladekontrakt i hånden og spille på Roskilde Festival var en drøm, der endnu ikke var blevet plantet i hovederne på de tre unge fyre.
Rap-trioen er opkaldt efter den adresse, hvor de tilbragte et utal af timer i løbet af deres ungdom. Sidenhen fandt de ud af, at bogfinken synger dialektisk.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
I løbet af 2017 nåede trioen være på tour med Wafande og TV2, at udgive EP’en Helt Stil, og at spille på både SPOT Festival og Roskilde Festival.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Genremæssige kompromiser

Spoler man bare et par år tilbage, gjaldt det dog først og fremmest nogle genremæssige uoverensstemmelser.

De to rappere, Søren Karim Bech og Mads Horsdal, havde tidligere færdedes i det traditionelle rap- og hiphop-miljø i Aarhus. Og til at starte med var det ikke så let at forene med Laurits Gads mere poppede riffs, fortæller de.

I traditionel hiphop får man et beat, som man rapper ind over, siger de. Men sådan var det ikke her. Laurits Gad skrev sine numre fra bunden på guitar, og det krævede stor tilvænning for de to rappere: “Vi kommer fra sådan en del af hiphop-kulturen, hvor man skal holde det ægte, og hvor det skal være undergrund,” forklarer Søren Karim Bech og læner sig tilbage.

De var ikke vant til at kombinere rap med sang, og dengang var det heller ikke god stil, fortæller de. Sidenhen er kombinationen af sing-a-long pop og rap blevet et varemærke for den aarhusianske trio. Men det var en lille kamp i begyndelsen, indrømmer de og griner.

Fra ukendte aarhusianere til pladekontrakt

I løbet af få måneder gik Bogfinkevej fra at være en ukendt trio fra Aarhus til at komme i de store pladeselskabers søgelys. I marts 2016 lagde de en jam-video af nummeret Smilets by på facebook, og herfra tog det fart.

Videoen blev med sine over 90.000 visninger en viral succes, der ikke blev mindre af, at den danske reggae-musiker Wafande delte den på sin facebook-side.

Ikke kun folket og Wafande havde fået øjnene op for de tre jordnære aarhusianere. Også pladeselskaberne var i hælene på dem, og i oktober 2016 underskrev de en pladekontrakt med Universal.

På under et år nåede de at være support på både Wafandes og TV2s tour, at udgive EP’en Helt Stil, og at spille på både SPOT Festival og Roskilde Festival.

Det høje tempo tog dog hurtigt pusten fra de jyske fyre, og i september 2017 - efter mindre end et års samarbejde - valgte de at opsige deres kontrakt med Universal.

Det er dyrt at have holdninger - særligt når man gerne vil kunne leve af sin musik. Det drømmer de om, men indtil da har de alle tre arbejde ved siden af musikken: Søren Karim Bech og Mads Horsdal som rap-undervisere forskellige steder i Aarhus og Laurits Gad som murer.
De tre fyre har altid haft en forkærlighed for deres hjemby, og i modsætning til så mange andre fremadstormende musikere, nægter de at flytte til København.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Ved siden af musikken arbejder Mads Horsdal og Søren Karim Bech som rap-undervisere, mens Laurits Gad er murer. Det håber, at de en dag kan komme til at leve af musikken.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Jargonen i København er helt anderledes

Samarbejdet med Universal ophørte på fredelig vis, og aarhus-drengene er ikke blege for at underkende pladeselskabets betydning.

“Universal var gode til at lægge penge til, at vi kunne få den producer, vi gerne ville have,” siger Laurits Gad. Mads Horsdal er enig: “De fik ligesom kickstartet os,” siger han.

Beslutningen giver et meget godt billede af Bogfinkevejs behov for at trække i en anden retning. De insisterer på at tage tingene i deres eget tempo - også selvom de måske går glip af et måske endnu større gennembrud ved ikke at flytte til København.

“Vi vil gerne betragtes som folkelige, tilgængelige, ærlige og autentiske mennesker, og ikke som nogle solbrille-bærende, hurtigt-snakkende, business-agtige typer - for det er vi ikke. Og det er desværre ofte det tempo, det foregår i ovre i København. Jargonen er helt anderledes,” fortæller Søren Karim Bech.

Det kan meget nemt blive forceret

Trioens insisteren på tilgængelighed og ærlighed afspejler sig ikke kun i deres personligheder. Også deres kunstnernavn og deres tekster bærer præg af deres jordnærhed.

“Vi var ude i alt muligt med at tage forbogstaver fra os alle tre,” fortæller Laurits Gad om dengang, de var på udkig efter et kunstnernavn. Søren Karim Bech supplerer: “Problemet er, at det meget nemt kan blive forceret, hvis man finder på et eller andet rigtig smart navn eller prøver at gentænke nogle bogstaver eller lave anagrammer.”

Valget faldt på det uprætentiøse navn Bogfinkevej opkaldt efter den adresse, hvor de tilbragte et utal af timer i løbet af deres ungdom. For dem klinger det danskt og folkeligt, og det passer godt til deres dna.

“Sidenhen har vi så fundet ud af, at bogfinken synger dialektisk. Det vil sige, at den synger forskelligt alt afhængig af egnen, den befinder sig i, og det passer jo vildt godt til os, fordi vi er så aarhusianske. Det var heldigt, det må vi indrømme,” siger Søren Karim Bech og bryder ud i latter.

Et tilgængeligt tekstunivers

For Bogfinkevej er det vigtigt, at deres tekster matcher deres afslappede og uhøjtidelige tilgang. De forsøger at finde en balance, så deres tekster er folkelige og tilgængelige, men uden at blive for platte. “Omvendt vil vi heller ikke gøre det for kompliceret og prætentiøst,” siger de. “Det gemmer vi til undergrundsrapperne,” mumler Mads Horsdal i baggrunden og retter på sin cap.

Mange af trioens tekster handler om parforhold og hverdagsproblemer, som publikum kan relatere til. For eksempel udgav de i 2017 nummeret Iben Hjejle, der er en hyldest til rappenskralderne.

Ind imellem dukker der dog elementer op, som stikker ud fra det ellers tilsyneladende tilgængelige tekstunivers.

På lige fod med vendinger som Men den her uendelige syndflod af balaton-dyb gråd / Skybrud løber ned ad kinderne - du' syg i hovedet og Ka' du ikk' bare være glad for, jeg' hjemme nu? / Du tilgi'r mig alligevel igen om et minut eller en uge støder man på oldgræske navne som Ikaros og Xanthippe. Ved første øjekast kan det måske virke underligt, men det har Søren Karim Bech en helt naturlig forklaring på.

“Jeg var en nørd i oldtidskundskab i gymnasiet,” fortæller han og uddyber: “Det er der, de fedeste og mest originale historier findes. De er aldrig blevet overgået siden.” Han bliver afbrudt af Laurits Gad: “Nogen gange kommer Mads og jeg også på skolebænken, og så skal vi lige høre en god historie,” fortæller han og griner.

“Vi prøver bare at sige, at vi er ligesom alle andre”

Ifølge Bogfinkevej selv adskiller de sig fra andre rappere ved bevidst at gå i en stor bue udenom undergrundsrappen og i stedet forsøger at imødekomme publikum i øjenhøjde. De er trætte af rapmusikkens evindelige fokus på kriminalitet, blå blink, penge og af nogle rapperes behov for at fremstille sig selv som unikke.

“Alle andre rappere prøver at være som ingen andre. Vi prøver bare at sige, at vi er ligesom alle andre,” lyder det tørt fra Mads Horsdal.

Spørger man trioen selv, er det netop deres relaterbarhed, der får publikum til at købe billet til deres koncerter:

“Jeg tror, de fornemmer, at vi er nogle rimelig ukomplicerede mennesker, som bare er kommet for at hygge os,” lyder det fra Søren Karim Bech, der fortsætter: “Jeg tror godt, at folk kan lide at hygge sig uden alle mulige bagtanker om, at man skal være smart og se godt ud.”

Det er vigtigt for rap-trioen, at de selv, men også publikum hygger sig undervejs. Og så prøver bevidst at modarbejde, at det hele skal være perfekt:

Fra Søren Karim Bech lyder det: “Til nogle koncerter kan det føles som om, at man står og betragter et kunstværk eller noget installationskunst, fordi det hele er så tænkt. Der er ikke plads til småfejl og variationer. Det er der hos os.”

Fakta:

Den 4. marts udkom Bogfinkevej med singlen Ikaros

I løbet af foråret kommer de til at udgive endnu flere singler, og til efteråret tager de på turne
Facebook
Del på facebook

Anne Møller

Kulturjournalist og anmelder
Anne Møller er cand.mag. i Nordisk sprog og litteratur og Oldtidskundskab fra Aarhus Universitet. Gennem sin uddannelse har hun beskæftiget sig med både litteratur og drama, og hun har en forkærlighed for græske tragedier og kvindelitteratur fra slutningen af 1800tallet. Derudover holder hun meget af socialrealistiske forfattere som Tove Ditlevsen, Vita Andersen, Kim Leine og Morten Pape.
Se Annes artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind