Dadadans sætter fokus på ensomhed med peep shows – INTERVIEW – Bora Bora & Dansehallerne

Dadadans sætter fokus på ensomhed med peep shows på Bora Bora og i Dansehallerne

Scene Interview Skrevet af: Carl Windahl Bøllingtoft 2018-09-18
Del på facebook
Facebook

Dadadans sætter fokus på ensomhed med peep shows på Bora Bora og i Dansehallerne

Forestillingen Peeps sætter fokus på ensomheden gennem en levende installation af peep shows, hvor publikum kan lure på den ensomhed og de følelser, som alt for ofte er skjult for omverdenen. På Bora Bora og Dansehallerne

I et rum høres usammenhængende rablen fra en ensom mand klædt i hvide underhylere og wifebeater. I et andet rum hænger en mand udspændt og vrider sig i luften. Hænger fast i sit eget sind. Kæmper med sig selv. Bundet. Ensom og ude hvor han ikke kan bunde?

Udenfor hvert rum står publikum og kigger ind gennem huller i væggen. Lurer. Trænger sig ind i et intimt rum, der ellers er skjult for omverdenen. Kaster deres blik på en ensomhed, der ellers altid er gemt bag en facade.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind - Marie Nyeng
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →
Helle Bach forsøger med Peeps at sætte krop på begrebet ensomhed.
Foto: PR-foto / dadadans - Gisli Dua
Se store billeder her →
I et rum hænger en mand udspændt og vrider sig i luften. Bundet fast i sit eget sind.

Et kig ind bag tabuets beskyttende vægge

I forestillingen Peeps, der spiller i samarbejde med Dansehallerne i København og BORA BORA i Aarhus, inviteres publikum ind bag tabuet om ensomhed. I en levende installation af fem peep shows med ni forskellige fysiske monologer, bliver der sat fokus på ensomheden og at være ufrivilligt alene. Her kan man opleve pinlige og tabubelagte følelser som tomhed, savn og desperation.

Bag forestillingen står Helle Bach fra dansekompagniet dadadans, der de seneste år har arbejdet ud fra temaet ensomhed. Med hendes arbejde forsøger hun at sætte billeder på en følelse eller tilstand, som vi alle sommetider føler, men som de færreste taler højt om.

“Vi vil gerne gøre noget ved publikum, så de ikke bare sidder trygt i deres sæder, men i stedet selv tager et valg om, hvordan de oplever forestillingen, og hvem de vælger at kigge på,” siger Helle Bach.

“Ved at sætte det op som et peep show sætter vi publikum i den der følelse af, at de lurer ind i noget der er intimt. De kigger ind på nogle personager, der blotter den ensomhed, som man ellers ikke må tale om.”
Foto: PR-foto / dadadans - Gisli Dua
Se store billeder her →
Gennem et peep show får publikum en følelse af, at de lurer ind i noget der er intimt.
Foto: PR-foto / dadadans - Gisli Dua
Se store billeder her →
Alene og ensom sidder en ældre kvinde og taler med robotter og maskiner.

Alene blandt robotter og maskiner

I et tredje af forestillingens rum kan publikum lure på en ældre kvinde gennem hullerne i væggen. Ensom sidder hun og snakker med telefonsvarere og robotter. Der er ikke andre at snakke med. Menneskelig varme erstattet med maskinel kølighed.

“Du er nu nummer 65 i køen. Vent venligst... Du er nu nummer 111 i køen. Vent venligst...”

For selv hvis man gerne vil tale, om ensomhed eller bare noget andet, kan det være svært i vores samfund. Man kan leve livet uden at forlade sit værelse, og selv når man endelig går ud, møder man bare robotter eller maskiner i de daglige gøremål.

“Vi lever i et samfund, hvor postbudet ikke længere kommer til døren, hvor du går i supermarkedet og ikke længere kan sige goddag til kassedamen. Du kører bare varerne igennem maskinen selv,” siger Helle Bach.

“Det betyder, at de kontakter, der måske er overfladiske, men måske også skaber sammenhængskraft i vores hverdag, også er væk. Vi mangler menneskelig kontakt.”
Foto: PR-foto / dadadans - Gisli Dua
Se store billeder her →
I Peeps kigger publikum ind på nogle personager, der blotter den ensomhed, som man ellers ikke må tale om.
Foto: PR-foto / dadadans - Gisli Dua
Se store billeder her →
I en levende installation af fem peep shows med ni forskellige fysiske monologer, bliver der sat fokus på ensomheden.

Se ensomheden i øjnene

Ensomheden er et almenmenneskeligt vilkår, og den kan ramme os alle. Vi har alle følt ensomhed i større eller mindre grad, men når den rammer andre, ser vi den ikke nødvendigvis. I stedet gemmer den sig bag lukkede døre, upersonlige fakta, statistikker og i tabuets stilhed. Man kan ikke se på folk, om de er ensomme, bare ved at kigge på dem. Du kan ikke genkende ensomheden på gaden.

Netop derfor forsøger Helle Bach med Peeps at sætte krop på begrebet ensomhed og mennesket bag de upersonlige fakta og statistikker om ensomhed. Hun håber at det kan give publikum modet til at se ensomheden i øjnene og gøre noget ved den.

“Med Peeps prøver jeg at skabe det rum, hvor man kan se ensomheden i øjnene gennem nogle fysisk bevægende billeder, som jeg håber åbner op for empati. For så kan man måske tage skridtet videre, og gøre noget ved det.”

Det er nemlig vigtigt, at kunne tale om ensomheden, for når vi taler sammen, sker der noget. Som Helle Bach siger:

“Man kan jo ikke være ensom i fællesskab”.

 

Fakta:

Peeps spiller i København i samarbejde med Dansehallerne på Copenhagen Distillery fra d. 22. - 29. september (Billetter: www.dansehallerne.dk).

Derefter kan forestillingen opleves på BORA BORA i Aarhus fra d. 6. til 12. oktober (Billetter: www.bora-bora.dk).

Idé og koncept: Helle Bach / dadadans og Siggi Oli Palmason

Medvirkende: Bo Madvig, Miguel Cortes, Liv Mikaela Sanz, Bodil Lassen og Maria Helena Wilhelmson

Peeps er en del af dansekompagniet dadadans’ fortløbende arbejde med temaet ensomhed samlet under navnet CIRKUS Ensomhed 2016/19.

Del på facebook
Facebook
Kulturmagasinet Fine Spind
Magasin og kalender om kultur
Alle artikler på Fine Spind
- copyright ©, 2014-2016.

Kulturmagasinet Fine Spind laves på
Kulturproduktionscentret Godsbanen i Aarhus

Kontakt os
Kulturmagasinet Fine Spind
Kulturproduktionscentret
Godsbanen, Projektdækket
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
Email: info@finespind.dk
SE-nr.: 35797602

Følg også Kulturmagasinet Fine Spind her: