Line Tjørnhøj og Signe Klejs om grænsen til det umenneskelige i enTmenschT - INTERVIEW

Line Tjørnhøj og Signe Klejs afsøger grænsen til det umenneskelige i værket enTmenschT

Alt det andet Artikel Skrevet af: Cathrine Villaume 2018-09-04
Del på facebook
Facebook

Line Tjørnhøj og Signe Klejs afsøger grænsen til det umenneskelige i værket enTmenschT

I værket enTmenschT ser Line Tjørnhøj og Signe Klejs nærmere på grænsen mellem mennesket og det umenneskelige. Samtidig udviskes grænsen mellem komponisten og kunstnerens to udtryk i samarbejdet

Komponist Line Tjørnhøj og kunstner Signe Klejs arbejder sammen om et nyt kunstværk, som til september vil kunne opleves på Godsbanen. Værket hedder enTmenschT og indrammer og undersøger det menneskelige på grænsen til det umenneskelige.

Signe Klejs kalder enTmenschT for et gesamtkunstwerk. Et samarbejde mellem to kunstnere og et møde mellem flere kunstarter. Værket tager udgangspunkt i fire menneskers liv omkring første verdenskrig og deres omgang med det umenneskelige. Eksempelvis kan man møde kunstneren Oskar Kokoschka, som fik fremstillet en life size dukke af elskerinden, Alma Mahler, da hun forlod ham. Komplet med fedtpuder og rynker.

“De er alle sammen på en eller anden måde skredet ud over grænsen til det normale. Nogen er gale, andre geniale,” fortæller Line Tjørnhøj.

Foto: Kaare Viemose
Se store billeder her →
Signe Klejs og Line Tjørnhøj under udviklingen af værket enTmenschT
Foto: Esquives Photography
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →
Line Tjørnhøj og Signe Klejs

En grænseløs kunstenhed

De to kunstnere arbejder nu med materialet frem mod premieren i september.
“Vi er der, hvor ideerne har været i luften længe, og der skal en produktion i gang efter sommerferien,” fortæller Signe Klejs.
De har fundet fælles ståsted i værkets materiale. Her henter de al inspiration til værket. “En af de store tematikker i værket handler om kunstneren og modellen. Det har vi dykket ned i. Jeg har siddet model for Signe. Hun har fundet noget voks, som jeg får på som en hud. Det handler om at prøve forskellige huder og færdes i tid og rum,” siger Line Tjørnhøj.

enTmenschT indeholder både sangere, lyssætning, scenografi og skulpturer. Her overskrides grænserne mellem kunstarterne, som bliver til en samlet enhed. Det er i hvert fald, hvad Signe Klejs håber. “Vi er jo i en proces, så det kan godt være lidt svært at beskrive sådan helt præcist, hvad værket er,” griner hun.
“Signe og jeg har jo totalt forskellige kunstnerisk output, men vi har arbejdet meget med at lave det her fælles udgangspunkt,” siger Line Tjørnhøj
Foto: Kaare Viemose
Se store billeder her →
Signe Klejs og Line Tjørnhøj under udviklingen af værket enTmenschT
Foto: Esquives Photography
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →
Signe Klejs og Line Tjørnhøj

Navigatøren som skiftede kurs

Komponist Line Tjørnhøj var vidt omkring på arbejdsmarkedet, før hun fandt musikken.
“Jeg uddannede mig først til navigatør, senere skiftede jeg så kurs og blev sygeplejerske, før jeg igen skiftede kurs og begyndte på den kunstneriske rejse, som jeg har været på siden,” siger hun.
I dag er Line Tjørnhøj uddannet komponist fra konservatoriet. Her åbnede sig en ny musikalsk verden for hende. “Det har forandret min måde at se på mig selv og på min kunstneriske side. Konservatoriet har gjort mig dygtigere teknisk, men har også åbnet en verden i den klassiske musik, som jeg før ikke anede eksisterede, ” siger hun.
Hos Line Tjørnhøj er stemmen i fokus. Hun startede sin musikalske karriere med kammeroperaen Anorexia Sacra, som vandt prisen for bedste kammeropera ved American Opera Vista Festival i 2009. “Jeg kan utroligt godt lide, at stemmen har så mange spektre. Stemmen kan være alt fra opera til børn, der skriger. Det rammer altid ind i os mennesker, tror jeg,” siger hun.

Til enTmenschT har hun blandt andet komponeret musik, som skal synges af 4 sangere.
“Jeg forestiller mig, at det bliver både smukt og grumt. Til sidst i kunstværket skal sangerne være enormt emotionelle. Det bliver voldsomt. I hvert fald, hvis de gør, som jeg gerne vil have dem til,” griner hun.

Den designuddannede kunstner

Kunstner Signe Klejs er uddannet designer fra Kolding Designskole og Universität der Künste i Berlin. Men hun har aldrig arbejdet som designer. Det har altid været det eksperimenterende, ikke-kommercielle, som har tiltalt hende.
“Jeg kalder mig selv kunstner uden genre, fordi jeg laver en masse forskellige typer af værker. Skulptur, lys, video, rum og masser af andre formater,” forklarer hun. Fælles for Signe Klejs’ arbejde er computeren, som det primære redskab og det digitale islæt.

For Signe Klejs er det spændende at se på, hvordan det digitale kan virke for mennesket.
“Det med, hvornår vi som mennesker skrider ud af vores normalitetsramme, og vores relationer bliver umenneskelige. Det er noget, som har været relevant til alle tider, og i stigende grad er det, særligt med de digitale medier. Jeg undrer mig over, hvordan folk for eksempel kan skrive de mest uhyrlige ting til hinanden på sociale medier,” siger hun.
Til enTmenschT har Signe Klejs blandt andet formgivet 4 skulpturer, som skal spille sammen med de fire optrædende sangere. “Værket er et samarbejde med forskellige forudsætninger, selvom jeg ikke bidrager med lyd, så er jeg alligevel med til at forme det, gennem mit samarbejde med Line. Og omvendt. Hun er med til at forme de udtryk, som jeg har,” siger Signe Klejs.
Foto: PR-foto
Se store billeder her →
Installationen The Greenhouse af Signe Klejs fra 2017
Foto: Anders Bigum
Se store billeder her →
Kokken Michelle Appelros i Line Tjørnhøjs madopera AGONY fra 2017

Et gennemarbejdet samarbejde

Line Tjørnhøj og Signe Klejs kendte allerede hinanden, inden de begge fik deres daglige gang på Godsbanen. I 2012 arbejdede de sammen om et værk, som portrætterede danske 14-årige.
“Det har været meget naturligt. Vi ramler tit ind i hinanden på Godsbanen og følger hinandens arbejde. Signe har ligesom et blik på verden, hvor jeg har en lyd af verden. På en eller anden måde, så passer det bare sammen,” siger Line Tjørnhøj.

I processen omkring enTmenschT har de arbejdet målrettet med at gøre de to kunstneriske udtryk til en samlet enhed, og de er begge involveret i hele processen.
“Vi mødes til workshops, hvor vi arbejder materialet igennem igen og igen. Jeg stiller mig til rådighed for Line, så hun kan spille bold op ad mig og omvendt,” siger Signe Klejs.
“Jeg ser vores samarbejde som noget, der åbner døre til nye ubesøgte rum. Det er berigende for mig som menneske, men forhåbentligt også for det værk, som kommer ud af det,” siger Line Tjørnhøj.

Et samtidsbillede

Ifølge Line Tjørnhøj og Signe Klejs er enTmenschT på flere måder et samtidsbillede, som afspejler nogle af de tendenser, som undrer dem.
“En af baggrundene for værket er WHOs nye diagnoser. Der kommer hele tiden nye. Man kan få en oplevelse af, at grænserne for, hvad der er normalt, snævres ind. Hvornår er man unormal? Umenneskelig?,” siger Line Tjørnhøj.
De håber, at publikum vil reflektere og tale sammen efter mødet med kunstværket. Både over de af samtidens tendenser, som berøres, men også over mere emotionelle ting.
“Jeg håber, at værket bare enkelte steder kan stå frem i nogle oplysende og intense øjeblikke. Jeg håber, at man bliver ramt. Man behøver ikke at forstå det. Men bare man kan mærke noget fællesmenneskeligt,” siger Signe Klejs.
Line Tjørnhøj siger:
“Kunsten er jo i høj grad et tilbud i dag. Men vi tilbyder et rum, hvor man kan reflektere, spejles eller opsluges.”

Fakta:

enTmenschT spiller på Åbne Scene på Godsbanen den 15. og 16. september.
Komponist og koncept: Line Tjørnhøj
Visuel kunstner: Signe Klejs
Performere: Theatre of Voices
Kostumedesign: Mads Dinesen

Del på facebook
Facebook
Kulturmagasinet Fine Spind
Magasin og kalender om kultur
Alle artikler på Fine Spind
- copyright ©, 2014-2016.

Kulturmagasinet Fine Spind laves på
Kulturproduktionscentret Godsbanen i Aarhus

Kontakt os
Kulturmagasinet Fine Spind
Kulturproduktionscentret
Godsbanen, Projektdækket
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
Email: info@finespind.dk
SE-nr.: 35797602

Følg også Kulturmagasinet Fine Spind her: