Vinterbørnenes røde mor på Louisiana
Med den første samlede udstilling af Dea Trier Mørchs værker, Dea Trier Mørch - Ind i verden, sætter Kunstmuseet Louisiana lup på kunstneren bag de røde paroler. Udstillingen af 60 grafiske værker fra 60´erne og 70´erne kører til 28. april
Ungdomsoprøret havde ikke været det samme uden Dea Trier Mørch. (1941-2001). Som kunstner, forfatter, mor og politisk aktiv huskes hun for en visuel stil, der ramte bredt og lidenskabeligt.Skuldrene fødes (fra serien Vinterbørn), 1976,
Linoleumstryk, 24,2 x 14,5 cm,
Privateje
lutionen på Cuba. Hun gav sin samtids yderste venstrefløj sin stemme, og i kunstnerkollektivet »Røde Mor« mødte hun sin senere ægtemand, sangeren og musikeren Troels Trier.
Dea Trier Mørch indfangede sin generation og var med til at skabe ungdomsoprørets billedsprog, der fik stor betydning i en oprørsk tid. Men det særlige er, at der hos Dea Trier Mørch løb levende, varmt hjerteblod mellem det intime hverdagsliv og de ideologiske samfunds kampe. Hun ramte rent med sanselige linoleumstryk, der viser cykelmødre med børn, fødende kvinder og nøgne følsomme fædre. Og hvis man selv levede dengang i tiden med blomsterbørn og politiske aktioner, husker man måske især hendes hit med bogen Vinterbørn, der senere blev filmatiseret med stor publikumssucces.
Men da det gamle hæderkronede forlag, Gyldendal udgav bogen i 1976, blev den det helt store samtaleemne, og ”Vinterbørn” med de mange linoleumssnit af mødre, fædre og børn blev solgt i over 200.000 eksemplarer. Bogen, der blev hendes store gennembrud, skildrer gravide kvinder på Rigshospitalets fødeafdeling. Men store dele af rødstrømpebevægelsen var ikke bevæget over hendes skildring af mødres søsterso-
lidaritet på tværs af sociale skel. Ok, det var en hyldest til moderskabet, men for mange af tidens feminister var børn lænker, der bandt kvinder fast i gamle kønsroller.
Bolshoi Teater, 1967,
Zinkografi, 22,3 x 25 cm,
Privateje
Kunstmuseet Louisiana lægger vægt på, at det er en kunstudstilling, ikke et politisk eller kulturhistorisk indspark. For Dea Trier Mørchs kobling mellem det intimt hverdagsprægede og den glødende socialisme byggede tydeligvis på humanisme. Hun så altid mennesket.
Fakta:
Udstillingen Dea Trier Mørch - Ind i verden kan ses på Louisiana indtil 28. april.
Dea Trier Mørch blev født i 1941 og døde i 2001.
1958-64: uddannes fra Det Kongelige Danske Kunstakademi Billedskolerne i København.
1964-67: studerer på kunstakademier i Prag, Kraków, Leningrad, Beograd og Warzawa.
1968: vender tilbage til Danmark og debuterer med rejseskildringen Sorgmunter Socialisme med tekst og billeder fra Sovjetunionen.
1969-1977: medstifter af kunstnerkollektivet ’Røde Mor’, der forener billedkunst, rockmusik og teater, og hvor Dea Trier Mørchs grafiske arbejde spiller en væsentlig rolle.
1976: får sit folkelige gennembrud med romanen Vinterbørn, der følger 18 kvinder på Rigshospitalets fødegang, og udgiver i de følgende år en række romaner.
1977-1979: gift med musiker Troels Trier med hvem hun får tre børn.
Elisabeth Saugmann
Hun har udgivet følgende bøger:
Musikkens førstedamer
Lidt hippie er nan vel altid
Super Mouse og Fejlfinderne
Prins Henrik
Samt bidraget til flere antologier