Mød hadet fra Facebook ansigt til ansigt på Den Frie til Hadets sang af Biering/Chemnitz

Mød hadet fra Facebook ansigt til ansigt

ArtikelKunst og UdstillingerSkrevet af: Sofie Normann Christensen11. sept 2018

På Den Frie Udstillingsbygning præsenterer kunstnerduoen Biering/Chemnitz lige nu et teaterinstallatorisk korværk, der viser hvordan det tiltagende voldsomme sprog på internettet opleves, når man ikke længere sidder bag en computerskærm, men står ansigt til ansigt med andre mennesker

Instruktør Tue Biering og scenograf Marie Rosendahl Chemnitz har omdannet Den Frie til et surrealistisk univers, der tager udgangspunkt i had og vrede. Værket HADETS SANGE er en performance-installation, hvor publikum indgår som ‘medskabere’ og bevæger sig gennem forskellige iscenesatte rum og situationer og møder både performere og netkrigere fra virkeligheden. HADETS SANGE lægger sig dermed i forlængelse af duoens tidligere værker, der eksperimenter med rammerne for teaterforestillingen og udfordrer den traditionelle opfattelse af teatret og dets publikum.
HADETS SANGE er en performance-installation, hvor publikum bevæger sig gennem forskellige iscenesatte rum og situationer.
Foto: PR-foto
Instruktør Tue Biering og scenograf Marie Rosendahl Chemnitz har omdannet Den Frie til et surrealistisk univers, der tager udgangspunkt i had og vrede.
Foto: PR-foto
En netkriger er én, som bruger internettet og sociale medier som platform til at kæmpe for sine værdier og udtrykke sine holdninger – oftest anonymt og i stærke vendinger. Netkrigerne i HADETS SANGE er virkelige mennesker, som Biering/Chemnitz har fundet på Facebook og gennem forskellige debatfora, og som er udvalgt til værket, fordi de bruger et sprog, som for nogen vil virke voldsomt og stødende. “Vi har været ude for at finde dem, som larmer. Og de er blevet fundet, fordi de larmer,” fortæller Biering/Chemnitz.

Udover virkelighedens netkrigere har duoen samlet hadefulde kommentarer, trusler og fjendtlige beskeder fra sociale medier, som komponist og sangskriver Kirstine Fogh Vindelev har sat melodier til, og som performere i alle aldre synger, siger eller hvisker.

Sproget - et farligt våben

Værket rummer således mange former for had og mennesker, som er vrede – vrede på andre mennesker, på sig selv, på samfundet, på verden – fælles for dem er, at de bruger sproget som farligste våben.

Hadets sange udfolder tonen i den offentlige debat, som er blevet mere grov, især på nettet, hvor den fysiske dimension og menneskelighed mangler, og man ikke står til direkte ansvar for, hvad og hvordan man skriver. Biering/Chemnitz undersøger med værket, hvad der sker, når man møder menneskerne bag ordene og ser hinanden i øjnene, og hvordan sproget opleves i nye rammer:

“Vi vil forsøge at få folk til at høre ordene på en anden måde hér – hvis det for eksempel er en gammel dame eller en 9-årig pige, der siger dem – så lægger man mærke til sproget. Eller når der bliver sat melodier til tekster fra nettet, så hører eller læser man ordene på en ny måde,” fortæller Chemnitz. På den måde bliver publikum inviteret ind i hadets sprog og oplever sproget på egen krop.
Netkrigerne i HADETS SANGE er virkelige mennesker, som Biering/Chemnitz har fundet på Facebook og gennem forskellige debatfora.
Foto: PR-foto
En netkriger er én, som bruger internettet og sociale medier som platform til at kæmpe for sine værdier og udtrykke sine holdninger – oftest anonymt og i stærke vendinger.
Foto: PR-foto
For Biering/Chemnitz handler værket også om at udfordre deres eget verdensbillede og skabe et rum for møder med mennesker, der ikke ligner dem selv. Biering forklarer, at de har fået idéen til værket, fordi de selv har haft lyst til at møde de mennesker, som skriver hadefuldt på nettet, og som ikke har de samme meninger eller holdninger som dem selv: “Vi har en oplevelse af at befinde os i en osteklokke af gode intentioner og de rigtige meninger og have nogle forestillinger om mennesker, som vi aldrig nogensinde selv møder.” Kunstnerne ville gerne se, hvad der sker, når man møder de mennesker, man ikke nødvendigvis deler holdninger med og give den oplevelse videre til publikum.

At turde møde andre holdninger

Ved at række ud til mennesker, som ikke umiddelbart ligner Biering eller Chemnitz, bliver værket et personligt projekt, der udfordrer deres tro på, at tingene skal være, som de vil have dem:

”For mig er det en øvelse i at turde tale med nogen, som jeg ikke er enig med. Jeg vil lære at turde se dem i øjnene, som jeg ikke er enig med – at stå foran dem og tage samtalen,” siger Chemnitz.

Underkendt og systematisk ignoreret?

I HADETS SANGE kan man derfor møde netkrigere, som hader vidt forskellige ting, og som har vidt forskellige sager, de kæmper for. Hver netkriger har sit eget iscenesatte rum, hvor publikum kan besøge dem, høre deres fortællinger og indgå dialog med dem. På den måde forsøger duoen at skabe en repræsentation af det komplekse samfund, vi lever i, som er sammensat af mange slags mennesker med forskellige værdisæt og syn på, hvad der er rigtigt og forkert.

Med dialogen får netkrigerne lov til at fortælle, hvem de er, og hvorfor de er vrede. Undervejs i arbejdet med dem har Biering/Chemnitz opdagelset, at hadet og vreden ofte bunder i følelsen af at blive svigtet eller overhørt:

“De her mennesker ser ikke sig selv som nogen, der hader noget. De har nogle værdier, de kæmper for, og de kæmper mod oplevelsen af at blive underkendt, systematisk ignoreret. Hvis jeg selv blev det, ville jeg også begynde at råbe,” siger Biering.

Det hadefulde sprog er i nogle tilfælde udtryk for følelsen af afmagt og måske ikke altid netkrigerens intention. For mange af dem, går det nogen gange bare så stærkt, at det vælter ud med galde - og nogen af dem har fortalt, at de faktisk ville ønske, at de skrev langsommere, sådan helt fysisk.

“De er for hurtige på tasterne, fordi de simpelthen ikke kan nå at stoppe. Og så er der selvfølgelig også dem, der ikke fortryder,” fortæller Biering.

For Biering/Chemnitz handler HADETS SANGE om at finde mennesket bag sproget, og finde ud af, hvorfor nogle mennesker ytrer sig på den måde. Det handler om at sætte ansigt på hadet og forsøge at forstå, hvor det kommer fra.

Fakta:

Hadets sange vises fra den 8.-22. september 2018 på Den Frie Udstillingsbygning. Hadets sange består dels af en installation, som kan opleves i dagtimerne, og dels af en teaterperformance/’korværk’, som kan opleves i aftentimerne.

Biering/Chemnitz består af instruktør Tue Biering og scenograf Marie Rosendahl Chemnitz, som til sammen laver teater, installationer og udstillinger. Tue Biering arbejder også som selvstændig instruktør samt kunstnerisk leder af Fix & Foxy. I 2018 modtog han Teaterjournalisternes pris Teaterkatten og Bikubenfondens Reumertpris som Årets Instruktør. Marie Rosendahl Chemnitz er uddannet scenograf fra Statens Teaterskole, 2004, og har skabt markante scenografier til flere anerkendte forestillinger som Vampire Revolution og Living Dead. I 2011 modtog hun Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat.

Læs mere på:

http://denfrie.dk/udstilling/hadets-sange-2/

https://marierosendahlchemnitz.dk/

http://www.tueb.dk/
Facebook
Del på facebook

Sofie Normann Christensen

Skribent
Sofie Normann Christensen er uddannet cand.mag. i kunsthistorie fra Københavns Universitet og har specialiseret sig i museologi, kuratering og kulturarv. Sofie har bl.a. arbejdet med udstillingstilrettelæggelse og formidling på forskellige kunstinstitutioner, og hun interesserer sig for et bredt felt inden for kunst og kultur.
Se Sofies artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind