Instruktøren Wes Anderson skaber finurlige og excentriksk æstetiske universer

Filmuniverser af orden og kaos

ArtikelAlt det andetSkrevet af: Mette Wallin Andersen30. maj 2018

Den amerikanske filmskaber Wes Anderson er aktuel med sin nye film Isle of Dogs, der har dansk premiere den 31. maj 2018. Man kan med fordel fordrive den sidste ventetid med at gå på opdagelse i Wes Andersons andre finurlige film

Det er let at genkende en Wes Anderson-film. Der er flere karakteristiske kendetegn, og så er de usandsynligt smukke. Wes Andersons exceptionelle brug af farver er en integreret del af den måde, han fortæller på. The Grand Budapest Hotel er et fantastisk eksempel. Hver scene har sin egen koncentrerede farvepalet præget af art nouveau-farver, og når man har set filmen, drømmer man i lilla og lyserøde nuancer i en uge. Farverne følger filmens stemning nøje og ændres, når stemningen skifter.
I Wes Andersons film er beklædning og genstande ofte definerende identitetsmarkører. F.eks. i Moonrise Kingdom (2012), hvor Suzi har en kikkert om halsen.

Foto: PR-foto
I Moonrise Kingdom (2012) opstår der pludselig kaos på en ø udenfor New Englands kyst i 1960erne, da spejderleder Ward (Edward Norton) finder et tomt telt og et opsigelsesbrev.
Foto: PR-foto
Det er ikke kun farverne, der er sirligt velordnede i Wes Andersons film. Han er blandt andet kendt for sine mange symmetriske scener, hvor der ofte er et helt tydeligt centrum. Der er balance i billederne. Men al den orden betyder på ingen måde, at Wes Andersons scenografier er enkle. De er fyldt med detaljer og giver en fornemmelse af, at man uden videre ville kunne træde ind i hvert enkelt filmunivers og finde flere historier fyldt med skøre excentrikere.

Der er mange meninger om Wes Andersons film. Han er blandt andet blevet kritiseret for at være en stilfikseret overfladeentusiast. Og der er ingen tvivl om, at Wes Anderson er æstetiker, og at han holder af at kæle for alle detaljer. Men den velkomponerede og polerede overflade står i Wes Andersons film altid i kontrast til det kaotiske indre hos flere karakterer og ikke mindst de kaotiske relationer karaktererne imellem.
Mange af karaktererne i Wes Andersons film bærer rundt på en personlig og følelsesmæssig bagage. F.eks. slæber brødrene i The Darjeeling Limited (2007) helt konkret rundt på deres afdøde fars bagage.
Foto: PR-foto
I The Darjeeling Limited (2007) er de tre brødres forhold i sig selv et studie værd. De prøver, hver med sin taktik, desperat at håndtere faderens død, moderens fravær og deres interne konflikter.
Foto: PR-foto

Uniformerede originaler

De karakterer, der bebor Wes Andersons film, er sære. Mange er dem ser specielle ud, og begrebet originaler er på mange måder passende. Typisk er beklædning og genstande definerende identitetsmarkører. Såsom de røde træningsdragter, som Chas Tenenbaum og hans sønner bærer i The Royal Tenenbaums, eller den kikkert Suzi konstant har om halsen i Moonrise Kingdom. Wes Andersons karakterer bærer uniformer. Nogle gange ganske bogstaveligt såsom hotelpersonalet i Grand Budapest Hotel eller besætningen team Zissou i Life Aquatic. Andre gange er det helt individuelle uniformer, som Margot Tenenbaums sorte eyeliner, skarpe frisure og enorme pelsfrakke. Man kan overveje, om karaktererne ganske enkelt har behov for de ydre kendetegn at støtte sig til eller gemme sig bag.

Mange af karaktererne, børn såvel som voksne, er belæste, intelligente og veltalende mennesker, der har det svært og kæmper med eksistentielle problematikker: “Hvem vil jeg gerne være, og hvilket liv vil jeg gerne leve?” Det er mennesker med personlig og følelsesmæssig bagage. Brødrene i The Darjeeling Limited slæber helt konkret rundt på deres afdøde fars bagage.
Moonrise Kingdom (2012) har Jared Gilman og Kara Hayward i hovedrollene. Derudover medvirker bl.a. Bruce Willis, Edward Norton, Bill Murray, Frances McDormand, Tilda Swinton, Jason Schwartzman og Harvey Keitel.
Foto: PR-foto
Bottle Rocket (1996) er den første spillefilm instueret af Wes Anderson. Manuskriptet skrev han sammen med skuespilleren Owen Wilson.
Foto: PR-foto
Wes Andersons film er fyldt med børn, der opfører sig som voksne, og voksne som opfører sig som børn. Børnene er eftertænksomme og alvorlige, og de bliver behandlet som ligeværdige, der har noget at bidrage med. Wes Anderson peger på, hvordan børn ofte er mere klarsynede end voksne, og hvordan de er i stand til at stille de spørgsmål, som de voksne glemmer at stille. Enten fordi de ikke har noget svar, eller fordi de er bange for, hvad svaret kunne være. De voksne i Wes Andersons film er barnlige på forskellige måder. Nogle er dumstædige og egocentrerede og bliver udadreagerende, når tingene ikke går efter deres hoved (såsom Steve Zissou i Life Aquatic). Andre formår at bringe det legende og den umiddelbare tilgang til verden ind i voksenlivet (såsom Royal Tenenbaum i The Royal Tenenbaums). Der er på den måde ikke noget negativt pr. definition i Wes Andersons portrættering af voksne børn. Snarere peger han på, at man kan lære en hel del af børn. Dog er det ikke helt uproblematisk, når rollerne forbyttes i familierelationer.

De svære relationer, især familierelationer, er et gennemgående tema. The Royal Tenenbaums er et kerneeksempel, hvor den ene forælder har været alt for engageret i sine børns liv, mens den anden har været totalt fraværende. I The Darjeeling Limited er de tre brødres forhold i sig selv et studie værd. De prøver, hver med sin taktik, desperat at håndtere faderens død, moderens fravær og deres interne konflikter. Familier er og bliver enormt besværlige at være en del af. Samtidigt tydeliggør Wes Anderson, hvor meget familien betyder for, hvem man bliver som menneske. Det er i familien, man kan hente forløsning - og desuden støtte, kærlighed og sammenhold.
Skuespillere som Bill Murray, Owen Wilson, George Clooney, Meryl Streep, Willem Dafoe, Jason Schwartzman, Anjelica Huston og Pulp-sangeren Jarvis Cocker lægger stemmer til figurerne i Fantastic Mr. Fox (2009).
Foto: PR-foto
Som publikum bliver man ofte overrumplet af noget uventet i Wes Andersons film. F.eks. i filmen Fantastic Mr. Fox (2009), hvor Mr. Fox har en ellers seriøs samtale, men pludselig og på dyrisk vis begynder at fortære sine ristede stykker brød.
Foto: PR-foto

Det absurde

De skøre relationer og karakterernes eksistentielle kvaler står i smuk kontrast til de velorganiserede omgivelser, de præsenteres i. Uoverensstemmelse mellem indhold og form i Wes Andersons film er med til at gøre dem vanvittige, absurde og virkelig sjove. Karaktererne leverer konsekvent deres replikker knastørt og uden at fortrække en mine. De er dødsensalvorlige, uanset hvor morsom situationen eller replikken måtte være. Som publikum bliver man også ofte overrumplet af noget uventet, der bryder med den tilsyneladende orden. Et pludselig knytnæveslag, eller som i Fantastic Mr. Fox, da Mr. Fox har en seriøs samtale for derefter pludseligt og på dyrisk vis at fortære sine ristede stykker brød. Man bliver med ét mindet om, hvordan man uden videre har accepteret, at dyrene opfører sig som sofistikerede, civiliserede mennesker. En pointe der for så vidt kan overføres til Wes Andersons andre film. Man kan prøve nok så meget at skabe orden og mening i livet, men det kan kun lykkes i begrænset omfang. Mennesker er komplicerede, relationer er besværlige, og kaos kan opstå pludseligt og uden varsel.
De voksne i Wes Andersons film er barnlige på forskellige måder. Nogle er dumstædige og egocentrerede og bliver udadreagerende, når tingene ikke går efter deres hoved - såsom Steve Zissou i Life Aquatic (2004).
Foto: PR-foto
Rushmore (1998) handler om en excentrisk teenager ved navn Max Fischer (Jason Schwartzman), hans venskab med den rige industrimand Herman Blume (Bill Murray) og deres fælles kærlighed til folkeskolelæreren Rosemary Cross (Olivia William).
Foto: PR-foto

Fakta:

Wes Anderson, f. 1969 er filminstruktør og manuskriptforfatter.

I denne artikel er følgende film fra Wes Andersons filmografi nævnt:

The Royal Tenenbaums (2001), Life Aquatic (2004), The Darjeeling limited (2007), Fantastic Mr. Fox (2009), Moonrise Kingdom (2012), The Grand Budapest Hotel (2014).

Wes Anderson er aktuel med filmen Isle of dogs, der har premiere i Danmark den 31. maj 2018 i Grand Teatret i København, Cafebiografen i Odense  og Øst for Paradis i Aarhus, Empire Bio, Nordisk Film Biografer Dagmer, Lyngby og Trøjborg.

Cinemateket har her i maj vist en lang række af Wes Andersons film onsdag den 30. maj viser de Life Aquatic

Facebook
Del på facebook

Mette Wallin Andersen

Kulturjournalist og anmelder
Mette Wallin Andersen er uddannet cand. mag. i filosofi fra Aarhus Universitet med speciale i narrativ identitet. Mette er vild med kultur der gør os klogere på os selv og hinanden. Det sker eksempelvis når kunst og litteratur spejler noget grundlæggende menneskeligt eller bryder nuancerende ind i samfundsdebatten.
Mette har undervist på Løgumkloster Højskole i fagene Verdensborger, Etik og Det skrevne ord.
Se Mettes artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind