Kunstnergruppen Solkorset er genforenet om en udstilling i Kunsthal Aarhus

Kunstnergruppen Solkorset er genforenet midt i en opløsningstid

Portræt-interviewKunst og UdstillingerSkrevet af: Mette Wallin Andersen03. juli 2017

Lige nu kan man opleve udstillingen Opløsningstid: En video af Solkorset i Kunsthal Aarhus

Kunstnergruppen Solkorset blev nærmest til ved et tilfælde. Det hele startede i 1983 med et galleri i Nørregade i Aarhus med samme navn. Da Galleri Solkorsets bygning blev revet ned under en bysanering levede ånden videre og blev til en kunstnergruppe.

Fra individbaseret galleri til kollektiv kunst

Galleri Solkorset havde hjemme i en af de gamle butiksbygninger, man i starten af firserne kunne leje i Nørregade for ingen penge. 75 kroner om året for at være præcis. Bygningen, der rummede galleri og værksteder var gammel, hullet og sprækket.“Der var en af væggene i mit værksted, der stod og svajede, fordi bygningen ved siden af var blevet revet ned. Den væg lænede man sig ikke lige op af,” fortæller Marianne Jørgensen.

Da Galleri Solkorset i 1985 blev revet ned, besluttede de tilknyttede kunstnere at lave en udstilling på tomten under navnet Ånden fra Solkorset. Udstillingen, der blandt andet indeholdt improviserede vægge og værker sendt med posten fra hele landet fik lov at stå - uden beskyttelse mod vejr og forbipasserende. Ferniseringen foregik med hornorkester og ballonopsending. Det gik ikke stille for sig.

Solkorset er (fra venstre): Jesper Rasmussen, Hans E. Madsen, Marianne Rasmussen, Kim Grønborg og Robin Lybecher.
Foto: PR-foto: Kunsthal Aarhus
Kunstnergruppen Solkorset var aktive i perioden fra 1986 - 1991. Nu er de genforenede omkring udstillingen Opløsningstid: En video af Solkorset.
Foto: PR-foto: Kunsthal Aarhus

Peter Laugesen havde i flere år fulgt med i, hvad der foregik i Galleri Solkorset, og da han i 1986 skulle arrangere sommerudstilling i Aarhus Kunstbygning vidste han godt, hvem han ville have fat i. “Jeg tror, han sagde: “Jeg vil havde dem, der har lavet det dernede på byggetomten,” fortæller Jesper Rasmussen. Dengang var “dem der fra Solkorset” Birgit Luxhøj, Kim Grønborg, Jesper Rasmussen, Marianne Jørgensen og Robin Lybecher. Til den sommerudstilling i Aarhus Kunstbygning (nu Kunsthal Aarhus), var der stadig ikke noget kollektivt program for gruppen. De var stadigvæk en gruppe individuelle malere og billedkunstnere. Det kollektive var noget, der skete og som gruppen blev grebet af. “Det kom sig af, at vi gik ude på vores gård i en måned og byggede alt muligt individuelt. Og så endte det med, at vi ville samle det,” fortæller Jesper Rasmussen om arbejdet op til Sommerudstillingen.

Kim Grønborg peger på, at gruppen i den forbindelse blev opmærksomme på, at de behøvede noget, der kunne samle enkeltdelene. Derfor byggede de til Sommerudstillingen et stillads, der kunne danne en fælles ramme.

“Så blev vi grebet af, at man kunne installere i rummet og helt op til loftet og dermed lave ét samlet værk. Vi gik fra at lave individuelle objekter til at lave ét fysisk sammenhængende objekt,” fortæller Jesper Rasmussen.

Efter Sommerudstillingen tog det kollektive fart og gruppens næste udstilling Motor Søjlehal var et komisk, destruktivt samlebånd. Efter Motor Søjlehal tog Hans E. Madsens Birgit Luxhøjs plads i gruppen. Solkorset arbejdede stedsspecifikt og brugte kollektive arbejdsprocesser, der gjorde det utydeligt hvem, der havde lavet hvad.

LÆS OGSÅ: AROS VÆLTER BYEN OG NATUREN MED VERDENSSTJERNER

Sommerudstillingen i 1986 i Aarhus Kunstbygning (nu Kunsthal Aarhus) vakte gruppens interesse for at arbejde kollektivt.
Foto: PR-foto / Kunsthal Aarhus
Solkorsets aktuelle udstilling startede med en invitation fra Jacob Fabricius, direktøren for Kunsthal Aarhus.
Foto: PR-foto / Kunsthal Aarhus

“I 80’erne var det radikalt. Det at arbejde kollektivt var uhørt. Vi var egentlig inspirerede af noget situationisme eller fluxus fra 60’erne. Enten var vi tyve år bagud eller ti år forud, for i 90’erne skal jeg love for, at der kom kunstnergrupperinger,” siger Jesper Rasmussen. Men det var ikke kun det kollektive, der gjorde Solkorset til en radikal kunstnergruppe. De var også særlige, fordi de bevidst arbejdede imod 80’ernes tendens til at blande kunst og markedstænkning.

“Jeg var provokeret af den meget kommercielle holdning. Uanset hvor alternativt unge kunstnere fremstod, var der altid en eller anden smart og spekulativ forretningsmodel bag,” fortæller Kim Grønborg. Solkorsets værker blev oftest destrueret efter udstillingerne og kan i dag primært opleves gennem fotografier og videooptagelser.

Kunstnergruppen Solkorset blev opløst i 1991 efter års samskabelse. “Vi stoppede da gruppen var allerbedst og da andre begyndte at arbejde kollektivt. Det var et lidt sjovt tidspunkt at stoppe, men vi var enige og det skete ligesom bare,” fortæller Marianne Jørgensen. I anledning af en invitation fra direktøren af Kunsthal Aarhus Jacob Fabricius er Solkorset igen samlet omkring en ny udstilling.

Solkorsets værker var og er præget af bevægelse.
Foto: PR-foto / Kunsthal Aarhus
Et særligt kendetegn ved Solkorsets værker er, at de arbejder stedsspecifikt.
Foto: PR-foto / Kunsthal Aarhus

Opløsningstid

Udstillingen Opløsningstid: En video af Solkorset er en række betydningsmættede ruminstallationer eller måske snarere kulisser, som giver indtrykket af, at der er foregået noget få øjeblikke før man træder ind i rummet. Der er altså ikke nogen decideret film eller video, udover den beskueren skaber inde i sit hoved.

Kulisserne tæller blandt andet et klinisk laboratorium og noget der minder om en blanding mellem en skyttegrav og en reel grav. Udstillingen er skabt af et genforenet Solkorset, der har brugt 14 måneder og 30 møder på at diskutere og udvikle udstillingens tema, form og indhold. Alle fem medlemmer af gruppen har været med i konceptudviklingen af de enkelte dele af udstillingen. Selvom gruppen har en fortid med samskabelse beskriver de processen som “lige så vanskelig, som man kunne frygte”.

“Siden vi blev opløst i 1991, har vi bevæget os ud af hvert sit individuelle spor. Vi er ikke kommet tættere på hinanden, vi er tværtimod kommet længere fra hinanden. Og så er vi blevet mere fasttømrede i hver vores,” siger Jesper Rasmussen. Medlemmerne af Solkorset har skullet gøre en indsats for at overskride ego og egeninteresser. De mange diskussioner beskriver gruppen som “typisk Solkorset”.

Opløsningstid: En video af Solkorset er en række betydningsmættede kulisser.
Foto: PR-foto / Kunsthal Aarhus
Kulisserne giver en oplevelse af, at der har foregået noget øjeblikke før man træder ind i rummet.
Foto: PR-foto / Kunsthal Aarhus

“Ordet opløsningstid kom på bordet ret tidligt og forsvandt aldrig igen. Der var bare noget deri, vi allesammen kunne genkende. Overskriften opløsningstid passede til alle de politiske og samfundsmæssige diskussioner, vi havde,” fortæller Kim Grønborg.

Ordet opløsningstid spiller desuden på slægtskabet med ordet oplysningstid, som også betød en kritik og en svækkelse af tidens autoriteter. I dag er det ikke kirke- og kongemagt, der svækkes, men snarere tilliden til journalisme og videnskab. Fake news og alternative fakta giver plads til konspirationsteorier og pathosargumenter.

“Man oplever at det hele bliver flydende. Selv de gamle moralbegreber, som man troede verden byggede på, går i opløsning. Vi begynder at ligne skøjteløber-insektet, der skøjter på spændingsoverfladen,” siger Marianne Jørgensen. Midt i en opløsningstid er det svært at finde noget at stå fast på.

LÆS OGSÅ: BILLEDETS POLITIK

FAKTA:

Udstillingen Opløsningstid: En video af Solkorset havde fernisering den 16. juni og kan opleves på Kunsthal Aarhus frem til den 13. august.

Den 12. august er der finnisage og artist talk med Solkorset klokken 14 - 16.

Solkorset er:

Kim Grønborg

Robin Lybecher

Hans E. Madsen

Marianne Jørgensen

Jesper Rasmussen

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, Aarhus Kommune og C.A.C. Fonden.

Man kan blandt andet se mere om Solkorsets værker i bogen Kubus udgivet af forlaget Space Poetry.

Facebook
Del på facebook

Mette Wallin Andersen

Kulturjournalist og anmelder
Mette Wallin Andersen er uddannet cand. mag. i filosofi fra Aarhus Universitet med speciale i narrativ identitet. Mette er vild med kultur der gør os klogere på os selv og hinanden. Det sker eksempelvis når kunst og litteratur spejler noget grundlæggende menneskeligt eller bryder nuancerende ind i samfundsdebatten.
Mette har undervist på Løgumkloster Højskole i fagene Verdensborger, Etik og Det skrevne ord.
Se Mettes artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind