Afenginns nye album skal få lytteren til at slukke for intellektet og mærke - INTERVIEW

Afenginns nye album skal få lytteren til at slukke for intellektet og mærke efter

InterviewMusikSkrevet af: Anne Harbo Frandsen10. apr 2019

Kim Nyberg, komponist og frontfigur i bandet Afenginn, er aktuel med Klingra – et album, der skal få lytteren til at slukke for intellektet og mærke efter

Kim Nyberg havde ikke boet længe i København, da Afenginn opstod i slutningen af 2002. Dengang studerede han musikvidenskab og drømte om at starte et band. Men han havde ingen anelse om, hvordan han skulle bære sig ad.
“Det endte med, at jeg satte en annonce i Den blå avis! Rune Kofoed, som senere blev trommeslager i bandet, havde også sat en annonce i. Så vi ringede sammen og mødtes,” husker Kim Nyberg.
Siden dengang er der kommet flere til. En del af bandets medlemmer gik på musikkonservatoriet eller læste musikvidenskab, sådan som Kim Nyberg også gjorde.
“Musikmiljøet er ikke særlig stort, men med tiden er der kommet en del, som vi trækker på. Det er en pulje af folk, som kender hinanden,” fortæller Kim Nyberg.
Foruden Kim Nyberg, som er fra Finland, har bandet medlemmer fra Færøerne, Norge og Danmark.
Kim Nyberg er oprindeligt fra Finland og startede Afenginn i København i 2002.
Foto: Søren Solkær
Afenginn betyder "styrke" eller "beruselse" på oldnordisk.
Foto: Søren Solkær

Oldnordiske fællestræk

Det nordiske islæt har længe været en del af musikken. Alene navnet Afenginn, som betyder ’styrke’ eller ’beruselse’, er oldnordisk og vidner om et fællestræk blandt medlemmerne af bandet. Det meste af teksterne til de forskellige numre er også skrevet på et nordisk sprog – denne gang på færøsk.
“Det er vores passion, der har samlet os. Men det er klart, at vi også på et ubevidst plan har noget til fælles, og det kan man høre i musikken. Der er naturen, der er højt til himlen, og der er plads til at gøre, hvad man vil. Det er fælles for nordboere,” mener Kim Nyberg.

Kim Nybergs eget projekt

Musikken er ikke så meget et kollektivt projekt, som det er Kim Nybergs eget. Det er ham, der komponerer og udtænker konceptet for de enkelte udgivelser. Som regel arbejder han intensivt i en cyklus, hvor han udvikler ideer og komponerer alene.
“Det er nok ligesom at skrive en bog. Pludselig tager det form, og man kan sætte ord på,” fortæller Kim Nyberg.

Et lille glimt af taknemlighed

Albummet er for Kim Nyberg et forsøg på at sætte ord på livets omskiftelighed.
“We crash to the ground and spring to the sky” lyder en del af refrainnet på den nye single, Hilmnakroppanir (himmellegemener), oversat til engelsk. Det er en sætning, som fanger meget af essensen i det nye album.

“Livet er ligesom et hjul, som vi kører rundt i. Der er op- og nedture. Hele pladen handler om det lille glimt af taknemlighed, hvor man opdager, at livet tager en drejning, som man ikke havde regnet med, og at alt alligevel er ok,” fortæller Kim Nyberg.

Ro på!

Mens der måske er store udsving, når man er ung, bliver der færre og færre, som årene skrider frem. Den erfaring har Kim Nyberg prøvet at tage med sig på Klingra.
“Jeg er meget optaget af at få ro på. At undgå at være rastløs. Jeg føler ikke nogen konstant trang til at ændre det hele, kaste alting overbord og starte forfra,” siger Kim Nyberg.
Musikken på albummet har en cirkulær opbygning, som spejler det livsmønster med med- og modgang, som Kim Nyberg mener, at alle kender. På Himnakroppanir kører en del af elementerne i ring, akkurat ligesom i livet. Klavermusikken, som indleder nummeret, er også det sidste, som man hører.
“Der er mange elementer, og sammen bliver de til et stort urværk. Det er et maskineri, der kører i de samme cirkler, men med lidt variation,” siger Kim Nyberg.
Variationen er planlagt. Hører man albummet på vinyl, kan afspilningen starte to steder, afhængigt af, hvor nålen rammer. På den måde er albummet meget matematisk i sin struktur.
Musikken på albummet af en cirkulær opbygning, der spejler livets mønster
Foto: Søren Solkær
Kim Nyberg komponerer Afenginns sange og lader resten af bandet om at indspille dem.
Foto: Søren Solkær

Folk har brug for det abstrakte

Fordi mønstrene både gentager og ændrer sig, bliver man som lytter nødt til at opgive at finde hoved og hale i musikken.
“Man bliver nødt til at slukke for intellektet, fordi man simpelthen ikke kan finde et mønster i musikken. Jeg vil gerne have folk til at lytte, uden at de skal intellektualisere,” fortæller Kim Nyberg. Musikken er et tilbud om bare at være, mener han.
“Der er så meget kommunikation til daglig, hvor alt er enkelt. Folk har brug for det abstrakte. Med musikken bliver man ikke mindet om, hvad man skal tænke – man skal have lov til at åbne op og bare være,” fortæller Kim Nyberg.

Street-latin

Afenginn bruger af og til et særligt hjemmelavet latin med kendte ord fra germanske sprog og fra græsk. Det er Kim Nybergs ven, Timo Oaapamieni, som har opfundet sproget, som de kalder street-latin.
“Timo har længe været interesseret i det, og så fandt vi på at bruge det til albummet. Han sendte mig simpelthen kilometervis af tekst, og så har jeg valgt ud i det,” forklarer Kim Nyberg.

Komplekst og genkendeligt

Det specielle sprog er med til at understrege kompleksiteten, som Afenginn dyrker i deres musik. Det passer godt til et lydbillede, som Kim Nyberg beskriver som mørkt og mystisk.
“Street-latin er jo noget volapyk, hvor ordene giver mening, men hvor ordstillingen slet ikke passer. Jeg tror, at man kan forstå et sprog og genkende noget i det, uden at man nødvendigvis kan forstå ordene,” fortæller Kim Nyberg.

Alle har en stemme

Albummets tekstside er skrevet af Dánjal á Neystabø, som også spiller klaver i bandet.
“Vi har et godt samarbejde, fordi vi begge to gerne deler uden at tage kreativt ejerskab over det, som vi leverer. Vi kan hver især komme med ideer, og så er det ligegyldigt, om det bliver ændret eller ej,” siger Kim Nyberg.

Mens Kim Nyberg optræder sammen med de andre i Afenginn på den turné, som netop er gået i gang, overlader han i studiet hellere instrumenterne og mikrofonen til resten af gruppen. Hans opgave er først og fremmest at komponere, og samtidig synes han, at de andre hver især bidrager med noget særligt.
Kim Nyberg forklarer: “Der findes jo musikere, som spiller helt fantastisk. Jeg vil hellere uddelegere til dem, der er bedst. På den måde har alle en stemme, selvom det er mit projekt.”

Fakta:
Læs mere på afenginn.dk
I Danmark kan du selv opleve Afenginn på deres tour her:
11 April 2019 på Hotel Cecil i Købehavn
12 April 2019 på Tøjhuset i Fredericia
13 April 2019 på Radar i Aarhus
21 September 2019 på Slagelse Musikhus, Badeanstalten i Slagelse
27 September 2019 på Kedelhuset i Silkeborg

Facebook
Del på facebook

Anne Harbo Frandsen

Kulturjournalist og skribent
Anne Harbo Frandsen er uddannet i Tysk sprog, litteratur og kultur. Til daglig læser hun på Cand.Public-uddannelsen på Aarhus Universitet og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har boet i Tyskland ad flere omgange og er især vild med det mangfoldige Berlin. Hun holder af litteraturens verden, historieformidling og det skæve og skøre inden for kunst og kultur.
Se Annes artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind