Kom 1400 år tilbage i tiden - ny forestilling i skoven fra holdet bag Orms Rejse

Spådommen om Høje Stene tager dig 1400 år tilbage i tiden

InterviewSceneSkrevet af: Nanna Westergaard23. maj 2019

Arkæologer troede det var en myte, at der skulle ligge et stort gravmonument fra jernalderen nær Gudenåen, indtil de fandt den. Nu er gravmonumentet udgangspunktet for vandreforestillingen Spådommen om Høje Stene, der kan opleves i maj og juni

Ude i naturen er det næsten som om, tiden står stille. Du går på den samme jord, som dine forfædre gik på for 1400 år siden, du kigger på den samme å, den samme sø. Men for 1400 år siden var her også en kæmpe skibssætning, et 90 meter langt gravmonument formet som et skib, hvor Jyllands (måske) første konge blev brændt og sendt videre til efterlivet. Tiden står trods alt ikke helt stille, men i vandreforestillingen Spådommen om Høje Stene kan du opleve, hvordan det var for 1400 år siden. Du vil komme til at løbe, liste, kravle og kæmpe dig gennem en sanseoplevelse, der henfører dig til den tidlige jernalder.

Wunderland laver forestillinger, hvor du oplever med alle sanser.
Foto: Foto: Iga Kuriata; Foto/medie afdelingen Moesgaard.
I 2017 kunne man tage med Wunderland tilbage til vikingetiden i forestillingen Orms Rejse.
Foto: Foto: Iga Kuriata; Foto/medie afdelingen Moesgaard.

Sanseoplevelse for store og små

Bag forestillingen står Wunderland, som til daglig sidder på projektdækket på Godsbanen. I forestillingen, som Wunderland beskriver som en vandreforestilling, kommer publikum til at gå rundt i området nær det arkæologiske fund af skibssætning og gravmonument ved Vejerslev i Favrskov Kommune og blive en fysisk del af fortællingen. Ifølge Mette Aakjær fra Wunderland, kan bevægelsen og vandringen være med til at ændre folks bevidsthed: “Jeg mener, der er mange forskellige niveauer af bevidsthed, og når vi sidder så meget foran en skærm, så er vi i vores hoveder og kommer fuldstændig ud af vores krop. Det er vanvittigt vigtigt, at vi kommer i kontakt med vores krop. Bevægelsen, sanseligheden, berøringen, dufte og lyde kan gøre, at man kommer et andet sted hen i sig selv. Det bruger vi bevidst, vi taler til folk gennem alle de her kanaler samtidigt,” fortæller hun.
Spådommen om Høje Stene er både en kunstoplevelse og en fortælling om det historiske område, men det vigtige for Mette Aakjær er ikke at forklare, hvordan der var i den tidlige jernalder, hvor skibssætningen blev opført, for det kan man jo bare læse om. “Det vigtige for os er at sanseliggøre det, så man kan komme i kontakt med den fornemmelse, det har været at være i den tid,” siger hun.

Udgangspunktet for forestillingen er skibssætningen Høje Stene, som blev fundet af arkæologer sidste år, men det kunne dog ikke lade sig gøre at lave forestillingen på præcis det sted, skibssætningen blev fundet.
“Det havde vi selvfølgelig håbet, vi kunne komme til. Men det sted, vi har, er meget tæt på, og det er faktisk et meget perfekt sted. Stedet er jo en medskaber af stykket, det udgør scenografien sammen med den scenografi, vi selv bygger,” forklarer Mette Aakjær. Hun har tegnet fire ruter, som bevæger sig gennem området. Man kan både komme på en længere rute, der er fysisk udfordrende, hvor man skal løbe, og hvor der muligvis vil være mere uhyggelige scener, og en kortere rute, som er tiltænkt børn og ældre.

“Under forestillingen bliver små grupper på 12 deltagere guidet af en performer. Der er fire grupper, som går rundt samtidig og vandrer forskellige steder hen og mødes undervejs... måske,” fortæller hun og giver et blink med det ene øje.
Man kan både komme på en hemmlighedsfuld rute med forestillingen og en længere mere krævende rute.
Foto: Simon Christensen- foto/medie afdelingen Moesgaard
Spådommen om Høje Stene tager udgangspunkt i den enorme skibssætning, som er fundet ved Gudenåen.
Foto: Jesper Lyng Michelsen

Publikum sætter spådommen i gang

Som titlen på forestillingen afslører, er der en spådom i spil. Spådommen er baseret på Vølvens Spådom fra den nordiske mytologi, der blandt andet beskriver både jordens skabelse og Ragnarok, men i forestillingen er den blevet krydret med Mette Aakjær og Wunderlands egne påhit.

“Spådommen fortæller, at der kommer et folk, og folket bliver beskrevet; de har skjolde for øjnene, som du har briller, eller de har meget hvide tænder. På den måde bliver det tydeligt, at de mennesker, der kommer, det er publikum. Når de kommer, så går spådommen i opfyldelse, og så sker der en masse ting,” fortæller Mette Aakjær. Hun hverken kan eller vil sige, hvad det er, der kommer til at ske, både fordi det skal opleves, men også fordi det ikke er noget, hun laver alene, og der er meget, der stadig skal skabes sammen med de mange kunstnere, der er involveret i projektet.

“Jeg arbejder altid tværæstetisk og altid i samarbejde med folk, der har forskellige kompetencer. Det er rigtig vigtigt, at vi kommer fra forskellige kanter,” forklarer hun. Forestillingens performere er derfor selv skabende kunstnere. En af dem er musiker og komponist, og der er også tilknyttet visuelle kunstnere, designere og en forfatter til produktionen, så der er kompetente øjne på alle aspekter af forestillingen.
Der er dog én ting, Mette Aakjær allerede nu godt kan love: “Det bliver så interaktivt, som vi overhovedet kan få det til at blive. Du vil ikke kunne ændre handlingen, men du bliver hele tiden inddraget. Du vil opleve det hele med din krop og hele tiden være en del af det, der foregår,” fortæller hun.

Udover spådommen tager forestillingen naturligvis også udgangspunkt i skibssætningen Høje Stene. Man ved ikke med sikkerhed, hvad skibssætningen er blevet brugt til, udover at den har været gravplads for en person, der muligvis har været Jyllands første konge. At det har været en betydningsfuld person, er i hvert fald helt sikkert, for skibssætningen er med sine 90 meter den næststørste i Skandinavien, og i brandgraven er der fundet guld og ornamenteringer, som arkæologerne sætter i forbindelse med tidens magtelite.

Den rigtige skibssætning vil ikke være en del af forestillingen, men der vil blive lavet en “kunstnerisk, symbolsk markering” af gravmonumentet, og ideen om, at det muligvis er Jyllands første konge, der er stedt til hvile der, vil også blive brugt i forestillingen.
Wunderland laver forestillinger, hvor du oplever med alle sanser.
Foto: Jesper Lyng Michelsen
Mette Aakjær er kunstnerisk leder af Wunderland og er også selv med som performer i forestillingen Spådommen om Høje stene.
Foto: Jesper Lyng Michelsen

Fra etnograf-drømme til performer

Mette Aakjær og Wunderland lavede tilbage i 2017 vandreforestillingen Orms rejse i samarbejde med Moesgaard Museum, der ligesom Spådommen om Høje Stene tog publikum tilbage til vikingetiden, og den nordiske mytologi er faktisk en af Mette Aakjærs gamle interesser.
“Jeg var i praktik på Moesgaard som 15-16 årig og troede, at jeg skulle være etnograf, så jeg er meget interesseret i den slags. Jeg har ikke haft specifikt fokus på vikingetiden, men jeg har været meget interesseret i den nordiske mytologi og i mytologier generelt. Så jeg vidste en del, da jeg startede, og nu ved jeg så en hulens masse, fordi jeg har læst alt, hvad jeg kunne komme i nærheden af, for jeg vil have, at det har en god fundering i tiden,” fortæller hun om det store researcharbejde, der har ligget bag forestillingen.

Orms rejse var den første vandreforestilling, Wunderland lavede med grupper, der skulle bevæge sig på tværs af hinanden, så under den forestilling påtog Mette Aakjær sig en administrativ rolle, men til Spådommen om Høje Stene skal hun også være med som performer.

“Normalt er jeg altid med i mine egne ting. Orms rejse var første gang, jeg skulle lave noget, der var så komplekst i strukturen, men nu har jeg prøvet det før, så nu er jeg med som performer. Jeg har nogle samarbejdspartnere, der hjælper med at være øjne udefra, så de fire forskellige ruter spiller sammen i den samme rytme og timing. Men noget af det, jeg brænder for og virkelig elsker, er at have en relation til publikum.”

Derfor håber hun naturligvis også, at der kommer et stort publikum ud til det historiske område i Vejerslev.
“Hvis man gerne vil opleve det, så skal man ikke lade sig afskrække af, at det ikke ligger i Aarhus, for det er virkelig nemt at komme derud. Man skal bare ud ad Viborgvej og til højre ved Bjerringbro, det tager tre kvarter, og med billetten kan man også købe mad, så man kan lave en picnic ud af det,” lyder opfordringen fra Mette Aakjær.

Fakta


Spådommen om Høje Stene kan opleves den fra 25. maj til den 21. juni. Forestillingen bliver produceret af Wunderland i samarbejde med Favrskov Kommune og Moesgaard Museum som en del af Europæisk Kulturregions Genopdag-festival.

Læs mere om forestillingen her: www.favrskov.dk/borger/fritid-og-kultur/spaadommen-om-hoeje-stene

Mette Aakjær er performer, danser, kultur-iværksætter og kunstnerisk leder ved Wunderland
Læs mere på www.wunderland.dk

Kunstnerisk leder, konceptudvikler og performer – Mette Aakjær
Dramaturgi-, process- og konceptkonsulent – Helga Rosenfeldt-Olsen
Dramaturgi-, tekst-og konceptkonsulent – Sonja Winckelmann Thomsen
Visuel kunstner, scenografi koncept og udførelse – Sigrid Astrup
Kostume designer – Amanda Axelsen Sigaard
Medskabende performer, komponist og musiker Thoranna Bjornsdottir
Medskabende performer Sara Vilardo work
Medskabende performer – Bo Stendell Larsen
Medskabende performer (flokfører) – Christian Adelhorst Rossil
Medskabende performer (flokfører) – Marie Louise Schmidt Maegaard
Medskabende performer (flokfører) – Steffen Sommerstedt
Medskabende performer (flokfører) – Sigrid Cecilie Moses-Jacobsen
Produktionsleder og forestillingsleder – Kathrine Kihm
Assistent for kunstnerisk leder og konsulenter Nicola Visser
Produktionsleder assistant – Frederik Led Behrend
Testpublikumsansvarlig – Trine Vinther Sørensen
Scenografi design assistant – Ida Lundø Madsen
Portal design – Agnes Bjerre
Scenografi design assistent – Hjalti Thorkelsson
Scenografi design assistent – Nana Andrea Tiefenböck
Scenografi grundstrukturer design og byg – Jens Bo Jacobsen
Kostume assistent – Taika Louhivuori
Kostume assistent – Annesofie Bundell
Kostume assistent – Lise Zacho
Løn og regnskab – Maria Meyer, 1:1 Produktion

Facebook
Del på facebook

Nanna Westergaard

Kulturjournalist
Nanna Westergaard er uddannet cand.public med en bachelor i Æstetik og kultur. Man kan som regel finde hende til litterære oplæsninger og andre kulturelle arrangementer i byen, men også hjemme i sofaen, hvor hun lytter til ny musik og forsøger at følge med i tidens mest populære Netflix-serier. Det er særligt litteraturen, der fylder i Nannas hverdag; hun har ikke blot en lang to-read liste, men skriver også selv noveller og digte.
Se Nannas artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind