Ny danseforestilling fra Don Gnu “Vi er 40 - længere væk fra fødslen, end fra alderdommen”

Ny danseforestilling fra Don Gnu “Vi er 40 - længere væk fra fødslen, end fra alderdommen”

InterviewSceneSkrevet af: Amalie Pontoppidan Witt24. nov 2018

DON GNU – Physical Theatre and Film tager fat i vores forestillinger om alderdom i Jagten på det grå guld, som har urpremiere på Bora Bora i Aarhus og derefter tager på omfatende turné i hele landet

“Vi er selv 40 år. Vi er længere væk fra fødslen, end vi er fra vores død eller vores alderdom,” siger Jannik Elkære. Han er den ene halvdel af scenekunstduoen Don Gnu. Kristoffer L.A. Pedersen er den anden. I deres nye forestilling Jagten på det grå guld sætter de fokus på alderdommen, som vi allesammen er på vej imod - uanset, hvor unge vi er lige nu. De mærker nemlig selv, at tiden haler ind på dem som en hård kuling fra vest. Men de har besluttet sig for at omfavne tidens tand. DON GNU har i arbejdet med forestillingen brugt sansernes univers, kroppen og fysikken. De skaber sammen abstrakte billeder med deres kroppe på scenen. Billederne bunder altid i en bagvedliggende, konkret fortælling, der skal vække genklang i både dem selv og deres publikum. Gruppen lægger stor vægt på, at fortællingen ikke skal være konkluderende men konkrete bud på, hvordan man fysisk kan arbejde med de temaer, de tager op.
Forestillingen Jagten på det grå guld sætter fokus på vores forestillinger om alderdommen.
Foto: PR-foto / DON GNU – Physical Theatre and Film
DON GNU har i arbejdet med forestillingen brugt sansernes univers, kroppen og fysikken og skaber abstrakte billeder med kroppe på scenen.
Foto: PR-foto / DON GNU – Physical Theatre and Film

Når vi bliver gamle

I arbejdet med deres nyeste forestilling Jagten på det grå guld har de været rundt i mange afkroge af begrebet alderdoms betydning. De har fokuseret på alderdommens værdi og på, hvordan alderdommen kommer til at se ud i fremtiden. ”Vi stiller spørgsmålene; hvad er alderdommen, og hvordan kommer den til at se ud, når vi bliver gamle?” spørger Jannik Elkære.

Han synes, at der er en tendens i samfundet til, at der på mange forskellige parametre kæmpes imod alderdom og det at ældes. Så når Don Gnu undersøger alderdommen, undersøger de også, hvad de selv ønsker og drømmer om som gamle. De taler både om den paradisiske drøm, hvor man som pensionist har fri til eksempelvis at rejse hen, hvor man vil og om frygten for alderdommen, som de begge i høj grad mener bliver eksponeret i eksempelvis reklamer.

Da vi jo ikke kan vide, hvilken alderdom, vi kommer til at møde, vil Don Gnu med deres forestilling gerne sætte fokus på de muligheder, mennesket har for at udvikle sig og derigennem sætte nogle konkrete bil- leder på, hvordan fremtiden kan se ud. “Når vi arbejder prøver vi at sætte en ramme for forestillingen, som har en fysisk struktur. Bagefter begynder vi at udforske den, og ofte viser vi tidligt i processen en del af forestillingen for at afprøve materialet,” fortæller Jannik Elkære.

Alle elementer er lige vigtige

De to kunstnere lægger vægt på, at der i arbejdet med de forskellige sceniske elementer, ikke er noget der vejer højere end noget andet. Musik, billeder, bevægelse og fortælling skabes på lige fod i arbejdsrummet. ”Det er egentlig en ret stor gave at få lov til at arbejde på denne her måde. Dem, der er med, har leget materialet frem, hvilket giver dem en helt anden resonans i deres forståelse af temaet,” fortæller Jannik Elkære.

Denne form for ligestillet arbejdsform, gør at gruppen får produceret en masse materiale, hvor ikke alt kan bruges. Nogle ideer gemmes i idébanken til næste proces, nogle kasseres helt, og andre får lov at vokse. Samtidig føler alle sig som en lige vigtig del af processen. Lyd og billede kan lige så godt drive fortællingen fremad som det kropslige nærvær og objekterne i rummet.

Don Gnu arbejder aldrig med et lineært handlingsforløb, i stedet bruger de en timeglasform - de producerer en masse materiale, zoomer ind og vælger fra. Stiller spørgsmålet på ny, producerer og vælger fra. Denne form indbyder til refleksion, undren og udforskning, som gruppen ikke mener, der er plads til i et vækstfokuseret samfund.

Et samfund styret af effektivisering

Ifølge Don Gnu lever vi i et samfund, hvor alt i høj grad drejer sig om effektivisering og vækst. Fokusset er på, at du hele tiden skal videre. Men hvor er der så plads til stilstand, fejl eller refleksion, spørger de. Don Gnu tror på, at deres måde at arbejde på, kan inspirere til, at leg, humor, sansernes univers og det at turde undre sig, sættes i fokus og bliver det værdifulde.

Hos Don Gnu findes ikke noget endegyldigt svar på de spørgsmål, de rejser på scenen. Det vigtige er, at publikum undrer sig og får sat tankerne i gang. “Det eneste, du som publikum skal være indstillet på, er at turde udforske verden ud fra andre parametre end excel-ark og effektivisering,” som Elkjær formulerer det.

Don Gnu lægger med andre ord stor vægt på leg og humor. Det er det, der udgør rygraden i deres fortællestil. Og det er altså også det, som gennemsyrer hele deres arbejdsproces, når de udvikler nye forestillinger som Jagten på det grå guld.

Fakta:

Forestillingen Jagten på det grå guld spiller på Bora Bora – Dans og Visuelt Teater fra den 28/11 – 30/11. Forestillingen turnerer derudover i hele Danmark i marts, april og maj 2019.

Forestillingen spiller på Holbæk Teater, Viborg Teater, Team Teatret, Roskilde Teater, Teater Momentum i Odense, Thy Teater, Midtlandets Musik- og Teaterforening i Toftlund, Mungo Park Kolding, Teaterforeningen Bøgestrømmen i Vordingborg, Herlev Teater, Baltoppen Live i Ballerup, Teater Masken i Nykøbing Falster, Teater V i Valby, Helsingør Teater, Galaksen i Værløse og Teater Nordkraft i Aalborg.

Udover Jannik Elkære og Kristoffer L.A. Pedersen medvirker også Christoffer Brekne, der pakker performerne ind i det visuelle udtryk bestående af video og lys.

Musiker og komponist Alice Carreri & musiker Nicolai Kornerup medvirker også i forestillingen med live-optræden.

Facebook
Del på facebook

Amalie Pontoppidan Witt

Kulturjournalist og anmelder
Uddannet cand. mag. fra Teater- og Performancestudier med sidefag i Musikvidenskab Interesserer sig for den interaktive, nyskabende performancekunst og ligestillet dramaturgi.
Se Amalies artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind