Moesgaard Museum fortæller om dagen, hvor alt liv forsvandt i Pompeji

Moesgaard Museum fortæller om dagen, hvor alt liv forsvandt

Alt det andet Skrevet af: Cathrine Birn 27 Nov 2019
Del på facebook
Facebook

Moesgaard Museum fortæller om dagen, hvor alt liv forsvandt

Ny udstilling på Moesgaard Museum fortæller om det søde liv i handelsbyen Pompeji, der med ét forsvandt under metertykke askelag en eftermiddag i år 79. Det er en fortælling om at have alt og miste det hele på et splitsekund

Lyden af måger, bølgeslag og en svag knirken fra træskibe rammer som det første, når dørene åbnes ind til den storstilede udstilling ‘På vej mod katastrofen’ på Moesgaard Museum. Vi befinder os på Middelhavet. Hjertet af Romerriget. I de første to århundrede efter Kristi fødsel strækker det enorme imperium sig over store dele af Europa, Nordafrika og Mellemøsten. Fra Skotland til Sahara, fra Spanien til Syrien. Man er ikke i tvivl om, hvem der har magten, for i udstillingens første rum er hele den ene væg fyldt ud med et kæmpe europakort, der med rødt illustrerer romernes enorme udbredelse.
Foto: PR-foto / Moesgaard Museum
Se store billeder her →
Foto: PR-foto / Moesgaard Museum
Se store billeder her →
Allerede i næste rum bevæger udstillingen sig væk fra havet og ind på land. Ind til havnen, markeder, store pragtvillaer, og blomstrende haver i den velhavende handelsby Pompeji. På rummets bagerste væg, allerøverst er Vesuv illustreret. Ganske fredeligt. Der er ingen tegn på, hvad der snart skal ske.

Det søde liv, langt fra død og ødelæggelse

Pompeji nød godt af at ligge i Napolibugten, hvor handelen blomstrede. Udstillingen viser det søde liv i vulkanbyerne. Et liv i luksus med overflod af forbrugsvarer og slavearbejde.

Tre områder i udstillingen viser det luksuriøse liv. Byens marked, der byder på alt, hvad hjertet kan begære af frisk og tørret frugt, krydderurter og nybagt brød. En pompøs villa med indbygget impluvium, hvor rindende vand drypper ned i et bassin med en bund af animeret mosaik. Og til sidst en overdådig have med skulpturer, fontæner og et tag af vinranker.

I baggrunden gennemtrænger et lydbillede af fuglefløjt og cikader, som var sydens sol og varme pludselig kommet til Moesgaard Museum. Efterårets mørke er pist væk. Der hersker i disse rum ingen tvivl om, at byens beboere for en stund levede et lykkeligt og ubekymret liv under Romerrigets regeren.
Foto: PR-foto / Moesgaard Museum
Se store billeder her →
Foto: PR-foto / Moesgaard Museum
Se store billeder her →

Dagen der ændrede alt

Fuglefløjt og cikader erstattes af krager. Lyset erstattes af mørke. Det er blevet eftermiddag i år 79 på Moesgaard Museum. Pludselig høres et brag i baggrunden, og man er ikke i tvivl. Katastrofen har indtruffet.

I et mørkt rum, svagt lyst op af en stjernehimmel foroven, ligger en forstenet kvinde på maven med hænderne for øjnene. Historien står skrevet på et skilt. Det var kort efter midnat og byen var indhyllet i støv og mørke. Sammen med 12 andre havde hun forvildet sig ud på en vinmark i flugt mod den sydlige byport. I blinde kæmpede gruppen sig vej mellem vinstokke og knæhøjt askelag, men forgæves. Da Vesuv sendte sin glødende askelavine ned over Pompeji, døde alle mænd, kvinder og børn øjeblikkeligt.

Historier som denne fylder overalt i det mørke rum. Forsteningerne af syv mennesker ligger som fastfrosne øjebliksbilleder af den forfærdelige naturkatastrofe for næsten 2000 år siden. Det er ikke svært at forestille sig, hvordan de mange mennesker løb for livet og gemte sig i små afkroge i håb om at blive skånet fra de over 800 grader varme lavabølger.

I den anden side af rummet ligger skeletter fra vulkanbyen Herkulanum, der ligesom Pompeji blev ramt af det voldsomme udbrud. Flere hundrede skeletter er blevet fundet på strandbredden og i små bådhuse. Det er Mennesker, der sandsynligvis drog mod vandet i håb om at blive redet til søs.

Menneskets sårbarhed står tydeligt frem i rummet omgivet af datidens forfærdelige skæbner. De havde alt, og på et øjeblik blev det hele begravet og gemt væk fra omverdenen i mere end 1500 år.
Foto: PR-foto / Moesgaard Museum
Se store billeder her →
Foto: PR-foto / Moesgaard Museum
Se store billeder her →

Historien er ikke slut

Alt stoppede i år 79, og tusinder af mennesker overlevede ikke den voldsomme naturkatastrofe. Men det gjorde alt andet til gengæld.
Skulpturer, fontæner, guldsmykker og endda graffiti-tegninger er alt sammen blevet bevaret ned til mindste detalje. I udstillingens mange rum er over 250 genstande vist frem for første gang uden for Italiens grænser.

Lige siden udgravningerne af byerne begyndte i 1592, og de videnskabelige undersøgelser startede 1700-tallet, har katastrofen tiltrukket sig verdens opmærksomhed.
Men historien er langt fra slut. Pompeji fylder omkring 66 hektar, og indtil videre er kun to tredjedele blevet udgravet. 22 hektar fyldt med kulturskatte venter stadig på at komme op til jordens overflade og forhåbentlig fortælle os endnu flere historier om den skæbnesvanger dag.

Fakta:

Udstillingen ‘På vej mod katastrofen - Pompeji og Herkulanum’ vises på Moesgaard Museum frem til den 10. maj 2020

Særudstillingen produceres af Moesgaard Museum med indlån fra følgende italienske museer og kulturinstitutioner:
Herkulanum, Archaelogical Park
Napoli, National Archaeological Museum
Napoli, Archaeological Park of Campi Flegrei - Archaeological Museum of the Campi Flegrei in the Caste of Baia
Napoli, Superintendency, Napoli
Palermo, Superintendency of the Sea
Pompeji, Archaeological Park

Udstillingen er støttet af Augustinus Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Spar Nord Fonden, Knud Højgaards Fond og KrogagerFonden

Del på facebook
Facebook
Kulturmagasinet Fine Spind
Magasin og kalender om kultur
Alle artikler på Fine Spind
- copyright ©, 2014-2016.

Kulturmagasinet Fine Spind laves på
Kulturproduktionscentret Godsbanen i Aarhus

Kontakt os
Kulturmagasinet Fine Spind
Kulturproduktionscentret
Godsbanen, Projektdækket
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
Email: info@finespind.dk
SE-nr.: 35797602

Følg også Kulturmagasinet Fine Spind her: