Dans bedsteforældre børnebørn Det Kgl Teater børn

Giv børnene en kongelig danseoplevelse

ArtikelAlt det andetSkrevet af: Astrid Kirstine Holm03. nov 2015

Det Kongelige Teater inviterer børn og voksne ind i en anden verden, hvor alle er budt op til dans med gamle danske børnesange.

Send børnene afsted med bedste og giv dem en kongelig danseoplevelse. I løbet af efteråret og vinteren åbner Det Kongelige Teater dørene og sammen med danserlærerinde, fru Bugge, og musiker, Rasmus Odgaard, byder de op til dans. Sammen tager de tilbage i tiden til dengang, hvor bedstefar og bedstemor var børn, og traditionerne herskede. Dansefruen sætter rammerne og vejleder både gamle og unge med kyndig hånd, men der er plads til løb, leg og spillopper. Der er budt op til dans som i gamle dage.

Dans med børn og Bedste er et gratis arrangement for bedsteforældre og deres børnebørn i alderen 3 til 7 år. Med fru Bugge i front danser og synger både børnene og bedsteforældrene de gamle danske børnesange som Bro bro brille, Først den ene vej, og så den anden vej og Jeg gik mig over sø og land.
Fru Bugge gør meget ud af gamle dyder som at give hånd, bukke og neje, men der er også plads til sjov.
Foto: Det Kongelige Teater – Lone Israrelsen
Sangene til dansene blev også sunget, da bedste var barn.
Foto: Det Kongelige Teater – Lone Israrelsen
For Fru Bugge handler det om at skabe glæde og samhørighed mellem to generationer. Hun siger: “Jeg skaber et rum, hvor de kan få den oplevelse sammen”

Dronning, Dronning kom nu frem, ellers går vi aldrig hjem

Dansearrangementet finder sted i Balkonfoyeren på første sal i Det Kongelige Teater. Brædderne knirker under fødderne på jer, og en helt særlig, lidt gammel duft finder vej til næsen. Væggene er prydet med guld og tunge bordeaux tæpper, og foran står store byster af skuespillere og instruktører fra Det Kongelige Teater. Når I tror, I har set det hele, kan I med fordel vende blikket op og se, det smukke loft, hvorfra tre store lysekroner hænger. Selve lokalet, Balkonfoyeren, i Det Kongelige Teater er en oplevelse i sig selv. For ikke at tale om udsigten. Når I bevæger jer hen mod de store vinduer, har I udsigt ud over Kongens Nytorv. Jo, Det Kongelige Teater er en helt særlig kulisse.

Fru Bugge fortæller, at hun til at starte med, ikke havde skænket det en tanke, at Det Kongelige Teater som kulisse var noget særligt. Men det er det. “Man får lidt slotsfornemmelse, når man træder ind deroppe. Og børnene ved faktisk godt, at Dronningen kommer her. De tror, hun sidder lige inde på den anden side af døren og er klar til at komme ind og sige hej til dem.” Fru Bugge er overbevist om, at mange af bedsteforældrene på forhånd har talt med børnene om, at Det Kongelige Teater er et særligt sted.

Fantasien kan let komme til at løbe løbsk, når omgivelserne emmer af myter og eventyr – selv for danselærerinde fru Bugge. En af de første gange, arrangementet blev afholdt, var fruen kommet lidt for godt i gang med historiefortællingen: “Jeg kom til at køre den lidt for langt ud. Lige pludselig var jeg i gang med at fortælle, at Dronningen faktisk boede lige omkring hjørnet, og det kunne jo være, at hun kom forbi”. Efterfølgende var børnene ikke til at få ud af teatret. De ville vente på hende.
Bedsteforældrene er med sammen med børnene.
Foto: Det Kongelige Teater – Lone Israrelsen
Fru Bugge vil skabe et fælles rum for bedsteforældre og børn.
Foto: Det Kongelige Teater – Lone Israrelsen
Så måtte fruen jo finde på en ny historie: “Jeg tror faktisk Dronningen er i Tyskland og besøge sin fætter i den her weekend, så hun kommer ikke. Bedsteforældrene var færdige af grin. Og jeg kunne se på dem, at den måtte jeg selv rode mig ud af igen”.

En dans mellem generationer
De fleste deltagere i dansearrangementet kommer med forventningen om, at de skal have en hyggelig time sammen med deres børnebørn. Dog er der nogle bedsteforældre, der tror, de kan slappe af, mens det er børnene, der danser; der kan de godt tro om igen. Bedsteforældrene er lige så meget med, som børnebørnene.

På mange måder er Dans med børn og Bedste et lidt utraditionelt generationsmøde, men det er et møde, hvor alle kan være med på kryds og tværs af erfaringer. Dansene kræver ingen erfaringer, og børnene føler sig som en del af fællesskabet. Fru Bugge fortæller, at det netop er dansen, der skaber mødet mellem ung og gammel. Børnene spejler de voksne, og på den måde får de skabt et fælles kropsligt sprog. “Dansen bliver et sted, hvor alle kan være med. Det kan godt være børnene ikke forstår det med deres intellekt, men de forstår det med deres krop,” siger hun.

I fru Bugges dansetimer, synger børnene og bedsteforældrene sammen de gamle børnesange, og når de kommer hjem, kan de fortsætte med at danse med deres nye fællessprog. “De har danset det indtil næste gang, de kommer, og synger sangene på vej ud af døren,” siger fru Bugge.


Det er vigtigt at kende goddaghånden

Traditionerne er i fokus, når fru Bugge lærer børnene gamle dyder som at neje, bukke og ikke mindst at give hånd og have øjenkontakt. Fru Bugge fortæller, at hun gør meget ud af at skabe et respektfuldt møde mellem to mennesker. Det vil sige, børnene og deres bedsteforældre pænt bliver budt velkommen i døren, hvor hun giver hånd og kræver øjenkontakt.

“Hvis de giver mig venstre hånd, så siger jeg: ej, jeg skal have den anden hånd. Det er goddag-hånden. Så får jeg goddag-hånden,” siger Fru Bugge, som godt ved, at børnene ikke altid har lyst til at hilse.

Trampeland med kongelige forbehold

Dansearrangementet foregår på mange måder på børnenes og fru Bugges præmisser. Men selvom man begiver sig ind i Trampeland, så er der visse forholdsregler, når kulissen er Det Kongelige Teater.

Engang i foråret, hvor fru Bugge og børnene var taget til Trampeland, og børnene stolt og meget ihærdigt skulle vise fruen, at de snildt kunne trampe hårdt, kom en vagt flyvende ind i rummet og råbte ”STOOOOP, STOOP!”. Både børn og voksne kiggede forundrede og uforstående på vagten. Fru Bugge fortæller: “Nedenunder i entréen hænger der kæmpestore lysekroner. De havde stået og kigget på dem, og neej hvor sjovt, nu begynder det at gynge. Slæng! Havde det sagt, så var en af prismerne røget af.”

Se hvornår der er dans for børn og bedsteforældre i Fine Spinds kalender
Topfoto: 
Det Kongelige Teater – Lone Israrelsen.
Facebook
Del på facebook

Astrid Kirstine Holm

Astrid studerer 'Kommunikation og Digitale Medier' på Aalborg Universitet København. I sin hverdag forsøger hun at udnytte så mange af de kulturelle muligheder, som hovedstaden byder på. Hun holder af at cykle rundt i Københavns gader og stræder og opdage byens hemmeligheder. Astrid ønsker at formidle kultur og gøre kulturelle oplevelser mere tilgængelige for både voksne og børn.
Se Astrids artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind