Randi & Katrine: “Vi piller ved det normale for at skærpe din opmærksomhed” - INTERVIEW

Randi & Katrine: “Vi piller ved det normale for at skærpe din opmærksomhed”

Kunst og Udstillinger Portræt-interview Skrevet af: Marie Bredkjær Thomsen 2018-04-13
Del på facebook
Facebook

Randi & Katrine: “Vi piller ved det normale for at skærpe din opmærksomhed”

Kunstnerduoen Randi & Katrine leger med både det velkendte og fantastiske for at skabe helhedsoplevelser, der bryder din tankestrøm og drager dig ind i en fortælling. Netop nu er de aktuelle med udstillingen Macaw & Macaw på Gl. Strand

Der bliver slæbt og hamret, da vi på en kølig torsdag overrasker Randi & Katrine i baggården til deres lille værksted på Amager.

“Vi havde helt glemt, at det var nu,” siger Randi Jørgensen med et overrasket smil, mens hun børster hænderne af i bukserne og giver hånd.

“Jeg sætter lige noget kaffe over. Sikke et held, at vi har nået at vaske op,” tilføjer Katrine Malinovsky, mens vi går gennem den store port ind til et værksted med tremandshøje vægge.

Da vi sætter os med kaffen ved arbejdsbordet, er vi omringet af små farverige huse, modeller af papegøjer og kæmpe grankogler i pap.

“Vi er i gang med at rydde op, men det er lidt svært at skille sig af med alt det, vi har udstillet gennem tiden. Vi har efterhånden været her i mange år, så der har lagret sig en del op,” undskylder Randi Jørgensen og tager en slurk af sin kaffe, inden vi tager hul på historien om Katrine Malinovsky og Randi Jørgensens kunstnerliv.
Foto: Marie Bredkjær Thomsen
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →
Foto: Marie Bredkjær Thomsen
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →

Fundamentet bliver lagt

Randi Jørgensen og Katrine Malinovsky startede begge på Kunstakademiet i København i 1999. Randi på skulpturlinjen og Katrine på maleri. Efter kunstakademiet fortsatte de videre til skulpturafdelingen ved Frederiksholms Kanal i 2001. Det var netop ved Frederiksholms Kanal, at de første gang opdagede hinanden og lagde de første sten til det, der i dag er blevet en sammentømret duo.

“Vi fandt ud af, at vi havde nogle af de samme interesser. Jeg synes, Katrine lavede noget interessant, og Katrine synes åbenbart også, at jeg lavede noget interessant,” griner Randi Jørgensen.

Før samarbejdet havde Randi Jørgensen lavet en del installationer med udgangspunkt i det narrative, mens Katrine Malinovskys kunst var mere arkitekturbaseret.

“På det tidspunkt var jeg meget optaget af at undersøge, hvordan funktionen af eksempelvis en dør, kunne forstyrres i kraft af dens placering. For eksempel prøvede jeg at sætte to døre ved siden af hinanden i et indgangsrum for at lave om på den måde, man logisk kom ind i rummet,” fortæller Katrine Malinovsky.

“Jeg havde arbejdet en del med skibe i forskellige projekter. Og farverige sager i form af både western- og cirkuselementer. Jeg havde gang i mange underlige ting, som refererede til ikoner og figurer,” fortæller Randi Jørgensen.

“Ja, det handlede om at undersøge det stereotype og populærkulturelle,” siger Katrine Malinovsky og tilføjer:

“Vi havde begge en interesse for erindring, og jeg havde selv lyst til at bruge mere fortælling og erindring i mine værker, da jeg mødte Randi.”
Foto: PR-Foto / Gl. Strand - David Stjernholm
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →
Randi & Katrines installation i Montanaslaen på Gl.Strand. Macaw og Macaw
Foto: Marie Bredkjær Thomsen
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →
Randi og Katrine har arbejdet sammen, siden de gik på kunstakademiet.

Den fælles stemme

På Frederiksholms Kanal mødte de to kunstnere en mur, som endte med at blive afgørende for deres kunst.

“Vi sad begge og rev os lidt i håret, fordi vi ikke syntes, vi kom videre med vores kunst. Derfor gik vi sammen og besluttede os for at lave et sæt dogmeregler for os selv. Det indebar blandt andet, at vi indenfor det næste år skulle lave minimum tre udstillinger. Vi bookede skolens udstillingsrum som det første,” fortæller Randi Jørgensen med et lille smil.

Drevet af stor, genfunden motivation gik de to kunstnere i gang med at finde sig selv og hinanden i en helt ny konstellation. Tosomheden stillede helt nye krav til de unge kunstnere, der som det første kastede sig over en stor, fælles installation.

“Vi greb det faktisk allerede dengang an, som når vi laver installationer i dag. Først lavede vi en model af rummet, og så placerede vi to ting i det. Det var der, vi fandt ud af, at det ikke fungerede som sammenspil at lave hver vores elementer,” fortæller Katrine Malinovsky.

“Vi var vant til at arbejde alene og skulle derfor finde et fælles sprog. Vi blev hurtigt enige om, at vi skulle flette vores kunst sammen. Det var en af dogmereglerne. Man skulle ikke kunne gå ind i rummet og gennemskue, hvad der var Katrines, og hvad der var mit,” fortæller Randi Jørgensen.

Netop denne dogmeregel lagde fundamentet til den holistiske og sanselige tilgang, som kunstnerduoen den dag i dag har til sine udstillinger.

“Derfra udviklede vores kunst sig til et mere rummeligt forløb, hvor vi blev meget optagede af totalinstallationer. Man skulle gå ind og være i en anden verden af referencer og selv samle trådene og lave fortællingerne,” fortæller Katrine Malinovsky.

 

Foto: Marie Bredkjær Thomsen
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →
Foto: Marie Bredkjær Thomsen
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →

Til møde med papegøjer

I forbindelse med udstillingen i Montanasalen på Gl. Strand greb Randi & Katrine rummet, som til daglig fungerer som mødelokale, og udfordrede dets funktion ved at lade to store, blå papegøjer bryde med det velkendte.

“Rummets dobbeltfunktion er et meget interessant benspænd. Er vores udstilling udsmykning? Eller har den en funktion?” spørger Katrine Malinovsky uden en forventning om svar og fortsætter:

”Noget af det, der interesserer os i forhold til netop det projekt, er måden man agerer omkring et bord. Hvor sætter man sig, og hvem sætter man sig ved siden af? Er der magtpositioner? Papegøjerne har en mulig effekt på dem, der vælger at komme til mødet.”

De forklarer, at mødelederen oftest sidder ved bordenden længst fra døren, hvorfor papegøjen, som er placeret i den modsatte ende af bordet, bliver en form for opponent til lederen.

“Den anden er en mere deltagende, lyttende og måske mere neutral mødepapegøje,” griner Randi Jørgensen.

“Det er også interessant, om fuglene er kommet ind i mødelokalet, eller om mødedeltagerne er trådt ind i et fuglebur. Jeg er spændt på at høre, om folk bliver så forstyrrede, at de flytter papegøjerne, når der er møder, eller om de får lov at sidde med til bords,” fortæller Randi Jørgensen.

 

Foto: Marie Bredkjær Thomsen
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →
Foto: Marie Bredkjær Thomsen
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →

På kanten af virkelighed

Duoens første udstilling hed Husbåd. Den koblede, som titlen antyder, elementer fra hus og båd, så helheden hverken var fuldkomment det ene eller det andet. Randi & Katrine er meget optagede af at bringe netop denne tvetydighed ind i deres værker.

“Vores udstillinger glider mellem at være noget og noget andet. Man er i en gang til et hus, men er der ikke alligevel. Vi piller lidt ved ting, man ved, hvordan fungerer normalt, for at skabe en større bevidsthed,” forklarer Katrine Malinovsky og fortsætter:

“Det er vigtigt for os at skabe et rum, hvor man kan blive draget ind og engageret på en både mental og kropslig måde. Man bliver ligesom omfavnet af situationen og tvunget til at sanse. Det kan være ved at sætte døre på en uventet måde, eller ved at der pludselig, som i udstillingen på Gl. Strand, sidder nogen i stolene, som ikke burde sidde der. Det spiller ind på vores hverdagserfaring, men drager spor til noget, der både er genkendeligt og fantastisk.”

Randi & Katrine lægger vægt på, at de ønsker at lade publikum træde ind i en fortælling, som tvinger dem til at forholde sig til omgivelserne.

“Vores håb er, at folk går fra udstillingerne med en skærpet opmærksomhed. Vi kan godt lide at pille ved det normale for at skærpe folks blik,” fortæller Randi Jørgensen.

Bygger fra bunden

”En del billedkunstnere arbejder mere konceptuelt og vælger at købe industrielle produkter. Vi er mere interesserede i at lave det hele fra bunden,” fortæller Katrine Malinovsky.

“Når vi genbruger materialer, bearbejder vi dem, så vi tager dem et andet sted hen. Det er nødvendigt, når vi arbejder med at gøre opmærksom på detaljen og gøre rummet dragende. Samtidig er det spændende at gentænke noget, som andre allerede har givet form og detalje,” forklarer Randi Jørgensen.

De to kunstnere lægger stor vægt på, at det netop er detaljen, der skaber den afgørende forskel for, hvordan rummet opleves. Og det kan tage tid at nå frem til den helt rigtige løsning.

“Det handler om at skabe en overbevisende helhed, og det kræver meget research. Væggen derovre plejer at være fuldstændig tapet til med idéer til de projekter, vi har gang i,” fortæller Randi Jørgensen og peger over mod en stor, hvid skillevæg, inden hun fortsætter:

”Det er tit sådan, at en af os kommer med et stikord, som langsomt bygger sig til en idé. Derfra bygger vi løbende en masse på og trækker en masse fra igen, inden det endelige resultat langsomt begynder at tage form.”

En legeplads i børnehøjde

Netop nu er Randi & Katrine i gang med at afslutte et stort projekt, som de har arbejdet på siden 2015. De står bag den nye legeplads, som skal bygges til børnepsykiatrien i forbindelse med opførelsen af det nye supersygehus i Skejby.

“Vi er gået ind i de velkendte legefunktioner og har forsøgt at skabe noget nyt med dem, så man stadig har mulighed for at gynge og køre på mooncar. Supersygehuset bliver kæmpestort, så det var vigtigt for os at skabe noget, der var i børnehøjde. Små bygninger, der passer til børnekroppen og så meget grønt som muligt,” siger Katrine Malinovsky og fortsætter:

“Det er enormt vigtigt for os, at alting fungerer, som det er tiltænkt, når der er den dobbelte funktion. Det handler om at tage hensyn til brugerne uden at glemme, hvor man gerne vil hen som kunstner.”
Del på facebook
Facebook
Kulturmagasinet Fine Spind
Magasin og kalender om kultur
Alle artikler på Fine Spind
- copyright ©, 2014-2016.

Kulturmagasinet Fine Spind laves på
Kulturproduktionscentret Godsbanen i Aarhus

Kontakt os
Kulturmagasinet Fine Spind
Kulturproduktionscentret
Godsbanen, Projektdækket
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
Email: info@finespind.dk
SE-nr.: 35797602

Følg også Kulturmagasinet Fine Spind her: