Sanger og sangskriver Marc Facchini: Der skal være plads til undren

Der skal være plads til undren

Musik Portræt-interview Skrevet af: Signe Anker-Møller 2018-08-24
Del på facebook
Facebook

Der skal være plads til undren

Sangeren og sangskriveren Marc Facchini udgav i april sit tredje soloalbum Himmelmekanik. Her i efteråret er han på turné rundt i Danmark

Det er en varm dag – én af så mange denne sommer – og jeg møder Marc Facchini ved Assistens Kirkegaard i København, hvor vi finder et køligt sted i skyggen at sætte os for at snakke om nogle af hans filosofiske og musikalske overvejelser bag det roste album Himmelmekanik, efterfølgeren til Vidunderlige drømme (2015) og Mørk Mandala (2016).

Med egne ord forsøger Marc Facchini at skabe et nyt take på den traditionelle danske sangskrivningstradition, hvor en stemme akkompagneres af klaver eller guitar. En tradition med rødder i Højskolesangbogen og til dels også den danske salmebog; med frontfigurer som Poul Dissing, Allan Olsen, Sebastian og Anne Linnet – Marc Facchinis forbilleder. Til de traditionelle byggesten tilfører han alskens musikalske virkemidler, fra indiske percussion-instrumenter til nicheagtige, amerikanske guitareffekt-pedaler, for at hans musik bedre kan afspejle dagens Danmark.

Marc Facchini er opvokset i et kreativt hjem men er aldrig blevet presset i den retning, eller for den sags skyld fra den. At vælge musikken kom derfor naturligt til ham. Som barn ville han dog være skraldemand: ”Det var fordi, at man så kunne finde alle mulige spændende ting,” begrunder han sin tidlige karrieredrøm.

Sådan skulle det dog ikke gå. Men tingfinderdrømmen kan ses afspejlet i hans musikalske univers med dets løsdele fra alverdens sammenhænge. Musikalske fund, kunne man sige, som Marc Facchini polerer og opdaterer til dagens Danmark; sætter sammen på nye måder, der inviterer til refleksion og eftertanke – i en helhed, der er helt sin egen.

Foto: PR-foto
Se store billeder her →
Sanger og sangskriver Marc Facchini
Foto: PR-foto
Se store billeder her →
Sanger og sangskriver Marc Facchini

Undren som en åbning

Inden vores samtale, har et par ting vakt min undren: for det første det både mekaniske og poetiske ved navnet Himmelmekanik, dernæst kontrasten mellem albummets indadvendte og samfundsengagerede sange og slutteligt albumcoverets religiøse undertoner. De tre punkter guider vores samtale.

Min undren viser sig dog at passe godt til albummets udgangspunkt, idet Himmelmekanik er udsprunget af en undrende livsindstilling og samtidig bevidst inviterer lytteren til selv at undre sig.

”Jeg har altid gerne villet regne systemet ud, forstå mekanismerne, forstå, hvad det er, der gør, at når dét der sker, så sker dét der bagefter. Både på et kosmisk plan og sådan helt praktisk,” forklarer Marc Facchini.

Himmelsk mekanik

Himmelmekanik fungerer som en slags paraplybetegnelse for sangene, idet de stort set alle tager udgangspunkt i en form for undren. For selvom ordet hentyder til himmellegemers bevægelse i rummet og derfor har en kold og teknisk betydning, så får det samtidig Marc Facchini til at associere til eksistentialisme og religiøse spørgsmål – til ting, han selv tænker over.

I åbningsnummeret Metamorfose slås denne undren an som en grundtilstand. Her hedder det om en slange, der skifter ham: ”En kobraslanges 20-hydroxyecdyson binder sig / til en nukleær receptor; ekspressions-kaskader finder sted”.

Tekstens tekniske terminologi krævede en dags Wikipedia-research, men det var vigtigt for Marc Facchini at slå fast, at han netop ikke havde regnet alt ud. Derimod skulle albummet være en invitation til undren, fordybelse og eftertanke.

Og i et videnssamfund som vores kan det nærmest virke frisættende at give sig selv lov til ikke at vide, mener han. At forholde sig undrende giver desuden plads til at lade ting blot være en smuk æstetisk oplevelse: ”Jeg elsker at synge ordet ”20-hydroxyecdyson”. Jeg synes simpelthen, det lyder så smukt, når man synger det,” erklærer han med eftertryk. ”Men jeg forstår jo stadig ikke helt, hvad det er”.

Og måske er det heller ikke så vigtigt, om vi altid forstår det hele. I hvert fald slutter Metamorfose:

”Alle ting ændrer sig hele tiden
Uanset om jeg forstår det eller ej
Om jeg forstår det eller ej”
Foto: PR-foto
Se store billeder her →
Sanger og sangskriver Marc Facchini
Foto: PR-foto
Se store billeder her →
Sanger og sangskriver Marc Facchini

Mellem determinisme og håb

Marc Facchini har i de seneste par år beskæftiget sig med skæbnebegrebet og er kommet frem til den konklusion – so far – at vi nok ikke har den store indflydelse på hændelserne omkring os. ”Det er, som om det bare er sådan et maskineri, der kører. Men det er så himmelsk og langt væk, at det måske forekommer meget mere tilfældigt eller abstrakt, end det nødvendigvis er”.

Som en modsætning til albummets filosoferende, indadvendte sange rummer Himmelmekanik en håndfuld numre, der tager dagsaktuelle og problemfyldte temaer op som krigen i Syrien, krigsmærkede flygtninge i Danmark og højreekstremistisk vold i Malmö.

Problemer er der nok af i verden. Men hvis det himmelske maskineri altid har sit tag i os, hvad kan man så egentlig gøre? Hvad er vores råderum som mennesker? med andre ord.

”Det er virkelig 100.000-kronersspørgsmålet, det dér”, svarer Marc Facchini, ”og det er jo noget af det, jeg selv undrer mig allermest over, når jeg ligger og vender mig på puden”.

For ham handler det i høj grad om indstilling. For han mener nemlig ikke, at vi har så mange valg: ”Det tætteste, jeg kommer på fri vilje, det er oplevelsen af at træffe et valg,” erklærer han. ”Det bedste jeg kan gøre er at læne mig tilbage i de der bølger og ikke forsøge at svømme mod strømmen”.

Faldgruben ved en sådan tilgang er at falde hen i apati eller ligegyldighed. Og derfor forpligter han sig netop også i en anden retning: ”Hvis man som jeg vælger et rimelig deterministisk livssyn, så handler det om at prioritere at skabe mening”. For, som han siger, ”du kan jo godt have en følelse af meningsfyldthed i meningsløst univers”.

Han sammenligner livet med et skib, der sejler på skæbnens hav uden ror: ”Så selvom du ikke kan ændre skibets kurs, så har det stadig meget at sige, hvor du står henne og kigger... Og det, tror jeg, gør hele forskellen i, hvilken oplevelse man har af at have sådan et menneskeliv, som vi har gang i. For det er eddermame kedeligt, hvis man bare kigger lige direkte ned på gulvbrædderne! – der er jo alle mulige muligheder for at nyde udsigten”.

Kunstneren åbner døren

Og her kan kunstneren komme på banen og via sin musikalske vision tilbyde nye udsigter eller perspektiver.

”I forhold til kunstnerens rolle i samfundet, så tror jeg virkelig på, at en af de vigtigste forpligtelser, vi har, det er at tage sløret til side ind til den magiske verden. Altså vise de mennesker, der af en eller anden grund ikke har tiden eller muligheden for selv at finde det magiske univers.”

Kunstneren er en slags rejseleder eller tolk, der får lov at vise rundt i den magiske verden for en stund, mener Marc Facchini. At være kunstner handler om at skabe nogle oplevelser, der bryder med de vante rytmer, og at give noget – en lille blomst, som folk kan have med sig tilbage ud i systemet til minde om, hvad der er på den anden side af døren.

”Det er noget af det jeg i virkeligheden dybest set virkelig gerne vil med min kunst. Det er – om ikke andet så for en times tid – at kunne give den der åbning, bare åbne verden lidt op”.
Foto: PR-foto
Se store billeder her →
Sanger og sangskriver Marc Facchini
Foto: PR-foto
Se store billeder her →
Cover til pladen Himmelmekanik af Marc Facchini

Magikerens prædikestol

På Himmelmekaniks cover ses en hånd, der fra skyerne rækker ned mod et par tandhjul. Bagved bryder et diffust lys frem, og billedet låner således tydeligt fra den religiøse symboliks værktøjskasse. Samtidig anvender Marc Facchini det religiøst ladede ord ”prædike”. Men alligevel er han ikke ude i et religiøst ærinde med sin plade. I stedet mener han, at vi bør gentænke kategorierne religiøst/videnskabeligt. ”Jeg synes virkelig, der er brug for at få rystet den der pose lidt”.

Eksempelvis kan videnskabsmænd være på sporet af – og til sidst finde – en partikel, hvis eksistens de i årevis blot havde antaget. ”Det bliver jo simpelthen ikke mere religiøst!” udbryder han.

Og samtidig kan de helt store grundfølelser og -spørgsmål være nemmere at håndtere med religiøsitetens og spiritualitetens sprog fremfor videnskabens. ”Vi kan gøre os selv en tjeneste ved at huske på, hvor meget vi skaber vores egen verden i det sprog, vi bruger til at se verden med,” pointerer han.

For netop ikke alt kan vides eller bevises: ”Der er så mange ting i den her verden, som føles rigtige, uden at vi sådan rigtig lige kan sætte ord på hvorfor. Kærligheden er måske det største eksempel. Det virker rigtig godt for mange af os”.

Vores samtale er ved at være slut, og vi bevæger os ud af kirkegårdens meditative, grønne rum. Min indledende undren er erstattet af en ny, kreativ af slagsen – samt af billedet af kunstneren som en slags magisk rejseleder, der i bedste Narnia-stil åbner de døre, vi lyttere ikke altid formår at se, endsige åbne.

Fakta

Marc Facchini turnerer med Himmelmekanik og kan opleves med bandet Den Usynlige Hånd:

14. september - Forbrændingen - Albertslund
16. september - Hotel Cecil - København
20. september - Nygadehuset - Aabenraa
21. september - Harders - Svendborg
22. september - STARS - Vordingborg
5. oktober - Richter - Gladsaxe
26. oktober - Huset i Hasserisgade - Aalborg

Line up på Himmelmekanik:

Alexander Mackenzie - guitar
Jacob Koefoed – trommer
Lars Bech Pilgaard – guitar
Mads Graves P. - produktion
Marc Facchini – vokal, guitar, klaver
Maria Jagd – violin, bratsch
Neill C. Furio – produktion
Sebastian Vinther Olsen – indspilning
Søren Uttenthal – bas
Torben Westergaard - bas
Vera Sianna – vokal, artwork

Hjemmeside: www.marcfacchini.dk
Del på facebook
Facebook
/ Kunst og Udstillinger
Kulturmagasinet Fine Spind
Magasin og kalender om kultur
Alle artikler på Fine Spind
- copyright ©, 2014-2016.

Kulturmagasinet Fine Spind laves på
Kulturproduktionscentret Godsbanen i Aarhus

Kontakt os
Kulturmagasinet Fine Spind
Kulturproduktionscentret
Godsbanen, Projektdækket
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
Email: info@finespind.dk
SE-nr.: 35797602

Følg også Kulturmagasinet Fine Spind her: