Teatret Om Hvalens sang | Anderledes børneteater miljø

Bliv opslugt af børneteater i maven på en hval

ArtikelSceneSkrevet af: Marie Nyeng12. apr 2015

Oplev en forestilling der sætter havets miljøproblemer i børnehøjde og samtidig er et poetisk og musikalsk eventyr. Teater Oms forestilling Hvalens sang er på Danmarks Turné

Kan hvaler miste deres sang? Og kan sangen være gemt i en grøn plastikflaske? Det kan den i Teateret Oms magiske fortælling Hvalens sang. Den opføres nu på Godsbanen i Aarhus, hvorefter hvalen køres på danmarksturné.

I en helt mørk sal ligger en pukkelhval i naturtro størrelse. Vi skal helt hen foran den, før vi kan se, at man kan gå ind i den. Der er lave bænke i hvalens bug, og en skikkelse sidder med ryggen til os på en lav plastikkasse med hjul. På hovedet har hun en rød pelshue. Hun spiller en lille simpel melodi på et instrument foran sig, mens det suser stille gennem hvalens krop, og vi sætter os ned.

Genbrug fra lageret

Pukkelhvalen blev egentlig lavet til kulturfestivalen Bølgen i Midtjylland i 2013. Det var Antonella Diana, der er Teatret Oms faste scenograf, der lavede den som en installation. Der var lyde i den, mens den blev vist frem på forskellige biblioteker under kulturfestivalen. Når Teatret Om udvikler nye forestillinger, begynder de med en god idé, og lader historien udvikle sig, mens skuespillere, scenografer og musikere arbejder sammen gennem hele tilblivelsesprocessen. Den gamle hval blev hevet frem fra lageret, for som Teatret Oms Annemarie Waagepetersen siger, så kan man som teater jo ikke have sådan en liggende uden at lave teater i den. Det er Annemarie Waagepetersen, der sidder i hvalen med den røde pelshue.
Plastikflasker kan noget helt magisk, når de er i hænderne på Teatret Om.
Foto: Pr-foto/ Teatret Om - Jørn Deleuran
Man skal helt ind i hvalen for at opleve Teater Om sætte miljøproblemer i børnehøjde.
Foto: Pr-foto/ Teatret Om - Jørn Deleuran

En levende marionetdukke

Hun vipper mekanisk armene op og ned, inden hun vender sig om og tøffer rundt i hvalens mave. Hun har en slags elastik henover kinderne, så hun minder om en marionetdukke, og hun taler en smule mekanisk. Hun begynder at flytte rundt på plastikflasker i forskellige farver, som også kan sidde fast i loftet. En pukkelhval er et enormt dyr, men den ø af brugte plastikflasker og plastikposer, som flyder rundt et sted i stillehavet er så utrolig meget større. Det er tydeligt for en hver, når Annemarie Waagepetersen gør vægt op i traktorer og bløde kaniner blandt andet.

Bygget af små overraskelser

Hvalens sang er en forestilling, der fortæller historien om en pige, som bliver venner med en hval. Annemarie Waagepetersen har en lille pinnochiodukke på skulderen, som hun taler med og fortæller historien til.

Da eventyret om pigen og hvalen begynder, er Annemarie Waagepetersen tøffet om bag et hvidt klæde, og vi ser historien illustreret med kulørte skyggebilleder. Senere viser det sig, at billedet er skabt af plastikflasker, med lamper bagved.
Hvalens sang er hele vejen igennem fyldt med den slags små overraskelser, som giver en stor oplevelse, selvom man måske ikke helt kan forestille sig, at den der plastikø, som er så farlig for hvaler, rent faktisk er derude. Og så er det måske endda Pinnochhio, der har smidt den flaske, som har snuppet hvalens sang.
Den lille Pinnochio er måske en lille miljøskurk uden at vide det.
Foto: Pr-foto/ Teatret Om - Jørn Deleuran
Overalt i hvalens vom er der små overraskelser.
Foto: Pr-foto/ Teatret Om - Jørn Deleuran

Musik og miljøproblemer

Annemarie Waagepetersen er oprindelig uddannet fløjtenist og blev i sin tid tilknyttet Teatret Om som musiker. Da hun sammen med resten af Teatret Om begyndte at arbejde på en forestilling om en hval, opdagede hun, hvor meget man kan få ud af at lyse på plastik og bruge plastikflasker og bægre som visuelle virkemidler. Samtidig opdagede teatret problemerne med hvaler, der dør af at spise for meget plastik.
“Det var ikke bevidst, at vi ville lave en forestilling om et aktuelt miljøproblem, men den historie, vi har taget fat i har desværre været aktuel meget længe, og for nyligt strandede en stor hval ved Oslo, fordi den havde spist for meget plastik,” siger Annemarie Waagepetersen.

Til gengæld er det meget bevidst, når Teatret Om lader deres forestilling have mange lag. Forestillingens fokus er på overraskelserne og de mange poetiske elementer, som da publikum skal hjælpe med at varme hvalens sang op ved at blæse i rør, der snor sig rundt i hvalen.
Det store problem med plastik i havet er så tilpas abstrakt, at de 5-6 årige forstår det, men det bliver samtidig ikke så dramatisk, at de ikke kan lade sig fascinere af hvalen og poesien sammen med de voksne.

I efteråret besøger hvalen og dens teater også Den blå planet i København. Den blå planet har et samarbejde med organisationen Plastic Change som arbejder for at minimere det store plastikspild i verden.
Topbillede: Pr-foto/ Teatret Om - Jørn Deleuran


Se spilletider for Hvalens sang i Fine Spinds kalender.
Teatret Om har holder til i Ringkøbing.


Facebook
Del på facebook

Marie Nyeng

Chefredaktør og kulturjournalist
Marie Norman Nyeng er uddannet Cand.mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet og er fagjournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har arbejdet med journalistik og formidling af kultur, holdt foredrag og undervist kunstnere i at skrive og markedsføre sig.
Se Maries artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind