Våbenhvile: Hudna skaber dansk musik med multikulturelt afsæt

Våbenhvile: Hudna skaber dansk musik med multikulturelt afsæt

Musik Portræt Skrevet af: Fine Spind 2018-02-22
Del på facebook
Facebook

Våbenhvile: Hudna skaber dansk musik med multikulturelt afsæt

Hudna er en fusion af danske, tyrkiske og mellemøstlige musiktraditioner. På lørdag den 24. februar kan de opleves på Atlas i Aarhus

Vinden er kold, men vejret klart, da jeg en februardag mødes med Orhan Turan i en lejlighed i Brabrand, hvor han bor med sine kone og datter. Indenfor boligblokkens gule mure får jeg en varm velkomst. “Søren kommer lige om lidt,” siger Orhan Turan, efter at han har budt mig på kage og tyrkisk te. Han er født og opvokset i Danmark, men har studeret musik i en længere periode i Tyrkiet, hvor han har dyrket det tyrkiske strengeinstrument baglama.

Han går ud i køkkenet for at hente te. Solens stråler rammer stuen gennem vinduet. Da han kommer tilbage, fortæller han mig, at han, da han vendte tilbage til Danmark, først og fremmest spillede dansemusik til tyrkiske bryllupper. “Og det var ikke meningen,” forklarer han og uddyber: “Jeg har spillet dansemusik i mange år, og det gider jeg ikke mere. Der skal være mere substans.”

Han er meget bevidst om forskellen på tyrkiske og danske musikere. Ikke mindst hvad angår privilegier: “I Tyrkiet handler det først og fremmest om at forsørge sin familie. Tyrkiske musikere fordyber sig ikke på samme måde, som vi gør i Danmark.” Han er dog hurtig til at indskyde: “Jeg har stor respekt for, hvor dygtige tyrkiske musikere kan være til deres håndværk.” Alligevel føler han sig privilegeret over ikke at være nødsaget til at spille såkaldt dansemusik: “For mig handler det om, at der skal være en musikalsk udvikling og tilfredsstillelse. Det, jeg spiller, skal sige mig noget. Det tror jeg, de andre to (red. Søren Bigum og Yossi Karutchi) er enige i,” siger han.

I samme øjeblik træder Søren Bigum ind ad døren. Han spiller strengeinstrumentet dobro, guitar og fodbas og er uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium, hvor han også mødte trioens tredje medlem Yossi Karutchi. Søren Bigum spiller også sammen med Peter Sommer og Jonah Blacksmith, men Hudna er hans eget projekt - sammen med Orhan Turan og Yossi Karutchi.

Læs også: En fod i Singvogel eller en fod i graven - interview 

Foto: PR-foto/ Nathalie Mellbye
Se store billeder her →
Den aarhusianske trio Hudna blander tyrkisk folkemusik med danske og mellemøstlige musiktraditioner
Foto: PR-foto/ Nathalie Mellbye
Se store billeder her →
Trioen består fra venstre af Yossi Karutchi, Orhan Turan og Søren Bigum.

Trioens tilblivelse


Selve ideen til Hudna opstod hos Yossi Karutchi, der begyndte med at spille bas. Han er født i Israel, men flyttede til Danmark på grund af kærligheden. Søren Bigum har placeret sig i hjørnet af sofaen med benene trukket ind til sig. Han mødte Yossi Karutchi for første gang på konservatoriet og fortæller: “Han ville gerne lave musik, der trak ham tilbage til hans egne rødder - og det er svært med bas.” Derfor blev han trommeslager og spiller i dag på riq, rammetromme og bendir. Mødet mellem Søren Bigum og Yossi Karutchi var første skridt i dannelsen af Hudna, og ideen var at komme med et bud på et soundtrack til, hvordan Danmark kan komme til at lyde med de forskellige etniciteter, der er. På vegne af Yossi Karutchi forklarer Søren Bigum: “Der var en masse lyde, han savnede, da han kom til Danmark, der simpelthen ikke eksisterede i det offentlige rum her.”

Orhan Turans vej ind i Hudna og vestlig musik var lidt tilfældig: “Jeg skulle have en ørering, og ham, der ejede forretningen, var Yossis ven. Og så kom vi til at snakke om, hvad vi laver til daglig, og så fortalte jeg, at jeg spillede tyrkisk musik,” fortæller Orhan Turans og fortsætter: “Så sagde forretningsejeren: Jeg har en ven, der hedder Yossi. Han leder efter sådan en som dig, og så fik vi kontakt på den måde.”

På den måde blev Hudna Orhan Turans vej ind i Danmarks og den vestlige musiks sound.

Frugtbare forskelle


Grundstenen i Hudna, der betyder ‘våbenhvile’ på arabisk, er inklusion og læring. For guitarist og bassist Søren Bigum har det betydet, at han ikke kun har lært noget nyt almenkulturelt, men også rent musikteknisk: “Da jeg gik i skole med Yossi, havde han et års orlov, hvor han rejste hjem til Israel for at grave i annalerne, og der tog jeg ned og besøgte ham i en måned og mødte hans lærer dernede. Det var super spændende, og det gav mig et indblik i hans kultur.”

Orhan Turan følger op: “Jo mere man arbejder sammen uafhængigt af etnicitet og religion, i jo højere grad når man til en erkendelse af, at der ikke findes en standard.”

De er enige om, at Danmark er bagefter andre lande rent multikulturelt. Det gælder ikke mindst i forhold til at bruge forskellige etniciteter i mainstream-musik. “Jo større diversitet, der er imellem mennesker, jo flere forskellige ideer og kreative løsningsforslag, kan der også opstå,” lyder det fra Søren Bigum.

Sammensmeltningen af forskellige musikalske kulturer og traditioner skal også gerne afspejle, at musik kan lyde forskelligt alt efter, hvor det spilles, og hvem der spiller det. “For mig er det godt at vise, at tyrkisk musik ikke kun er det, man hører i BMW’erne og i Bazar Vest,” siger Orhan Turan.

Søren Bigum er enig: “Det er vigtigt at sige til de tyrkere eller andre etniciteter, der nu kunne være, at man godt kan bruge deres kulturelle værdier folklore til noget mere.”

Et procesorienteret orkester


For Hudna er det afgørende, at deres musik er i konstant udvikling. De betegner sig selv som et fleksibelt og uforudsigeligt band, der ikke har noget fast ide eller forestilling om, hvor deres musik skal bære hen. Søren Bigum fortæller: “Hudna er et procesorienteret orkester, der ikke har et specifikt mål i sigte rent musikalsk. Når man begynder at blande ting, ved man ikke, hvad resultatet bliver, hvis man forholder sig åbent. Og det er den åbning, der måske også kan skabe plads til, at lytteren kan finde sin egen identitet i det,” siger han og fortsætter: “Vi har en ide om, at den her diversitet og mødet mellem diversiteter kan skabe nogle nye udtryk.”

Orhan Turan stemmer i. Han mener, det bliver kedeligt, hvis man ikke hele tiden afprøver noget nyt: “Jeg synes, det er sundt at komme med noget nyt hver gang. Det ligger i Hudnas dna at fortolke og hele tiden komme med nye bud på, hvordan forskellige numre kan lyde.”

Musikalske forbilleder


Udover de forskellige musiktraditioner, som de tre musikere har med i bagagen, er Jimi Hendrix en vigtig inspirationskilde for den aarhusianske trio: “Han er i sig selv et billede på en frisættende energi. Han var ligesom nødt til at frisætte sig fra, hvad han kom fra, fordi han både var hvid, sort og indianer,” fortæller Søren Bigum og fortsætter: “Han indeholdt alt, hvad det amerikanske samfund indeholdt. Og journalister beskrev ham som en Mars-mand, der kom og spillede blues på et tidspunkt der i slutningen af tresserne. Folk fattede simpelthen ikke, hvad det var, han lavede.”

Og netop hangen til hele tiden at udforske og afprøve noget nyt og blande tingene sammen er noget, der tiltaler Hudna. Det gælder ikke mindst under deres koncerter, hvor de har fri mulighed for at improvisere. For som også Søren Bigum forklarer: “Når der er en søgen, så kræver det også en masse improvisation.”

Den aarhusianske trio kan opleves på Atlas i Aarhus på lørdag den 24. februar kl. 21. Kan man ikke vente så længe, kan man få en smagsprøve ved at lytte til deres to nye live-singler på Spotify, som de udgav i tirsdags.

Fakta:

Hudna består af Orhan Turan, Søren Bigum og Yossi Karutchi.

Hudna spiller på Atlas i Aarhus på lørdag den 24. februar kl. 21. Dørene åbner kl. 20.

Trioen modtog i 2013 en Danish Music Award for bedste world track for nummeret Kadifeden Kesesi.
Del på facebook
Facebook
Kulturmagasinet Fine Spind
Magasin og kalender om kultur
Alle artikler på Fine Spind
- copyright ©, 2014-2016.

Kulturmagasinet Fine Spind laves på
Kulturproduktionscentret Godsbanen i Aarhus

Kontakt os
Kulturmagasinet Fine Spind
Kulturproduktionscentret
Godsbanen, Projektdækket
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
Email: info@finespind.dk
SE-nr.: 35797602

Følg også Kulturmagasinet Fine Spind her: