Militærteknologi brugt til kunstfoto - Richard Mosse, som udstiller på Gl. Strand

Militærteknologi brugt til kunstfoto

Portræt-interviewKunst og UdstillingerSkrevet af: Julie Lystbæk-Hansen31. aug 2019

Fotograf Richard Mosse bruger kameraer udviklet til militær brug for at fremhæve det, vi normalt ikke ser. Hans seneste fotos fra verdens konfliktzoner kan lige nu opleves på Gl Strand


Et af verdens nok mest kendte krigsfotografier er taget i Vietnam i 1972. Det viser en gruppe rædselsslagne vietnamesiske børn på flugt fra et fejlslagent angreb udført af det sydvietnamesiske militær. Pigen i centrum af billedet er nøgen, hendes tøj er brændt væk, og hun skriger af smerte over napalmen, der stadig brænder på hendes nøgne hud.
Den irske fotograf Richard Mosses billeder er noget helt andet end det. De skildrer godt nok også krigs- og konfliktzoner, men udtrykket er et ganske andet end det traditionelle sorthvide og eksplicitte krigsfotografi.
Mosses fotografier udtrykker en bevidst æstetik og balancerer på kanten mellem kunst og dokumentarisme. Hans nyeste
serie af billeder skildrer vilkårene for verdens flygtninge og migranter, og kan fra den 5. juli opleves på Kunstforeningen Gl. Strand i København.
Foto: Richard Mosse. Courtesy of the artist and Jack Shainman Gallery, New York.
Foto: Richard Mosse. Courtesy of the artist and Jack Shainman Gallery, New York.

Congo i psykedelisk pink

Richard Mosse er født i 1980 i Irland. Han er selv vokset op i en fredelig lille by, men fortæller i et interview med det irske medie RTÉ, hvordan konflikten i Nordirland var
noget, der fyldte i hans bevidsthed som barn, og måske var hans barndom i nærheden af konflikten med til at lede ham i retning af at dokumentere konflikter rundt omkring i verden.
Han har tidligere fotograferet på blandt andet Balkan og i Irak med almindelig farvefilm, men det er hans senere projekter, hvor han gør brug af nogle helt særlige teknologier, der for alvor får hans reportager til at skille sig ud og placerer dem et sted mellem kunst og dokumentarisme.
Foto: Richard Mosse. Courtesy of the artist and Jack Shainman Gallery, New York.
Foto: Jan Søndergaard
Tilbage i 2015 udstillede Louisiana videoværket The Enclave samt fotoserien Infra”, som skildrer landskaber og oprørsgrupper i det østlige, borgerkrigshærgede Congo. Richard Mosse havde fotograferet med en særlig militær overvågningsfilm, Kodak Aerochrome, som registrerer den infrarøde refleksion fra grønne planter. Kameraet forvandlede det frodigt grønne Congo til et psykedelisk pink drømmescenarie.

Richard Mosse har udtalt, at metoden minder ham om begrebet det sublime; forstået som noget der ligger uden for sprogets rækkevidde. Infra billedernes pink nuancer markerer et spektrum af lys, som er usynligt for det menneskelige øje, og som i den forstand ligger uden for vores begrebsverden.

Der er på den måde en dobbelthed på spil i fotografierne, da teknologien oprindeligt er udviklet til at synliggøre oprørsgruppers camouflage for militæret. Richard Mosse forklarer, hvordan han ved at bruge teknologien i sin kunst, retter det militære overvågningsredskab mod dets formål. Han gør det usynlige synligt, men med en helt anden dagsorden end den militære. De smukke og sansemættende billeder synliggør en kompliceret konflikt, som har været glemt eller bevidst udeladt i nyhedsmedier-
nes dagsorden i årevis.
Foto: Jan Søndergaard
Foto: Jan Søndergaard

Fokus på flygtninge med varmesøgende kamera

Metoden med at gøre det usynlige synligt er også et kendetegn ved Richard Mosses nyeste videoværk Incoming. Denne gang er flugt og migration i centrum for hans linse. Billederne viser mennesker, som er strandet i flygtningelejre og på flugt over land og hav med livet som indsats.

Incoming er filmet med en anden militær overvågningsteknik – et termisk kamera, som kan registrere varme på over 30 kilometers afstand, og som dermed også opsnapper infrarøde refleksioner, men med en effekt der får motiverne til at fremstå sorthvide og nærmest spøgelsesagtige.

Ved at rette kameraet mod flygtninge og migranter konfronterer Mosse beskueren med, hvordan europæiske regeringer håndterer flygtningekrisen. I det militære kameras perspektiv er flygtningen eller immigranten en trussel, som skal overvåges og på den måde holdes under kontrol.
Igen er Mosses hensigt at rette den militære teknik mod sit eget formål. Det varmesøg-
ende kamera synliggør nemlig intime menneskelige spor som åndedrag og sved. De registrerer mærker fra nødhjælpsarbejderes varmende hænder på nedkølede kroppe, når endnu en flygtningebåd er kæntret.
På den måde bliver det militære redskab et medie, der formidler den menneskelige skrøbelighed, og udtrykket står dermed i kontrast til overvågningens kyniske rationale.
Foto: Richard Mosse. Courtesy of the artist and Jack Shainman Gallery, New York.
Foto: Jan Søndergaard

Skønhed er det skarpeste redskab

Ved hjælp af den spektakulære æstetik udfordrer Richard Mosse måden at formidle krigs- og konflikthistorier på. Som han selv forklarer i en video på hjemmesiden www.richardmosse.com, har kunstneren mulighed for at formidle de vanskelige historier på en måde, som potentielt kan være bevidsthedsændrende for beskueren. ”Skønhed er det skarpeste redskab i skuffen,” siger han i videoen, og uddyber, at æstetik kan vække sanserne fremfor at sløve dem.
Dermed kan kunst skabe større bevidsthed om alt det, vi ellers ikke ser.

Fakta

Richard Mosse er en irsk fotograf født i 1980 i Kilkenny, Irland. Han har studeret på Goldsmiths, University of London og Yale School of Art. Han er i dag bosat i New York.

Udstillingen Incoming kan opleves på Kunstforening Gl Strand
fra d. 5. juli – 15. September.
Facebook
Del på facebook

Julie Lystbæk-Hansen

Kulturjournalist og anmelder
Julie Lystbæk-Hansen er uddannet cand.mag. i Moderne kultur og kulturformidling fra Københavns Universitet med speciale i litterær journalistik. Hun har som del af sin uddannelse læst Litteraturvidenskab og gået på Journalisthøjskolen. Litteraturen indtager en særlig plads blandt Julies interesser, men hun er også interesseret i andre kunstneriske udtryksformer. Hun er særligt optaget af kunst, der formår at skærpe og nuancere blikket på sociale og samfundsmæssige problemstillinger.
Se Julies artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind