Forfatter Ida Hegazi Høyer flyttede til Galápagos og skrev en roman om at bo på en øde ø

Hvad er et menneske uden andre mennesker?

ArtikelLitteraturSkrevet af: Alen Causevic04. okt 2017

Den norske forfatter Ida Hegazi Høyer zoomer med Fortællingen om øde ind på menneskets skrøbelighed. Romanen er oprindeligt udgivet på norsk, men Forlaget Silkefyret har oversat bogen, og Fine Spind har mødt forfatteren til en samtale om ensomhed, eksistens og øgler

Inspirationen til Ida Hegazis nye bog, Fortællingen om øde kom ud af det blå. Hun blev ringet op af en veninde. Veninden fortalte, at hun og kæresten skulle arbejde og bo på Galápagos i et års tid, så Ida havde altså ét år, til at udleve sin drøm om at rejse til Galápagos-øerne. Ida pakkede omgående.

Galapagos tur - retur

De næste to måneder forandrede alt. På Galápagos hørte Ida Hegazi Høyer for første gang myten om en tysk tandlæge fra begyndelsen af det forrige århundrede, som havde rejst til selvsamme ø for at leve isoleret og i pagt med naturen.

Ida Hegazi Høyer fortæller: “Historien om denne mand, som drager alene ud på en øde ø, er nok historien om noget af det mest ekstreme, nogen overhovedet kan gøre. Han var helt vanvittig. Han troede oprigtigt på, at han kunne få et bedre liv langt væk fra civilisationen. Han troede, at han, hvis han levede i pagt med naturen, spiste vegetarisk og gik rundt nøgen, så ville han blive op til 140 år gammel.”
Inspirationen til Ida Hegazis Fortællingen om øde kom, da hun flyttede til Galápagos.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Det var en drøm, der gik i opfyldelse, da Ida Hegazi Høyer fik mulighed for at prøve livet på en øde ø af.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Men det gik slet ikke som planlagt for den tandløse tandlæge: “Dén der drøm om at leve i ét med naturen, den forfaldt ret hurtigt. Som den jo typisk gør. Naturen er vældig æstetisk på afstand, men ikke når du står midt i den.”

Myten om tandlægen inspirerede Ida Hegazi Høyer så dybt, at hun straks satte sit igangværende manuskript på pause, og i stedet kastede sig over et nyt.

Kærlighed ved første øgle

Manuskriptet udviklede sig og endte med at blive til Fortællingen om øde: en grotesk robinsonade om en tandlæge, som forlader alt, han kender, og bosætter sig på en ø ved verdens ende. Men selv der får han ikke fred. Et svangert ægtepar og en baronesse og hendes mangfoldige følge af tjenere melder snart deres ankomst. Dynamikken menneskene imellem viser sig at være begyndelsen på enden, og snart er alt vendt på vrangen for hovedpersonen Carlo.

Ida Hegazi Høyer forklarer meningen med galskaben: “Jeg synes, at tanken om ensomhed som noget helligt er fascinerende. Men i virkeligheden er det noget af det mest forfærdelige, der kan ske for et menneske: at blive efterladt helt alene. For hvad er et menneske uden andre mennesker? På et tidspunkt holder man op med med at være menneske. Derfor måtte jeg lade Carlo være helt og aldeles alene i begyndelsen: for at undersøge, hvor langt man kan gå, med et menneske, som er totalt isoleret. Og det går jo lidt for vidt, da han forelsker sig i en øgle.”
Ida Hegazi Høyer synes, at tanken om ensomhed som noget helligt er fascinerende.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
På et tidspunkt holder man op med med at være menneske, når man er isoleret, siger Ida Hegazi Høyer.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Spørgsmålet om meningen med det hele

Den gennemgående ensomhed bliver for overvældende for Carlo, og tvinger ham til at søge trøst. Det lyder absurd, og det er det også. Nøjagtig som livet selv kan være det: “Mennesket har ofte hang til at søge efter en større mening, selv der hvor der ingen findes,” siger Ida Hegazi Høyer.

Hun synes, at det er et ynkeligt aspekt ved mennesker, som gælder for hele vores liv.

“Vi vil så hjertens gerne se en større mening, selv om vi måske inderst inde godt ved, at der ikke er så meget mere. Carlo troede jo helt reelt, at han havde en kærlighedsrelation til øglen, og at han dermed blev set i sin enorme ensomhed. Han troede det, fordi han simpelthen måtte tro det for at overleve. Til syvende og sidst var det jo bare en øgle...”
I bogen Fortællingen om øde bliver ensomheden for overvældende for hovedpersonen, som forelsker sig i en øgle.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Ida Hegazi Høyer har altid drømt om en bil som den røde, men det er ikke hendes.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Fakta

Ida Hegazi Høyer – Fortællingen om øde, Forlaget Silkefyret.

Ida Hegazi Høyer læser i efteråret op på Litteraturfestivalen i Akershus i Kjeller i Norge den 21. oktober, den 24. oktober og den 27. Oktober.

I september gæstede hun også Godsbanen i Aarhus, hvor der blev holdt åbningsreception på hende nye bog og Felicia Welanders bog Måske i morgen.

Facebook
Del på facebook

Alen Causevic

Kulturjournalist og anmelder
Alen Causevic studerer på 10. semester på Litteraturhistorie på Aarhus Universitet. Han er i praktik på Kulturmagasinet Fine Soind.
Se Alens artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind