SPOT Festival - de skæve og de store musikalske oplevelser

SPOT Festival - de skæve og de store musikalske oplevelser

ReportageMusikSkrevet af: Nanna Westergaard07. maj 2019

Den aarhusianske musikfestival SPOT kunne i år fejre 25-års fødselsdag, og de leverede et lige så sprængfyldt og mangfoldigt musikprogram, som de gennem årene har gjort sig kendt for

SPOT Festival er en lille festival talt på dage og på kunstnernes kendisfaktor, men talt på programmets omfang og mangfoldighed er det en stor festival. Igen i år var der mange store musikalske oplevelser på SPOT, lige fra de koncerter, der trak lange køer foran Musikhusets Store Sal til de tilfældige møder på den lille udendørsscene Trailerscenen, fra alt det skæve og mærkværdige, til det, der kan forventes snart at blive spillet overalt i radioen.
Nive Nielsen & The Deer Children spilled om torsdagen på Atlas
Foto: Marie Nyeng
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Efterklang spillede nye dansksprogede numre
Foto: Pressefoto

Comeback kids

SPOT Festivalen er nok mest kendt som en udstillingsplatform for up-and-coming artister og ny musik, men der findes også flere etablerede navne på plakaten. I år var der også et par navne, der havde fart på for nogle år siden, men som de seneste år har været i dvale og nu dukkede op på SPOT med ny musik.

Nive & The Deer Children spillede en af de første koncerter om torsdagen på Atlas, hvor der var SPOT on Greenland. I 2012 modtog bandet Kronprinsparrets Stjernedryspris, men siden de udgavFeet First i 2015, er det ikke meget, man har hørt fra den grønlandske gruppe. Til deres koncert på SPOT fik de dog bevist, at de stadig har meget at byde på. Med grønlandske stemningsbilleder på storskærm og skæv indie-folk, der formåede at være blød og hård på én gang begejstrede de publikum og de fik, ret ukarakteristisk for en tætpakket festival som SPOT, endda lov til at spille et ekstranummer.

Læs også interview med Nive Nielsen - Nive Nielsen, et stjerneskud over Grønland

Et andet comeback kid er danske Efterklang, der ikke har udgivet et ordinært album i snart syv år, og i den tid har skiftevis været på pause, spillet i bandet Liima og lavet opera med Karsten Fundal. I Store Sal i Musikhuset havde de fundet tilbage til deres klassiske, elektroniske indiefolk formation, dog akkompagneret af en live trommeslager og belgiske B.O.X., der spillede på 100 år gamle barokinstrumenter. De præsenterede deres nye og dansksprogede musik, og deres koncert bød på mange dybe og engagerende øjeblikke, der plantede store forventninger til et kommende album, inden de lukkede med en højenergisk version af deres gamle nummer The Ghost.

Norske Pish gav koncert på Il Locale
Foto: Pressefoto
Marc Facchini synger om klimaforandringerne
Foto: Pressefoto

De tilfældige møder

SPOTfestivalen foregår på mange venues spredt ud i hele Aarhus. I år var det endnu mere tilfældet, end det har været før, med koncerter der fandt sted i blandt andet Magasin, VIU Eyewear og pizzarestauranten Il Locale. Koncerterne her var gratis , og gav alle mulighed for at smage på årets program, uanset om man havde et armbånd til SPOT eller ej. Og selvom en restaurant med et aflangt lokale og lavthængende lamper, med en improviseret scene lige ved indgangen ikke er det mest oplagte koncertsted, kan det sagtens give en god koncert. På Il Locale fik alle, der dukkede op i løbet af koncerten et lille nik og en hilsen fra norske Pish, der gav de fremmødte en hyggelig og god musikoplevelse, der ikke mindst bød på en uropførelse af nummeret Anyway - og skulle Pish nu gå hen og blive en stor stjerne, er det da sjovt at kunne fortælle, at man netop hørte sådan en uropførelse på en pizzarestaurant til SPOT.

I samarbejde med Tiny Office og Silent Events DK bød SPOT også på en koncert med den nye danske popartist Fantasillion, som sammen med sit band var stuvet ind i en lukket trailer, så publikum måtte have høretelefoner på, for at få transmitteret koncerten direkte ind i øregangen. Der var en begrænset mængde høretelefoner, men alligevel var koncerten også sjov at være tilskuer til, selvom man ikke kunne høre den, for i stedet kunne man se det lille publikum, der stod og dansede til, hvad der for de uindviede lød som om naboen spillede høj musik. Med høretelefonerne på, var lyden heller ikke ligefrem fantastisk, men sjovt var det, at når man forsøgte at pille ved indstillingerne, kunne tune sig ind på den lignende koncert med metalbandet Livløs, der spillede på Trailerscenen få meter derfra.

Grønt fokus

SPOT festivalen havde i år også sat fokus på at være en mere grøn festival. På Caféscenen i Musikhuset kunne man opleve en række talks i samarbejde med Go Green With Aarhus med blandt andre GoMore, TV-bonderøven Frank Erichsen og musikeren Marc Facchini, der også gav koncert i Lille Sal. Her spillede han sange fra sit kommende album Det stigende ocean, der handler om klimaforandringer. Sangene på albummet foregår i et parallelt univers, der snart bliver ramt af en meteor og beskriver, hvordan forskellige mennesker i den verden, forholder sig til deres snarlige undergang. Den anden verden, som Marc Facchini beskriver i sine sange,ligner vores, og tankerne ligner ikke mindst dem, man kan have om klimaforandringerne. Særligt rørende var det, da Marc Facchini sang om det ældre ægtepar, der havde besluttet sig for at gå i døden sammen med ordene: “Jeg behøver ikke min jakke og min hat / der er kun to ting, jeg får brug for i nat / dig og mig.”

Læs også: Interview med Marc Faccini - Der skal være plads til undren

Go Green With Aarhus var en af samarbejdspartnerne til SPOT 2019
Foto: Pressefoto
Danske Anna Lidell og amerikanske Katy Gunn udgør Teenage Love
Foto: Pressefoto

Det er pop, men det er skævt

På Trailerscenen kunne man opleve Teenage Love, bestående af danske Anna Lidell og amerikanske Katy Gunn. De to kvinder spiller sjov, skæv og energisk elektro-pop, der skiller sig særligt ud fra den øvrige popscene på grund af Katy Gunns baggrund i klassisk musik, der krydrer de poppede kompositioner med violin. Der blæste en kold vind foran den åbne scene, men en god håndfuld trofaste tilskuer holdte ud gennem kulden, og Teenage Love gav igen med storsmilende energi og ihærdigt violinspil med forfrosne fingre.

Et andet bud på en lidt skæv version af popgenren var islandske Special-K, der i Lille Sal hyldede alt det kiksede med et knasende tylkostume og karaoke-videoer, der kørte på storskærm bag den unge kvinde. Special-K har selv skrevet, optaget og mixet hendes musik og hele hendes udtryk emmer af, at hun gør alting på sin egen måde. I nummeret Imposter Syndrome Self Help Song synger hun “It’s better to fail than not to try at all”, og man kan godt mærke, at det er en filosofi, der tilsyrer hendes tilgang til musikken, og som næsten ikke kan undgå at smitte af på en som publikum, så man går opmuntret derfra.
Jenny Wilson spillede numre fra sine seneste albums på SPOT
Foto: Pressefoto
Who Killed Bambi akkompagnerede Jenny Wilson
Foto: Marie Nyeng
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Symfonisk samarbejde

Sidste år udgav Jenny Wilson albummet Exorcism, hvor hun synger om sin oplevelse med at blive voldtaget. I april i år udkom søsteralbummet Trauma hvor hun synger om den samme oplevelse men på det svenske modersmål. Albummene er i sig selv storslåede og rørende, men da Jenny Wilson trådte ind på scenen i Symfonisk Sal flankeret af de hvidklædte strygere i Who Killed Bambi, fik numrene et helt andet både mere nøgent og større udtryk.
Numrene fra Trauma er i deres originale versioner akkompagneret af Norrköpings Symfoniorkester, men uden Jenny Wilsons karakteristiske elektroniske lyd og med det noget mindre orkester, som de syv strygere i Who Killed Bambi udgør, blev numrene gjort mindre, så de kunne vokse op igen på en ny måde. Koncerten åbnede med Göra saken värre, der satte stemningen med en lang og smuk stryger-intro, mens andre højdepunkter talte den helt ømme Kunde jag (ha hindrat dig) og den energiske Rapin’, der i originalversionen er nærmest stressende at høre på, men med Who Killed Bambi beholdt sit traurige udtryk og samtidig gav rum til en mere eftertænksom lytning.

Jenny Wilson fortalte, efter at de måtte tage introen til et nummer om, at hende og Who Killed Bambi havde mødt hinanden for første gang tidligere samme dag. Men selvom man godt kunne mærke, at de ikke havde haft mulighed for at blive helt sammenspillede, var det i højerede grad deres glæde over at arbejde sammen med hinanden, der var mærkbar, og som satte stemningen for koncerten.
“I’m happy” sagde Jenny Wilson mens hun gestikulerede mod strygerne, “at least about this.”

Et tætpakket program

Kort kan man sige, at SPOT Festival har et utroligt tætpakket program, der byder på lidt af hvert. Dog betyder det tætpakkede program også, at man simpelthen ikke kan nå alt det, man gerne vil. Efterklang spillede deres sidste toner i Store Sal, mens Bisse og Aarhus Symfoniorkester gjorde klar til at spille deres første i en helt fyldt Symfonisk Sal. Man må lave nogle grove sorteringer i sine prioriteter, men med et program, som det SPOT har, er man næsten sikker på at gå derfra med store musikalske oplevelser, uanset hvilke koncerter, man vælger at tage til.
Facebook
Del på facebook

Nanna Westergaard

Kulturjournalist
Nanna Westergaard er uddannet cand.public med en bachelor i Æstetik og kultur. Man kan som regel finde hende til litterære oplæsninger og andre kulturelle arrangementer i byen, men også hjemme i sofaen, hvor hun lytter til ny musik og forsøger at følge med i tidens mest populære Netflix-serier. Det er særligt litteraturen, der fylder i Nannas hverdag; hun har ikke blot en lang to-read liste, men skriver også selv noveller og digte.
Se Nannas artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind