Aarhus har en lang tradition som platform for eksperimenterende musik og lydkunst - SPOR

Aarhus har en lang tradition som platform for eksperimenterende musik og lydkunst

InterviewMusikSkrevet af: Nanna Westergaard06. maj 2019

SPOR har siden 2005 sat fokus på eksperimenterende musik og lydkunst med deres årlige festival i Aarhus. Den 9.-12. maj går det løs igen

Der findes formler for, hvordan man bedst når til toppen af hitlisterne eller får flest afspilninger på Spotify. Det enkelte nummer skal helst ikke vare mere end 3 minutter og 30 sekunder, det skal være konstrueret af vers og omkvæd, og det skal gerne have et hook eller noget andet, der gør det let genkendeligt og letfordøjeligt.

Men der findes også musik, der gør det stik modsatte af at følge den formel, musik, der eksperimenterer, udforsker og åbner op. Musik, man måske ikke engang kan kalde musik, og som man i hvert fald ikke kommer til at opleve på Orange Scene på Roskilde Festival. I stedet kan man opleve det på SPOR Festival, som løber af stablen 9.-12. maj i Aarhus. På SPOR bliver der præsenteret ny musik og lydkunst, der udfordrer, forskønner og viser nye veje.

“Det er en festival med fokus på eksperimenterende samtidskunst. Der er også værker med forskellige performance og danse-elementer, men fokus er på lyd og musik,” fortæller Anna Berit Asp Christensen, som er festivaldirektør og kunstnerisk leder på SPOR.

Run, Run, Run - en ny soloperformance af Marcela Lucatelli kan opleves som en del af Spor på Radar på Godsbanen den 11. maj.
Foto: PR-foto / SPOR-festival
Up Close and Personal er en opera performance, som kan ses på Lynfabrikken under Spor Festival den 9. og 10. maj.
Foto: PR-foto / SPOR-festival – Jakob Berger

En niche, hvor alle kan være med

Aarhus har en lang tradition for at være en platform for den nyeste lyd- og tonekunst. Traditionen blev etableret tilbage i 1978, da komponisten Karl Aage Rasmussen etablerede NUMUS festivalen, historiens første festival for dansk samtidsmusik, som kørte indtil 2002. I 2005 greb SPOR den eksperimentelle musik-fakkel, som har brændt lige siden.

Der er stadig ikke offentliggjort nogle navne til dette års SPOR Festival, så Anna Berit Asp Christensen holder kortene tæt ind til kroppen. Hun kan dog løfte sløret en smule for, hvad publikum kan forvente sig af festivalen i år.

“Der kommer til at være en del værker, som arbejder med iscenesættelse på en eller anden måde, og værker, der udforsker mødet mellem genrer. Det kan for eksempel være mødet mellem lyd og bevægelse eller mellem lyd og videnskab,” fortæller hun.

Hvis du ikke har den store erfaring med lydkunst og eksperimenterende musik, kan det måske lyde lidt langt ude, at tage ind og se et værk, der iscenesætter mødet mellem lyd og videnskab. Men selvom SPOR er en nichefestival, der præsenterer noget helt andet musik, end den de fleste er vant til at høre, så behøver man ikke at være en ekspert, for at kunne få noget ud af festivalen.

“Det er vores ambition at brede det ud og gøre det interessant for både fagfolk og for den almindeligt kulturinteresserede, og det synes jeg sagtens, værkerne kan indfri. De skaber en form for sanseligt rum, og det er vores erfaring, at alle går positivt overrasket derfra,” fortæller Anna Berit Asp Christensen.

Festivalen præsenterer en bred palette af oplevelser, og Anna Berit Asp Christensen erkender også, at nogle af værkerne vil være mere tiltalende for det internationale fagpublikum, der besøger festivalen, men det er vigtigt for dem også at tiltrække forskellige typer publikummer. Derfor bliver værkerne også valgt og kurateret ud fra, at de kan ramme bredt.
EURYDIKE? volume 1 er en videoinstallation, som kan opleves i Kunsthal under Spor Festival. Den åbner med en liveperformance den 9. maj kl 16.
Foto: PR-foto / SPOR-festival
Composition of Happiness er en installation bygget med ting og sager fra hverdagen. Den 9. maj er har Ryoko Akama og Bastard Assignments verdenspremiere med en performance i installationen.
Foto: PR-foto / SPOR-festival

Stedet spiller en vigtig rolle

Et af de elementer, der er med til at få værkerne til at ramme bredt, er lokationerne. SPOR Festival finder sted i hele Aarhus på en række venues som Godsbanen, Lynfabrikken, Radar, Dokk1 og Spanien.

“Det er virkelig karakteristisk og unikt for Aarhus, at der er så mange forskellige typer venues, og vi er heldige at have gode samarbejder med mange af dem,” fortæller Anna Berit Asp Christensen.

De forskellige venues er med til at tiltrække forskellige typer publikummer, og desuden giver det også mere ro og tid omkring det enkelte værk. Det betyder, at der er tid til at introducere værket, inden det begynder, fordi der ikke straks skal være et nyt værk bagefter. På den måde bliver det også lettere for folk, der ikke ved en masse om eksperimenterende musik og lydkunst på forhånd at sætte sig ind i og forstå værkerne.

Udover at være med til at nå et blandet publikum, er de forskellige venues desuden også med til at muliggøre forskellige typer værker.

“Det er slet ikke tilfældigt, hvilke værker, der er på hvilke venues. Det kan være lavpraktisk, hvis et værk for eksempel kræver total mørklægning, eller det kræver en hvis intimitet, eller nogle værker, der er ret stedsspecifikke. Så vi spørger os selv, hvilke behov har værket, og hvilken venue kan bedst indfri dem?” fortæller Anna Berit Asp Christensen.

I programmet fra sidste års festival findes der flere gode eksempler på værker, hvor stedet har spillet en rolle. Det findes blandt andet i Niels Rønholdts eksperimenterende og publikumsinddragende opera Blik for blik, der blev opført i Filmby Aarhus. Her var flere af de optrædende gemt bag publikummet i mørket, og der var på grund af det publikumsinddragende element et begrænset antal pladser.

I Gwen Rougers værk Caravan, der sidste år både kunne opleves uden for Filmby Aarhus og Kunsthal Aarhus havde stedet også afgørende betydning. Her var det væsentlige dog ikke så meget, hvilket venue, det stod ved, men at Gwen Rouger opførte sit værk i en campingvogn, hvor der kun var plads til én tilskuer af gangen.

En god oplevelse for alle

SPOR Festival har to “grundspor” af typer kunstnere, der optræder på festivalen. Det ene spor er for etablerede, internationale kunstnere eller værker, der endnu ikke har været opført i Danmark, mens det andet spor etablerer en producerende platform for unge talenter. Der er derfor et bredt spænd mellem de forskellige kunstnere og værker, man kan opleve på festivalen, og derfor også et rimelig bredt bevis for, at genren trives og er i en rivende udvikling.

Sidste år spændte det brede program sig helt fra et såkaldt no-man show med ingen optrædende, nemlig Heiner Goebbels mekaniske værk Stifters Dinge, til Gwen Rougers Caravan med en tilskuer og en performer.

Men uanset hvilket type værk, der bliver opført, og hvilket type publikum, der oplever det, er det et successkriterie for Anna Berit Asp Christensen og resten af folkene bag SPOR, at det er en god oplevelse for alle.

Hun fortæller:
“Det er vigtigt for os, at kunstnerne har en god oplevelse med at være med. Vi vil selvfølgelig også gerne have et stort besøgstal, men det er ikke så meget ud fra et kommercielt synspunkt. Vi vil bare gerne nå langt ud til forskellige typer publikummer og have, at alle går herfra med en god oplevelse.”
 

Fakta:

Spor Festival finder sted 9.-12. maj og foregår på Dokk1, Spanien 19C, Lynfabrikken, Radar, Bora Bora, Godsbanens Rå hal, Godsbanens Åbne Scene, Kunsthal Aarhus, Teater Refleksion og KH7 Art Space

Læs mere om SPOR på www.sporfestival.dk

Topfoto: Performancen Susatained Effort af Sandra Boss og Ea Borre på Spor Festival 2017. Foto Kulturmagasinet FIne Spind - Mariana Gil.

Facebook
Del på facebook

Nanna Westergaard

Kulturjournalist
Nanna Westergaard er uddannet cand.public med en bachelor i Æstetik og kultur. Man kan som regel finde hende til litterære oplæsninger og andre kulturelle arrangementer i byen, men også hjemme i sofaen, hvor hun lytter til ny musik og forsøger at følge med i tidens mest populære Netflix-serier. Det er særligt litteraturen, der fylder i Nannas hverdag; hun har ikke blot en lang to-read liste, men skriver også selv noveller og digte.
Se Nannas artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind