Ane Monsrud: En melankolsk musikkomet, der blev forelsket

Ane Monsrud: En melankolsk musikkomet, der blev forelsket

Portræt-interviewMusikSkrevet af: Anne Møller08. juni 2018

Hendes debutalbum kredser om bekendelse, sårbarhed og seksualitet. Nu er norske Ane Monsrud aktuel med en ny single, der lægger tvivlen på hylden og hylder kærligheden

De karakteristiske krøller på toppen af hovedet vugger i vinden, da Ane Monsrud kommer gående imod mig på en af årets første sommerdage. For under en måned siden spillede hun en udsolgt koncert på SPOT-festival, og på lørdag kan man opleve hende på scenen ude foran Musikhuset.

De norske rødder afsløres straks, idet hun fortæller mig om den kringlede bustur, mens vi bevæger os hen mod den nærmeste bænk. Sammen med sin kæreste Rikke har hun boet i Aarhus i knap et år, og selvom hun allerede kender til store dele af byen, bliver hun stadig glad, når hun opdager skjulte spots.

“Jeg kendte for eksempel ikke LYNfabrikken. Den opdagede jeg lige i sidste uge, og jeg tænkte med det samme: “Årh, fedt! Her skal jeg sidde.””

De seneste år har 24-årige Ane Monsrud arbejdet som musiker. Udover at være en del af bandet Echoes in veil arbejder hun også på et projekt i sit eget navn i samarbejde med producer Torben Jensen. Sammen laver de alternativ nordisk popmusik, og trods sin relativt korte karriere er Ane Monsrud allerede blevet kaldt for Susanne Sundførs lillesøster.
Ane Monsrud har norske rødder, men bor nu i Aarhus.
Foto: PR-foto
Ane Monsrud arbejder som musiker i sit eget navn i samarbejde med producer, Torben Jensen. Sammen laver de alternativ nordisk popmusik.
Foto: PR-foto

“Min oldefar var operasanger”

Ane Monsrud er vokset op i den lille by Skjetten nær Oslo, og i modsætning til mange andre kunstnere kan man ikke sige, at hun har fået musikaliteten ind med modermælken.

“Jeg er overhovedet ikke ud af en musikalsk familie. Min oldefar var operasanger, men mine forældre er slet ikke musikalske.”

Alligevel har musikken spillet en stor og vigtig rolle i Ane Monsruds liv. “Mine forældre og min far specielt kan virkelig godt lide musik, så jeg har lyttet sindssygt meget til The Beatles og Neil Young. Både på lange bilture, men også bare derhjemme i stuen i weekenden. Det har helt klart været med til at påvirke min musikalitet.”

Rodløshed og kreativitet

Allerede som otte-årig begyndte Ane Monsrud at spille klassisk fløjte. Men først da hun en del år senere besluttede sig for at flytte 600 kilometer sydpå for at tage på musikhøjskole i Sønderjylland, fik hun øjnene op for sang og sangskrivning.

“På højskolen blev jeg konfronteret med, hvad jeg egentlig havde lyst til. Jeg elskede klassisk musik og fløjte, men jeg havde aldrig rigtig tænkt over, om der var andet, jeg også havde lyst til.”

“Jeg havde to undervisere, som pressede lidt på og sagde: “Der er altså noget her. Det skal du gøre.” Og jeg kunne også selv mærke, at der boblede et eller andet, at noget var på vej.”

Efter højskoleopholdet flyttede Ane Monsrud et år til London for at fordybe sig i sangskrivningen, og inden hun sidste år slog sig ned i Aarhus, nåede hun også at bo i Aalborg. Det var her, hun skrev de syv sange til debutalbummet, Mysterious Connections, der udkom sidste år. Om processen fortæller hun:

“Det var en periode, hvor jeg havde boet i min kuffert og flyttet rundt i lang tid, og endelig fik jeg ro i lidt længere tid.” Hun ser lidt ned i bordet.

“Det var en ret lang og mørk vinter, hvor jeg læste en bog, der hedder Kreativitet af Julia Cameron, som handler om, hvordan man kommer tættere på sig selv og sin egen kreativitet. Og så begyndte jeg ellers at skrive. Jeg skrev tre sider hver morgen i tre måneder. Mange af mine notater føltes ret ligegyldige, men til sidst oplevede jeg, at jeg kom tættere på nogle ting i mig selv og nogle ting fra fortiden. Jeg var pludselig mere til stede og blev mere bevidst om mange ting.”

“Det var bare en kæmpe sluse, der åbnede sig”

Den nye bevidsthed satte gang i en masse ting hos den spirende sangskriver, og pludselig væltede det ud med tekster.

“Det var bare en kæmpe sluse, der åbnede sig, hvor der kom en masse sange ud. Også en masse, der ikke blev til noget,” siger hun og holder en kort pause. “Ind imellem kan jeg godt savne det lidt. Det var så fedt og så intenst at være i.”

Perioden gjorde imidlertid også Ane Monsrud ekstra modtagelig over for indtryk, og hun beskriver det som om, at hun befandt sig i en konstant krisetilstand.

“Jeg drømte sindssygt meget i den periode. Og jeg var helt vildt påvirket af, hvad alle andre sagde og mente. Jeg kunne drømme om en samtale, jeg havde haft, hvor vi måske havde snakket om tomater i madlavning. Og så kunne jeg blive helt i tvivl om, hvad fuck jeg egentlig tænkte og syntes om de tomater. Jeg blev sådan helt obsessed af helt almindelige ting. Jeg var hele tiden i en form for krisetilstand, fordi jeg ikke vidste, hvordan jeg skulle forholde mig til helt ligegyldige ting.”
Ane Monsrud kunne blandt andet opleves til dette års SPOT-festival. Der dukkede så mange op, at ikke alle kom ind.
Foto: Teodora Biberovic
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Inden Ane Monsrud slog sig ned i Aarhus, var hun på musikhøjskole i Sønderjylland.
Foto: PR-foto

Seksualitet, sårbarhed og skyldfølelse

I bund og grund var det nok slet ikke sin egen og andres holdning til nogle ligegyldige tomater, som nagede den unge sangerinde. De sære drømme synes snarere at dække over noget, der stak langt dybere.

Jeg tror, at tilstanden var en blanding af mange ting. I perioden skrev jeg den sang, der hedder Confess. Den handler om en kæmpe skyldfølelse efter at have været sammen med en pige, og hele den skyld har jeg brugt sindssygt lang tid på at bearbejde. Og da jeg skrev den sang, var det som om, at det hele ligesom åbnede sig.”

"Father, forgive me for I must confess", lyder første linje af nummeret. Og selvom det er et par år siden, hun skrev det, har hun ikke svært ved at genfinde de følelser, det beskriver, når hun er ude og spille.

“Der er nogle gange, at man som sangskriver, når man spiller live, på en eller anden skal finde nogle holdepunkter, så man kan mærke en sang igen, når det er lang tid siden, man har skrevet den. For det er jo helt vildt vigtigt, at man kan formidle den så stærkt som overhovedet muligt. Men når Confess går i gang, så er jeg ligesom helt fyldt med de der følelser, og sådan har det været hele tiden. Og det, tror jeg, er, fordi det er så stærke følelser.”

Confess er langt fra det eneste af de i alt syv numre fra debutalbummet, der har en usikkerhed og skrøbelighed over sig. Faktisk er hele albummet både lyrisk og musikalsk præget af en tung melankoli. Det gælder ikke mindst numre som Surface og She Runs.

Ane Monsrud fortæller: “Vores første plade betyder mega meget, det gør den virkelig. Min producer og jeg har bare siddet så sindssygt mange timer i hans kælder og virkelig knoklet med de her sange, og han har været en kæmpestor del af processen og alle sangene.”
Sidste år udgav Ane Monsrud sit debutalbum Mysterious Connections. Albummet er præget af en tung melankoli, og teksterne handler bl.a. om sårbarhed og seksualitet.
Foto: Teodora Biberovic
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Særligt nummeret Confess har en særlig betydning for Ane Monsrud. Og hun har ikke svært ved at genfinde sine følelser, fra da hun skrev det, når hun optræder.
Foto: Teodora Biberovic
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

En kæmpe kærlighedserklæring

Inden Ane Monsrud for lidt under en måned siden gik på scenen på SPOT-festival, havde hun allerede løftet sløret for, at hun ville spille en helt ny single. Hvad de færreste måske havde forestillet sig, var, at det nye nummer Morning Light adskiller sig markant fra numrene på debutalbummet.

Allerede fra første linje "I like coffee in the morning light" lægges tonen an, og også musikalsk har nummeret en langt større lethed over sig end det første album. Ane Monsrud forklarer:

“Det er en kæmpe kærlighedserklæring. Jeg skrev nummeret en morgen, hvor jeg var så fyldt af den her forelskelse, at jeg næsten ikke kunne tænke og spise. Jeg var helt shaky, og så kom det bare megahurtigt. Jeg tror, det er den sang, jeg har skrevet på kortest tid.”

“Jeg tror, at man hele tiden som kunstner og person er på vej”

Den 24-årige sangerinde betegner selv sit nye nummer som et rigtig stort skridt, fordi udtrykket er et helt andet end tidligere. Og hun er glad for at have fundet ud af, at hun kan begå sig i andre tekstuniverser end det melankolske.

“Jeg tror altid, at jeg har været præget af den nordiske melankoli i min musik og mine sange, men jeg synes også, at det er virkelig dejligt at observere, at jeg også kan skrive noget andet. Man bliver jo hele tiden påvirket af livet og det, som sker.”

“Jeg tror, at man hele tiden som kunstner og person er på vej. Man er jo ikke på én måde. Og jeg tror ikke, der er nogen, der skriver én type musik for altid.”
Ane Monsruds nyeste single Morning Light er en kæmpe kærlighedserklæring, og hun skrev det på en morgen. Den adskiller sig markant fra det mere melankolske univers, hun ellers har færdes i.
Foto: PR-foto /Morten Rygaard
Ane Monsrud spiller en lang række koncerter i løbet af sommeren. Både i Aarhus, Odense og København.
Foto: PR-foto /Jason Champney

Om at forkæle den kreative proces

Men betyder den nye single så, at der er et nyt album på vej? Ane Monsrud tøver lidt, inden hun svarer. “Jae, men det er vældig nyt.”

“Det kommer, når det kommer. Samarbejdet mellem min producer og mig startede virkelig ikke særlig seriøst. Det var virkelig sådan: “Okay, nu indspiller vi lige nogle af mine sange, og så ser vi, hvor vi kan tage det hen.” Og det, tror jeg faktisk, har været vigtigt for vores samarbejde.”

“I forhold til deadlines og mål er vi selvfølgelig hele tiden i refleksion i forhold til, hvad vi kan gøre det næste halve år. Men vi har virkelig bevaret roen i processerne, så hvis vi er uenige om noget musikalsk, eller hvis vi ikke er helt sikre på et omkvæd, så giver vi musikken virkelig, virkelig lang tid. Vi forkæler den kreative proces og giver den alt det, den har brug for. Det, tror jeg også, er grunden til, at vi har et så godt samarbejde. Vi må se, hvornår det bliver.”

Fakta:

Ane Monsrud er født op opvokset i Skjetten nær Oslo, men bor nu i Aarhus.

Bag navnet Ane Monsrud gemmer der sig en duo bestående af producer Torben Jensen og Ane Monsrud. Hun har tidligere turneret med Pernille Rosendahl og spillet flere udsolgte koncerter.

Ane Monsrud giver koncerter på nedenstående datoer:

- Musikhusets Spejlbassin den 9. juni kl. 12. Gratis.

- Frederiksberg Have den 23. juni (Sankt Hans Aften) sammen med Pernille Rosendahl.

- SPOT Royal på den store scene ved Immervad den 14. juli. Gratis.

- Odeon i Odense den 6. oktober.
Facebook
Del på facebook

Anne Møller

Kulturjournalist og anmelder
Anne Møller er cand.mag. i Nordisk sprog og litteratur og Oldtidskundskab fra Aarhus Universitet. Gennem sin uddannelse har hun beskæftiget sig med både litteratur og drama, og hun har en forkærlighed for græske tragedier og kvindelitteratur fra slutningen af 1800tallet. Derudover holder hun meget af socialrealistiske forfattere som Tove Ditlevsen, Vita Andersen, Kim Leine og Morten Pape.
Se Annes artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind