Tegneserietegner & illustrator Line Høj Høstrup: Om at tegne budskaber og skabe en levevej

“Når man forenkler et budskab, forstærker man det også”

Portræt-interviewAlt det andetSkrevet af: Anne Møller18. maj 2018

Tegneserietegner og illustrator Line Høj Høstrup holder til på Projektdækket på Godsbanen. Her har hun stablet sin egen virksomhed på benene.

29-årige Line Høj Høstrup har altid været god til at underholde sig selv. Hun og hendes søster var ikke ret gamle, da deres forældre, der arbejder som henholdsvis læge og sygeplejerske, besluttede sig for at rykke teltpælene op og for to år skifte Aarhus ud med Afrika.

Selvom Line Høj Høstrup ikke så godt kunne snakke med de andre børn, var det ikke noget problem at få timerne til at gå. Tiden fordrev hun nemlig med at tegne. “Tegning har altid været en vigtig hobby for mig. Den fred og ro, der er forbundet med at tegne, passer mig rigtig godt,” fortæller hun.
Tegning har altid været en vigtig hobby for Line Høj Høstrup. Især da hun boede i Afrika med sin søster og sine forældre.
Foto: Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Lige nu holder hun til på Projektdækket på Godsbanen, hvor hun har stablet sin egen virksomhed på benene.
Foto: Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Fra medicinstuderende til grafisk historiefortæller

Så langt tilbage Line Høj Høstrup kan huske, har hun haft en forkærlighed for fortællinger. “Jeg har altid været en nysgerrig skoleelev, og jeg var god til at se fortællingerne i alting,” siger hun.

Det gjaldt også på medicin-studiet på Aarhus Universitet, hvor hun blev optaget i 2009. “Egentlig syntes jeg, meget af det var kedeligt. Men så snart der var en flig af en historie i nogle af de underlige medicinske fagudtryk, syntes jeg, det var helt vildt spændende,” griner hun.

Alligevel endte hun med at lægge medicinfagbøgerne på hylden efter tre år. Hendes tegnelærer Signe Parkins havde i mellemtiden gjort hende opmærksom på en ny uddannelse, der blev udbudt i Viborg af The Animation Workshop. Graphic Storytelling hed den, og der søgte Line Høj Høstrup ind og blev optaget.

Efter fire års studier stod hun og hendes 17 medstuderende sidste sommer med deres eksamenspapirer i hånden. “Vi var den første årgang af graphic storytellers,” siger hun og betoner sin nyerhvervede titel med en ironisk amerikansk accent.
Det var Line Høj Høstrups tegnelærer Signe Parkins, der i sin tid gjorde hende opmærksom på uddannelsen Graphic Storytelling.
Foto: Line Høj Høstrup
Line Høj Høstrup valgte at lægge medicinfagbøgerne på hylden og satse på tegning og historiefortælling.
Foto: Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

“Jeg er ved at forsøge at finde ud af, hvordan man lever af at lave tegninger”

I mellemtiden har Line Høj Høstrup formået at stable sin egen virksomhed på benene. Til daglig kan man finde hende på Projektdækket på Godsbanen, hvor hun hver dag sidder fordybet bag sin skærm og nørkler med former, flader og farver.

“Jeg er ved at forsøge at finde ud af, hvordan man lever af at lave tegninger,” siger hun ydmygt og nipper til sin te.

For tiden er der nok at se til for den aarhusianske tegneserietegner og illustrator. Ved siden af opgaver for danske og udenlandske virksomheder arbejder hun på at få udgivet sin første grafiske roman, som efter planen rammer butikkerne til efteråret.

Det rette element hedder den, og den handler om en kvinde, der altid har drømt om at bygge sit eget hjem. Da hun endelig får muligheden, bliver hun diagnosticeret med en dødelig sygdom.

“Faktisk er det mit bachelorprojekt, som jeg har farvelagt,” fortæller hun.
Udover at lave opgaver fra virksomheder er Line Høj Høstrup i gang med at lave sin første grafiske roman, som efter planen udkommer til efteråret.
Foto: Line Høj Høstrup
Grafiske romaner er tegneserier for voksne. De har været medvirkende til, at tegneserier er blevet mere accepteret.
Foto: Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Graphic novels: tegneserier anno 2018

Netop grafiske romaner eller graphic novels, som de hedder på engelsk, er noget, der siden årtusindskiftet har været med til at redefinere og ændre synet på tegneserier. “Pludselig er tegneserier blevet accepteret som voksenmedie,” fortæller Line Høj Høstrup.

I mange år har de farverige fortællinger været associeret med det yngre publikum, og de har haft svært ved at ryste deres fordomsfulde prædikater af sig.

Lige indtil for 40 år siden, hvor den amerikanske tegneserietegner Will Eisner beviste, at tegneserier kan være både litterære, kunstneriske og seriøse. Og ovenikøbet for voksne.

Både form- og indholdsmæssigt rykker de grafiske romaner ved grænsen for, hvad en tegneserie er. Uden at forsøge at dække over manglende substans leder de med deres æstetiske ydre tankerne hen på de populære coffee table books.

Og slår man op i dem, venter en mindst lige så stor oplevelse. I hvert fald for den, der har mod på at gå på opdagelse i tekst og billeder, der ofte på subtil vis komplementerer eller kontrasterer hinanden og tilfører den gennemgående fortælling yderligere lag.
I sin fritid er Line Høj Høstrup en del af tegneseriefællesskabet Kontur.
Foto: Line Høj Høstrup
Line Høj Høstrup bruger klichéer og symboler meget aktivt, når hun skal tegne og illustrere. Når man forenkler et budskab, forstærker man det også, mener hun.
Foto: Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Billeder kan overskride sproglige grænser

Hvad enten Line Høj Høstrup arbejder på sine egne projekter eller sidder med opgaver for virksomheder, brænder hun for at fortælle historier og formidle budskaber. Til det formål har billeder en helt særlig evne, mener hun.

“I billeder er der tit indbygget en fortælling, fordi billeder bygger på en tradition. Så når jeg skal illustrere eller kommunikere noget, så skal jeg vide, hvad folk forbinder med det, jeg tegner. Derfor bruger jeg klichéer og symboler meget aktivt. De fleste ved, at en lysende pære betyder en god idé, eller at et dollartegn konnoterer penge eller rigdom. Det handler om at koge ting ned til det essentielle,” forklarer hun og fortsætter:

“Når man forenkler et budskab, forstærker man det også. Og i modsætning til tekst kan billeder overskride sproglige grænser. Det gør det til en meget stærk kommunikationsform.”

Fakta:

Line Høj Høstrup sidder til daglig på Projektdækket på Godsbanen, hvor hun arbejder som tegneserietegner og illustrator.

I 2017 blev hun uddannet Graphic Storyteller på The Animation Workshop i Viborg.

Til efteråret udkommer hendes første grafiske roman Det rette element.

I sin fritid er Line Høj Høstrup en del af tegneseriefællesskabet Kontur.
Facebook
Del på facebook

Anne Møller

Kulturjournalist og anmelder
Anne Møller er cand.mag. i Nordisk sprog og litteratur og Oldtidskundskab fra Aarhus Universitet. Gennem sin uddannelse har hun beskæftiget sig med både litteratur og drama, og hun har en forkærlighed for græske tragedier og kvindelitteratur fra slutningen af 1800tallet. Derudover holder hun meget af socialrealistiske forfattere som Tove Ditlevsen, Vita Andersen, Kim Leine og Morten Pape.
Se Annes artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind