Borgmester Jacob Bundsgaard gør status på Aarhus 2017 - INTERVIEW

Borgmester Jacob Bundsgaard gør status på Aarhus 2017: Nu skal vi høste frugterne af det, vi har sået

ArtikelAlt det andetSkrevet af: Chris Johansen08. dec 2017

Tiden som Europæisk Kulturhovedstad slutter officielt i dag, når Aarhus og Region Midtjylland lukker kulturåret med et brag af en fest. Vi har mødt Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard til en evaluering på året, der er gået

Tilbage i 2008 besluttede Aarhus Kommune at arbejde på at blive Europæisk Kulturhovedstad i 2017. Efter flere års hårdt arbejde stod det i 2012 så endegyldigt fast, at byen fem år senere ville få æren – og nu hvor det hele er ved at være ovre, er det blevet tid til evaluering.

Vi begynder med et fremtidsscenarie – det har vi jo været vant til i løbet af kulturåret, hvor temaet har været Rethink, en gentænkning af morgendagens udfordringer. For hvad vil være det første, der dukker op i borgmester Jacob Bundsgaard tanker, når han om fem år tænker tilbage på Aarhus som Europæisk Kulturhovedstad 2017?

“Der er mange ting, der dukker op. Personligt var det en stor oplevelse at sætte året i gang sammen med Dronning Margrethe og at se et kæmpe åbningsoptog med tusindvis af mennesker, der bar vores historie gennem byen. Men det var også den fantastiske fornemmelse af at være en hel by samlet, at opleve snak, diskussioner og stolthed i gaderne. Det kommer til at stå rigtig stærkt i min erindring,” siger Jacob Bundsgaard.

Se også billedserie fra åbningen af Aarhus 2017 
 
 
 
Borgmester Jacob Bundsgaard ser tilbage på året, hvor Aarhus har været Europæisk Kulturhovedstad.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Et af de helt store højdepunkter i Aarhus 2017 var den storslåede åbning.
Foto: PR-foto / Aarhus 2017 - Jan Kejser

Kærneværdier på kryds og tværs

Jacob Bundsgaard er, foruden at være borgmester i Aarhus, også bestyrelsesformand for Fonden Aarhus 2017. Derfor har han også været med til at fastsætte de tre kerneværdier demokrati, mangfoldighed og bæredygtighed, der har været ledestjerner for kulturhovedstadens arbejde og program fra start til slut.

“Vi har fra start anlagt en deltagerdemokratisk model, og hele tilblivelsesprocessen har været båret af en enorm inddragelse og mangfoldighed af folk. Vi har fået hjælp fra tusindvis af frivillige, og vi ligger på omkring 2,6 millioner besøgende til de forskellige arrangementer, der har været. Nogle har fået oplevelser af kunst og kultur, som de måske ikke ellers havde fået, fordi byens rum er blevet brugt, og mange ting har været gratis. Vi har set almindelig, miljømæssig bæredygtighed i arrangementerne, men også et tiltag som The Catastrophic Meal har taget bæredygtighed op som emne og spurgt, hvad der sker, når vi bliver mange flere mennesker i verden, og vores klima forandres,” siger Jacob Bundsgaard om værdiernes praktiske udførsel.

Men ikke alt har været officielle åbninger og kulturpolitik for Jacob Bundsgaard. Som privatperson har han også nydt kulturåret sammen med sin familie.

“Vi har jo stadig relativt små børn, så vi har set mange ting, der har relateret sig til børn, for eksempel børnelitteraturfestivalen. Men vi har også set Røde Orm, The Garden på Aros og rundt i byen, oplevet en fantastisk koncert med Anohni i Musikhuset og set Jorn + Munch-udstillingen i Silkeborg, som gjorde et stort indtryk både på mig og mine børn. Men der har været mange fede ting, og nogen rodfæstes også lidt langsomt,” fortæller han.
 
 
 
Højdepunkt fra året: Jacob Bundsgaard ser Røde Orm ved Moesgaard som et af hans personlige højdepunkter under Aarhus 2017.
Foto: Foto: PR-foto / Det Kongelige Teater - David Bering og Morten Fauerby // Montgomery.dk
Højdepunkt fra året: Koncertinstallationen Tree of Souls forvandlede en skov i Aarhus med Eivør, Who killed Bambi og Malmø.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Stærkere bånd i ind- og udland

Skulle noget have været gjort anderledes under kulturåret, så er det ifølge Jacob Bundsgaard, at man kunne have været endnu bedre til at inddrage de mere kulturfremmede borgere i begivenhederne. “Dem der bruger kulturen mindst, er også dem, der er sværest at få ind,” som han siger.

Men derudover er Jacob Bundsgaard enormt tilfreds med, hvordan tiden som Europæisk Kulturhovedstad er forløbet. Han mener nemlig, at arbejdet allerede har skabt et stærkere sammenhold – ikke blot i Aarhus, men i hele regionen.

“Nu slutter vi jo i Hvide Sande, så på den måde binder vi regionen sammen. Men der har været arrangementer i alle kommuner, så på den måde har alle deltaget i løbet af året. Og alene det, at vi har løftet arrangementet i fællesskab, er med til at skabe en ny fælles fortælling om, at sammen kan vi levere noget så stort som et europæisk kulturhovedstadsår,” siger Jacob Bundsgaard.

Det er dog ikke kun nationalt, at Aarhus og Region Midtjylland har knyttet stærkere bånd og skabt opmærksomhed. Også i udlandet har man bemærket, at det har været et helt særligt år i Aarhus og omegn. Og det kan ifølge Jacob Bundsgaard være rigtig godt for fremtiden.

“Aarhus som Europæisk Kulturhovedstad har fået omkring 2600 internationale medieomtaler, og det er i nogle af verdens største medier som Le Monde, New York Times og The Guardian. Også rejseguides og magasiner som Lonely Planet, Wallpaper og Vogue har nævnt os, og det er steder, vi typisk ikke får omtaler som by og region. Det er selvfølgelig svært at omsætte 1:1, men alt andet lige er vores navn derude, og man har måske hørt om Aarhus før, eller man støder på os, når man er i gang med at planlægge en rejse eller en kulturoplevelse. Den genkendelighed kan være værdifuld i fremtiden,” siger Jacob Bundsgaard.
 
 
 
Højdepunkt fra året: Anohni var artist in residence under Aarhus 2017. Hun udstillede værket Future Feminism og gav koncert med Aarhus Symfoniorkester.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Højdepunkt fra året: Teaterlegenden Robert Wilson gæstede Aarhus Teater med forestillingen Edda.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Lesley Leslie-Spinks

Tid til at høste frugterne

I løbet af året har det naturligvis været de mange kunstudstillinger, koncerter, diskussioner og begivenheder, der har været hovedfokus. Men bag kulissen har man i lang tid forberedt sig på eftermælet for Aarhus 2017.

“Vi har også brugt året på at fokusere på, hvad der skal ske efterfølgende. Vi har allerede en række arrangementer, der er direkte eller indirekte udløbere fra 2017. Vi har indgået et samarbejde med Det Kongelige Teater om at lave en stor, tilbagevendende forestilling, og vi kommer til at skulle afvikle den største sportsbegivenhed i byens historie, når vi skal være vært for VM i sejlsport næste år. Vi har meget på bedding, og der kommer hele tiden mere til. Vi skal høste frugterne af det, vi har sået i år, og vi skal stå vores prøve i de kommende år for at se, hvad den blivende effekt kommer til at være”.

I 2018 er det Leeuwarden i Holland og Valletta på Malta, der er europæiske kulturhovedstæder. Jacob Bundsgaard har da også mødt repræsentanter fra de to byer, hvor han har givet gode råd og erfaringer videre fra året, der er gået.

“Jeg har givet det råd, at de skal lave spændingskurven på den rigtige måde. Det handler for eksempel om, hvornår man løfter sløret for ting for at give folk følelsen af, at det bliver et fedt år. Men jeg har også rådet dem til at gøre det til et projekt for en hel by og en hel region, og så tidligt som muligt at få folk engageret i at være skabende. Det gælder for erhvervsliv, organisationer og frivillige – de skal ombord så tidligt som muligt, for det kan give både venskaber og oplevelser for livet”.
 
 
 
Banneret for Aarhus 2017 har nu i et år prydet Aarhus Rådhus, som er tegnet af Arne Jacobsen.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Jacob Bundsgaard på sit borgmesterkontor på Aarhus Rådshus.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Fakta:

Aarhus 2017 – Europæisk Kulturhovedstad slutter officielt lørdag den 9. december.

Læs mere om den officielle afslutning her.
 
 
 
 
 
 
 
Facebook
Del på facebook

Chris Johansen

Kulturjournalist og redaktionsmedarbejder

Chris Johansen er uddannet cand.mag. i dansk og retorik fra Aarhus Universitet med speciale i krisekommunikation på Facebook. Han har tidligere skrevet for bl.a. Gaffa. Foruden musik er også litteratur og film store interesser, hvor Kafka, Houellebecq og Lynch er blandt favoritterne.

Se Chriss artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind