Aarhus Jazz Festival: 30 år med plads til det skæve, det skøre og det uforudsigelige

Aarhus Jazz Festival: 30 år med plads til det skæve, det skøre og det uforudsigelige

Musik Artikel Skrevet af: Maria Gram 2018-07-13
Del på facebook
Facebook

Aarhus Jazz Festival: 30 år med plads til det skæve, det skøre og det uforudsigelige

Aarhus Jazz Festival rummer alt fra blues til børnejazz, klassisk kompositionsmusik og det anerkendte, lokale bigband Aarhus Jazz Orchestra. Ilse Vestergaard og Mads Kjær Jensen som er nogle af kræfterne bag fortæller om festivallens 30-årige historie

Aarhus Jazz Festival kan fejre 30-års jubilæum i år. Men historien om Danmarks andenstørste jazz-festival har ikke kun rødder i Aarhus. Den starter under langt varmere og mere eksotiske himmelstrøg. Nærmere bestemt på en strand i Cannes under den årlige filmfestival engang i slutfirserne. Her sidder tre repræsentanter for det aarhusianske kulturliv og drøfter, hvordan man kan bringe liv til den jyske hovedstad om sommeren. Og sådan opstår ideen om en jazz-festival i Aarhus.

De tre tilstedeværende er den daværende direktør for Musikhuset og nu afdøde Poul Koch, tidligere informationschef for Musikhuset Jørn Rossing Jensen og afdøde, tidligere direktør for Expert, Steen Nordahl Møller.

Foto: Marie Nyeng
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →
Ilse Vestergaard og Mads Kjær Jensen
Foto: Hreinn Gudlaugsson
Se store billeder her →
Koncert med Post K, 2017

Mennesketomme gader

Sekretariatsleder for Aarhus Jazz Festival Ilse Vestergaard, der dengang arbejdede som programchef for arrangementsafdelingen på Musikhuset, bekræfter, at hele ideen udsprang af et ønske fra Rådhuset om at skabe mere liv i byens centrum i sommermånederne: “Der var intet om sommeren i Aarhus, man kunne gå til. Der var bare dødt. Du kunne ikke se ét menneske nede i gaden. Alle var bare væk.”

I juli 1989 begyndte lokale musikere og jazzentusiaster så småt at befolke de ellers mennesketomme gader til Aarhus’ første Jazz Festival. Bispetorvet og Klostertorvet blev forvandlet til spillesteder og satte gang i byen sammen med lokale jazz-aktører som Bent J, Vestergade 58 og Husets Musikteater. På bare to en halv måned formåede man i Musikhuset at stable 76 arrangementer på benene. Og med internationale sværvægtere som Stan Getz, McCoy Tyner og Champion Jack Dupree på plakaten var ambitionsniveauet for det nye kulturinitiativ i byen slået fast fra start.

Ifølge Ilse Vestergaard var der aldrig nogen tvivl om, at festivalen skulle favne både den lokale og den internationale jazzscene. Det var ligesom selvskrevet, “hvis den skulle have nogen vægt,” fortæller hun. Derfor hed den også oprindeligt Aarhus International Jazz Festival.

En åben tilgang til musik

I dag, 30 år senere, har festivalen skrottet sit mellemnavn. Det internationale perspektiv er blevet en selvfølgelighed. Programmet er kun vokset i størrelse siden da og sidste år, i forbindelse med Aarhus Kulturhovedstad 2017, havde festivalen sit hidtil mest omfangsrige program med mere end 350 arrangementer i løbet af ugen.

Ambitionerne fra 1989 er stadig intakte, og det samme er filosofien bag; frihed til selvbestemmelse og en rummelig fortolkning af, hvad jazzmusik er og kan.

Det betyder først og fremmest, at festivalens arrangører, spillesteder og musikere har en stor grad af frihed til selv at sætte tonen for deres bidrag. “Ellers er det ikke sjovt. Der skal være frihed. Vi vil som festival ikke sige: ‘I skal spille lige præcis sådan der’. Jazz er en åben tilgang til musik,” siger bestyrelsesformand Mads Kjær Jensen.

Det betyder også, at man på Aarhus Jazz Festival finder alt lige fra blues til børnejazz, klassisk kompositionsmusik og det anerkendte, lokale bigband Aarhus Jazz Orchestra, tidligere kendt som Klüvers Big Band. Hos Aarhus Jazz Festival har man aldrig været i tvivl om, at jazzen sagtens kan bære den store musikalske diversitet. Tværtimod synes det at være festivalens mantra, at der skal være plads til det skæve, det skøre og det uforudsigelige.

“Jazz-hatten er rummelig, og den tager hele tiden nye stilarter ind. Det oplever du altid i jazzen - at den lige pludselig går i en anden retning, fordi den har oplevet noget ny musik et eller andet sted ude i Himalaya,” siger Ilse Vestergaard. Jazzen er altid i bevægelse. Altid på farten. Og i virkeligheden lige så fordomsfri som Aarhus Jazz Festivals brogede programhistorik.

Gebis på afveje

Den mangfoldige mængde af koncerter gennem årene har naturligvis givet anledning til en lang perlerække af mindeværdige øjeblikke. Og for Ilse Vestergaard, der har været med siden begyndelsen, er det ikke svært at finde højdepunkter frem.

Hun husker særligt en koncert med den amerikanske jazzsanger Little Jimmy Scott i 1995, hvor hun pludselig kom til at spille en uventet rolle: “Under første del af koncerten undrede det os, at han ikke sang igennem eller snakkede så meget som normalt til publikum. Det viste sig, at hans forlorne tænder i overmunden flere gange var ved at ryge ud af munden under koncerten. I pausen måtte jeg i hast køre til Hotel Marselis sammen med tour-manageren for at hente tandlim. Gebisset blev limet godt fast, og vi fik et forrygende andet sæt uden flyvende gebis i lokalet.”
Foto: Illustrator Finn Nygaard / Aarhus Jazz Festival
Se store billeder her →
Årets kunstplakat lavet af Finn Nygaard
Foto:
Se store billeder her →
Hej Johannes er legende interaktion mellem to musikalske venner

Jazz i blodet

Både Mads Kjær Jensen og Ilse Vestergaard har jazz i blodet. På hver deres måde. Mads er uddannet rytmisk musiker fra Det Jyske Musikkonservatorium, hvor han også arbejder som studieleder for de rytmiske uddannelser. Han er ikke jazzmusiker som sådan, siger han. “Jeg har spillet rigtig meget afro og reggae. I det hele taget meget rytmisk musik, hvor improvisation og dans indgår, som jo også er en del af hele jazz-tankegangen,” siger formanden.

Ilse Vestergaards nære forhold til jazzmusikken, er lige så sammensat som genren selv. I sin opvækst omgav hun sig med en bred pallette af musik, inklusiv jazz.

Hun har sunget højt fra Højskolesangbogen, spillet klaver og sunget salmer. Og så er hun vokset op med en jukebox i krostuen på den landevejskro, hvor hun boede i sin barndom.

Musikken har altså altid været en del af Ilse Vestergaards liv, og ligesom hun i sin tid valgte musik til jukeboxen, når den skulle fyldes op med nye melodier, har hun siden da valgt musikken til hver dag i sit arbejde og virke som sekretariatsleder.

Aarhus Jazz Festival eksisterer kun, fordi en masse mennesker hver dag vælger musikken til. Og både Mads Kjær Jensen og Ilse Vestergaard er enige om, at vi i Aarhus har et veletableret og blomstrende jazzmiljø. “Vi har et blomstrende miljø på byens scener og på konservatoriefronten. Festivalen afspejler og understøtter en kultur, der allerede er der. Hvis ikke der var et levende musikmiljø i Aarhus i forvejen, så ville festivalen ikke være det samme,” siger Mads Kjær Jensen.

Men hvad er det, jazzen kan? Og hvorfor er det så vigtigt, at Aarhus Jazz Festival stadig eksisterer her 30 år efter mødet på en strand i Cannes?

Det har Mads Kjær Jensen et ret godt bud på: “Jazzen kan det umiddelbare. Det er den åbne tilgang til musik: at sige okay, vi har nogle spilleregler, men vi kan også åbne helt op og reagere på nuet og på det umiddelbare. Det er der bare en særlig tiltrækningskraft ved, som du ikke kan få ret mange andre steder. Vi har brug for at se på noget, hvor vi ikke skal se på os selv hele tiden. Men se på noget og være sammen om noget, hvor egoet ikke er så vigtigt.”
 

Fakta:

Læs mere om Aarhus Jazzfestival på www.jazzfest.dk
Foto: PR-foto / Aarhus Jazz Festival
Se store billeder her →
Aarhus Jazz Orchestra - Ridehuset Swinger 2017
Del på facebook
Facebook
Kulturmagasinet Fine Spind
Magasin og kalender om kultur
Alle artikler på Fine Spind
- copyright ©, 2014-2016.

Kulturmagasinet Fine Spind laves på
Kulturproduktionscentret Godsbanen i Aarhus

Kontakt os
Kulturmagasinet Fine Spind
Kulturproduktionscentret
Godsbanen, Projektdækket
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
Email: info@finespind.dk
SE-nr.: 35797602

Følg også Kulturmagasinet Fine Spind her: