José González & The String Theory i en storslået koncert til støtte for flygtninge og tort

José González & The String Theory i en storslået koncert til støtte for flygtninge og torturofre

ReportageMusikSkrevet af: Teodora Biberovic27. sept 2018

José González & The String Theory skaber sammenhold og intimitet til velgørenhedskoncerterne Music For DIGNITY i Aarhus og København

”Hvad tænker du, når jeg fortæller, at en ud af tre flygtninge har oplevet tortur?”

Sådan indleder DIGNITY – dansk institut mod tortur deres velgørenhedskoncert med José González i Musikhuset i Aarhus og dagen efter i Operahuset i København. Ordene bider sig fast i publikum – vi er alle tavse.

DIGNITY arbejder på at forebygge vold og tortur i verden. De håber, at de gennem deres arbejde kan være med til at sikre bedre integration for flygtninge, samt bedre hjælp til torturofre. Til de to Music For DIGNITY-koncerter skal det handle om kærlighed, fællesskab, samhørighed og selvfølgelig musik.
Music For DIGNITY-koncerterne afholdes til fordel for torturofre verdenen over.
Foto: Morten Kjær
José González & The String Theory i Musikhuset, Aarhus.
Foto: Morten Kjær

Så tag mit hjerte

”Åben dit hjerte i aften sammen med mig,” lyder det fra DIGNITY. For om lidt når José González træder ind på scenen med stryger-ensemblet The String Theory skal vi alle være hjertevenner. DIGNITYs logo er netop formet som et hjerte, og talens sidste ord er lånt fra et Tove Ditlevsen digt.

”Så tag mit hjerte i dine hænder,
men tag det varsomt og tag det blidt,
det røde hjerte – nu er det dit.”

Stryger-ensemblet har indtaget scenen og de mange violinbuer kommer i rolig bevægelse. Det er en invitation til at give slip og træde ind i musikkens univers. I takt med at lyset på scenen bliver skarpere, er musikken både i tempo og lydstyrke blevet anmassende. Nogle af musikerne sidder, ikke med deres instrumenter, men med plastikposer og skratter i mikrofonerne.

Det er kaotisk nu – en kakofoni af lys og lyde. Stortrommen begynder at slå, højlydt og tungt. Som en hjertebanken. Et hjerte der banker hurtigere og hurtigere – og jeg tror næsten, det er mit eget, som jeg hører. Pludseligt slår orkestret over i en velkendt og melodisk sang. Et afdæmpet spotlight rammer nu manden med guitaren, som sidder blandt det store strygerensemble - næsten ubemærket. Den familiære, melankolske stemme fylder salen med ordene fra sangen Far Away – stemmen tilhører selvfølgelig José González.
Til Music For DIGNITY-koncerterne smelter den svenske singer-songwriter José González sammen med String Theory-orkestret.
Foto: Morten Kjær
José González sidder blandt det store strygerensemble i Musikhuset i Aarhus.
Foto: Morten Kjær

En naturlig sammensmeltning

Til dem, som før har oplevet den svenske singer-songwriter José González, er der noget ganske særligt i vente. Denne gang står han nemlig ikke alene på scenen, men har fået selskab af det 20-personers store String Theory-orkester. I aften handler det heller ikke om José González. Det handler om den naturlige sammensmeltning af den svenske musiker og String Theory-orkestret. Det handler om at skabe noget sammen.

The String Theory er ligeså tilstedeværende på scenen, som José González selv. Orkestret har desuden gjort op med formaliteter. De har ingen uniform på, men noget, som ligner deres eget tøj fra klædeskabet derhjemme. Det tydeliggør, at det store orkester netop består af individuelle mennesker. Dirigenten har endda smidt skoene og står iført strømper. Imens han med store armbevægelser dirigerer ensemblet, danser han.

Musikerne i The String Theory og José González smelter sammen til én stor helhed. Den måde, de komplimenterer hinanden på, sætter hele tiden samhørighed og det kollektive i fokus. Enhver har sin egen opgave på scenen – og aldrig ser man nogen trille tommelfingre. Det gør de kun i bogstaveligste forstand, når de med fingerneglene banker på instrumenterne og nodestativet, for at skabe en helt særlig lyd og rytme. Og til aftenens koncert er der i den grad lagt vægt på lydeffekter. Når korsangerne ikke synger, står de og leger med småsten i hænderne tæt på mikrofonen - det lyder som regndråber. Andre spiller på forskellige percussion instrumenter, og på et tidspunkt står dirigenten med en boremaskine på scenen. Alt imens José González sidder og spiller på sin akustiske guitar med lukkede øjne, opslugt af hele oplevelsen. Han kigger sjældent op på publikum – kun en gang imellem for at sige ”tusind tak.”
Til Music For DIGNITY-koncerterne er det kollektive i fokus, hvor det handler om at skabe noget sammen.
Foto: Morten Kjær
José González er opslugt af hele oplevelsen, og kigger sjældent op på publikum.
Foto: Morten Kjær
Det er som at høre de smukke indie sange igen for første gang. Enhver sang af José González får nemlig en helt anden karakterer i samspil med String Theory-orkestret. I sangen Every Age, som særligt fanger Music For DIGNITY-koncertens ånd, spiller violinerne sammen og skaber en næsten transcenderende, harmonisk melodi. Every Age handler netop om, at vi som et samfund skal stå sammen og se fremad.

I løbet af aftenen har José González, String Theory-orkestret og DIGNITY institut igennem musik, ord og kollektivt samarbejde fået skabt en gennemgribende følelse af fællesskab. I aften er ikke en ordinær koncert, og det glemmer man aldrig. Det er en koncert for torturofre og de mange flygtninge, som har oplevet vold og skal hjælpes tilbage til samfundet. I den store koncertsal sidder jeg, og føler mig forhåbningsfuld. Måske vi allesammen kan gå en lysere fremtid i møde, hvis vi står sammen om at hjælpe hinanden.

Fakta:

José González & The String Theory spiller Music For DIGNITY-koncerterne i Musikhuset i Aarhus den 17. september og i Operahuset i København den 18. september 2018.

Siden 2015 har DIGNITY – Dansk Institut Mod Tortur – afholdt flere velgørenhedskoncerter til fordel for torturofre verdenen over.

Overskuddet fra de to Music For DIGNITY-koncerter går til DIGNITYs arbejde med at rehabilitere torturofre og forebygge tortur.

José González er en svensk singer-songwriter fra Argentina. 
Siden udgivelsen af ​​sit tredje soloalbum, ’Vestiges & Claws’ i februar 2015, har han turneret verden rundt.

The String Theory er et kunstnerkollektiv med base i Berlin og Göteborg.
Facebook
Del på facebook

Teodora Biberovic

Kulturjournalist og skribent
Teodora Biberovic har en bachelorgrad i Litteraturhistorie med tilvalg i Kognitiv Semiotik fra Aarhus Universitet. Gennem sin uddannelse har hun arbejdet meget med fransk litteratur og eksistentialismens grundtanker. Derudover har hun en stor kærlighed til de satiriske og realistiske fortællinger fra 1800tallets England.
Se Teodoras artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind