Barrikader bygget af kunst på Charlottenborg Kunsthal - INTERVIEW med AHMET OGUT

Kulturarven transformeres og aktiveres på Charlottenborg

ArtikelKunst og UdstillingerSkrevet af: Julie Lystbæk-Hansen08. dec 2017

Den kurdiske kunstner Ahmet Öğüt udfordrer den trygge tilværelse med værker drevet af protest og formet af kollektiv historie og kulturarv. Det kan netop nu opleves på Kunsthal Charlottenborg i udstillingen No Protest Lost

To bilvrag vendt om på siden, et hegn, klassiske naturalistiske malerier, moderne grafik og formstøbte statuer vilkårligt placeret og hængt op på barrikaden midt i rummet. Det er det syn, der møder en, når man træder ind i første rum på den aktuelle udstilling No protest lost på Kunsthal Charlottenborg i København. No protest lost er den kurdiske kunstner Ahmet Öğüts første danske soloudstilling, som viser værker fra de seneste tolv år af Öğüts kunstneriske praksis.

Barrikaden i første rum, Bakunin’s Barricade (2015) er sammensat af værker fra Charlottenborgs egen samling. Ideen til barrikadeværket har Ahmet Öğüt hentet fra den russiske revolutionær Mikhail Bakunin, som i 1849 foreslog at bygge en barrikade af kunstværker fra Dresdens nationalmuseum til forsvar mod prøjsisk angreb. Tanken var, at prøjserne af frygt for at ødelægge den værdifulde kunst, ikke ville angribe byen.
 
 
Ahmet Öğüt, 'No Protest Lost', 2017. Installation view, Kunsthal Charlottenborg, 2017.
Foto: PR-foto / Kunsthal Charlottenborg - David Stjernholm
Ahmet Öğüt, 'No Protest Lost', 2017. Installation view, Kunsthal Charlottenborg, 2017.
Foto: PR-foto / Kunsthal Charlottenborg - David Stjernholm
Ahmet Öğüt har givet fysisk form til Bakunins forslag tre gange tidligere, på tre forskellige museer. Hver gang inddrages museets egen samling, og værket er på den måde i evig transformation og knyttet til en stedsspecifik sammenhæng og det steds historie.

Værket er ikke kun tænkt som en illustration af Bakunins idé, men også som en konkret mulighed for at realisere ideen på gaden, skulle det en dag blive nødvendigt. Det gælder i øvrigt alle Öğüts værker, at de er lokalt forankret, men kan transformeres og fungere alle steder, såvel i et museumsrum som udenfor, i det offentlige rum. Formmæssigt spænder de over animationsfilm, skulpturer, performances og installationer.

 
 
 
Ahmet Öğüt, 'No Protest Lost', 2017. Installation view, Kunsthal Charlottenborg, 2017.
Foto: PR-foto / Kunsthal Charlottenborg - David Stjernholm
Ahmet Öğüt, 'No Protest Lost', 2017. Installation view, Kunsthal Charlottenborg, 2017.
Foto: PR-foto / Kunsthal Charlottenborg - David Stjernholm

Kulturarv i evig transformation

“Jeg er interesseret i spekulationer omkring fremtiden; i de politiske muligheder i brugen og funktionen af kunstsamlinger,” siger Ahmet Öğüt selv.

Han kan godt lide tanken om, at kunst kan have forskellige funktioner.
”Hvert værk har et liv både ude og inde samtidig – på et tidspunkt ender det op inde (på museum, red.) og derefter ender de op uden for igen. Jeg kalder det en rejse mellem kunst og liv. Jeg kan godt lide den fleksibilitet, som betyder, at vi ikke er fanget i institutionen”.

Ahmet Öğüt erkender risikoen for, at kunstværker på et museum ender med at være arkiver over en forgangen tid, men hans agenda er et reaktivere, lære og bruge løs af kulturarven: ”Fortsættelsen er en del af arven”.

Ifølge Ahmet Öğüt burde vi alle være optaget af at forstå vores fælles fortid. Han mener, at menneskeheden desværre er notorisk dårlig til at lære af fortiden. Det er talrige og tilbagevendende blodige krige og konflikter et vidnesbyrd om. Ahmet Öğüt binder i sine værker fortidens protester, aktioner og politiske modstand sammen med forslag til fremtidige politisk handling, som barrikadeværket demonstrerer.
 
 
 
Ahmet Öğüt, 'No Protest Lost', 2017. Installation view, Kunsthal Charlottenborg, 2017.
Foto: PR-foto / Kunsthal Charlottenborg - David Stjernholm
Ahmet Öğüt, 'No Protest Lost', 2017. Installation view, Kunsthal Charlottenborg, 2017.
Foto: PR-foto / Kunsthal Charlottenborg - David Stjernholm

Den tabte fælles erindring

”Faren er at sidde fast i illusionen om, at krisen er langt væk. Vi bliver nødt til at beskæftige os med det fælles ansvar for, at ting, der sker langt herfra, også indimellem når os,” siger Öğüt, og minder om, at det ikke er meget mere end 70 år siden, at Europa og Danmark var ramt af krig. Han bemærker, at vi synes at glemme fra generation til generation, hvad vores nuværende komfort og relativt fredelige liv er opstået på baggrund af – ”Den komfort kommer ikke ud af intet, den kommer af fortidens kampe. I krigszoner bliver byer ødelagt og genopbygget til at ligne de samme som før. Det er det samme med erindring. Dommedag kommer, og derefter begynder det forfra.”

Vores relative tryghed her i Danmark er altså noget, vi skal passe på med ikke at tage for givet, hvis man følger Öğüts budskab:

”Europa ændrer sig, og det er meget vigtigt ikke blot at slappe af og tænke, at hvis noget går galt sker det i en fjern fremtid. Den destabiliserede fremtid kan være her når som helst.”

Fakta:

No Protest Lost vises på Kunsthal Charlottenborg 7 dec – 18 feb 2018
Det er Ahmet Öğüt første soloudstilling på dansk jord.

Om kunstneren:
Ahmet Öğüt (f. 1981) fra Tyrkiet har beskæftiget sig med kollektiv hukommelse, lokalhistorie og kulturel identiteti sine opsigtsvækkende og ambitiøse projekter, der tager pulsen på vores samtid. Han har bidraget til en lang række publikationer og udstillet over hele verden på velrenommerede udstillingssteder, heriblandt Van Abbemuseum, Eindhoven; Performa, New York; Witte de With Center for Contemporary Art, Rotterdam; Gwangju Biennale, Gwangju, Kunsthalle Wien og Centre Pompidou, Paris.

Topfoto: Ahmet Öğüt, 'No Protest Lost', 2017. Installation view, Kunsthal Charlottenborg, 2017 | Photo by David Stjernholm.PR-foto / Kunsthal Charlottenborg - David Stjernholm 

 
 
 
Facebook
Del på facebook

Julie Lystbæk-Hansen

Kulturjournalist og anmelder
Julie Lystbæk-Hansen er uddannet cand.mag. i Moderne kultur og kulturformidling fra Københavns Universitet med speciale i litterær journalistik. Hun har som del af sin uddannelse læst Litteraturvidenskab og gået på Journalisthøjskolen. Litteraturen indtager en særlig plads blandt Julies interesser, men hun er også interesseret i andre kunstneriske udtryksformer. Hun er særligt optaget af kunst, der formår at skærpe og nuancere blikket på sociale og samfundsmæssige problemstillinger.
Se Julies artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind