Kristina Stoltzs forrygende roman om surrealisten, der nægtede at være mand eller kvinde

Forrygende roman om surrealisten der nægtede at være mand eller kvinde

Litteratur Skrevet af: Louise Juhl Dalsgaard 28 Mar 2019
Del på facebook
Facebook

Forrygende roman om surrealisten der nægtede at være mand eller kvinde

Kristina Stoltz roman CAHUN er en sand pageturner. Den surrealistiske kunstner Cahun gjorde op med sin samtids normer og nægtede at være mand eller kvinde. Det skildres i bogen fængende, skarpt og vildt fabulerende.

★ ★ ★ ★ ★ ☆

"I virkeligheden er det nok det eneste naturlige, der findes: oprøret mod den store sandhed, den eneste ene, det overhovedet at tro på, at den findes. Jeg har brugt hele mit liv på at stikke af fra den. Den eneste frihed, der findes, er en konstant og vedvarende afstikker fra sandheden."
Ordene stammer fra Kristina Stoltz roman, CAHUN, der udkommer i dag. Bogen er et portræt af den franske surrealistiske kunstner, Claude Cahun, men den er meget mere end det. Forlaget Rosinante & Co. kalder romanen “en meddigtende skildring”, jeg vil vove at kalde bogen for en ekfrase. På godt dansk vil det sige en litterær beskrivelse, som sætter ord på et billedkunstnerisk værk.
Foto: PR-Foto
Se store billeder her →
Kristina Stoltz. Cahun ville hverken være mand eller kvinde.
Foto: PR-Foto
Se store billeder her →
Cahun handler om den surrealistiske kunstner Claude Cahun
Uanset hvad kan jeg allerede nu afsløre, at bogen i den grad er værd at læse. Det er en højst original, brutal og men også øm skildring af krig og kærlighed, kunst og køn - og kassetænkning. For Cahun, der bar det borgerlige navn Lucy Schwob, var et menneske, der i en tid, hvor den slags var så godt som utænkeligt, nægtede at lade sig formatere til en af samfundets kønsstereotyper. Hun nægtede at bekende sig som enten mand eller kvinde, hun var både-og, det samme gjaldt etiketterne kunstner og den politisk aktivist. Hun var ikke det ene til gengæld for noget andet, men begge dele som hinandens forudsætning.

Kunstneren, søsteren og opiumspusheren

Hvad handler bogen så om? En fransk surrealist? Om køn og sandheder – i flertal?
Romanen hjælper os på vej med at angive en række daterede nedslag. Det tidligste foregår den 15. april 1898, det sidste den 19.juni 1972, og uden at afsløre for meget er det datoer for en fødsel og en død. Men her holder de klassiske kausalkronologiske forklaringsmodeller også op, for det er ikke det samme menneske, der fødes og dør, nej faktisk kan man sætte spørgsmålstegn ved, om den ene af de to overhovedet er et menneske.
Bogen rummer tre fortællerstemmer:
Lucy, som er hovedkraften bag kunstnernavnet Claude Cahun, Suzanne, som er hendes sammenbragte søster, livsledsagerske, kæreste og kunstneriske kompagnon, og endelig Soldaten, som er. Hvem er Soldaten, hvad er han? Selv siger han således:
"Det er ikke let at gøre rede for, hvem jeg er. Man kan sige, at jeg er en oplevelse, en stemme, et vidne måske, men det vil jeg alligevel mene er for simpel en udlægning, for ikke at sige direkte misvisende.”

Soldaten er ikke en egentlig skikkelse. Han er ikke krop, men heller ikke ikke-krop, han er på mange måder en side af Lucy, men har også en selvstændig karakter: Blandt andet forærer han Lucy en kat, han skaffer hende opium, men hjælper hende også til at rejse sig fra sit misbrug, da hun er tæt på at forlise. Soldaten er på en måde personifikationen af Cahuns kunstneriske-eksistentielle poetik: Et hverken-eller. Hverken ren ånd eller ren materie, hverken klassisk mand eller kvinde, men det svære (måske umulige?) mellemværende mellem både-og og hverken-eller.
Om han lykkes med at eksistere i denne fluktuerende rolle, ja det må man læse romanen for at afgøre.

Radikalt opgør med alle normer

Claude Cahuns liv og virke var – i hvert fald i Kristina Stoltz udlægning af historien - et radikalt opgør med alle de normer, der definerer vores samfund. Bogen er en tankevækkende men også forførende beskrivelse af, hvad der kan ske, hvis man som Claude Cahun, kompromisløst insisterer på at skildre – og udleve - virkeligheden, som den er, uden at tage hensyn til godt eller skidt, sandt eller falsk. Med bogens egne ord:
"Illusion og sandhed [...] er to tvillingesøstre, som har byttet rundt på deres blå og røde hårsløjfer så mange gange, at de ikke kan huske, hvilken farve sløjfe, der oprindelig var deres egen."
For hvad er egentlig hvad, i denne bog, hvem er hvem – og er det muligt at være flere ting, flere jeg’er, på én og samme tid? Det er dét stof, denne roman er gjort af.

Det kan lyde prætentiøst og abstrakt, men tro mig: Det er ALT andet.
Romanen er en sand page-turner, hvor man som læser rives med af både kunst, krig, køn og kærlighed. Ikke som adskilte dele, men som fluktuerende dele af samme Hele. Romanen er fængende, skarp, vildt fabulerende men samtidig fuldkommen virkelighedstro i sin gengivelse af et grænseløst sind. Det er imponerende, hvordan Kristina Stoltz med Cahun lykkes med ikke bare at beskrive et radikalt kunstnerisk projekt, men selv at skrive med en radikal vekslen mellem hallucinerede dialoger, posttraumatiske erindringsglimt og helt klassiske gengivelser af møder og hændelser. Hun trækker umærkelige tråde fra 1. til 2. verdenskrig og videre til Syrienskrigen, mellem flyverblade og SMS-beskeder, mellem fiktion og fakta. Cahun er et litterært ormehul, hvor før og nu, køn, krig og kærlighed kan mødes og virkeliggøre noget større, vildere, måske endda vigtigere, end sandheden i bestemt ental.

Fakta:

CAHUN af Kristina Stoltz udkommer den 28. marts fra forlaget Rosinante & Co..

Kristina Stoltz debuterede i 2000 med digtsamlingen Seriemordere og andre selvlysende blomsterkranse.

Del på facebook
Facebook
Kulturmagasinet Fine Spind
Magasin og kalender om kultur
Alle artikler på Fine Spind
- copyright ©, 2014-2016.

Kulturmagasinet Fine Spind laves på
Kulturproduktionscentret Godsbanen i Aarhus

Kontakt os
Kulturmagasinet Fine Spind
Kulturproduktionscentret
Godsbanen, Projektdækket
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
Email: info@finespind.dk
SE-nr.: 35797602

Følg også Kulturmagasinet Fine Spind her: