Snedronningen Aarhus Teater familieforestilling børn

Træk troldsplinten ud af øjet og se det gode i verden

ArtikelSceneSkrevet af: Marie Nyeng17. nov 2015

Snedronningen er Aarhus Teaters store familieforestilling i år. Der er dramatik og storslået scenografi på Scenen, men også en sprogglad krage og et rensdyr. Vi har talt med instruktør Geir Sveaass


Scenen er badet i rødt lys, inden lysekronerne i loftet fyldt med guld og svaner bliver dæmpet. Hvide tal kommer frem på de mange låger, som fylder hele scene. Allerede fra start er der lagt op til en storslået forestilling i den gamle teatersal.
På Århus Teater er årets store familieforestilling en dramatisering af H. C. Andersens eventyr Snedronningen. Det er et eventyr, hvor uhyggen står på lur, og hvor det handler om at kunne se det gode i verden. Uhyggen står også hele tiden på lur i Aarhus Teaters opsætning, og når man er seks år og sidder i det store teater kan man godt få brug for at holde en voksen i hånden under forestillingen.

Kikhuller og bedste venner

Kay og Gerda er bedstevenner og bor lige ved siden af hinanden. De kan se ind til hinanden om sommeren. Om vinteren er ruderne frosset til. For at lave kikhuller varmer de kobberskillinger ved kakkelovnen og holder dem op på ruden.
Med troldsplinten i øjet er Kay fascineret af den smukke snedronning.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater – Rasmus Baaner
Gerda får hjælp af en Krage der minder om H. C. Andersen.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater – Rasmus Baaner
Den uhyggelige og dramatiske grundstemning bliver sat på plads i åbningsscenen, hvor der bliver fortalt om troldspejlet, hvis splinter er spredt i hele verden. Kort efter ånder alt fred og ingen fare, Kaj og Gerda løber rundt og leger på torvet, hvor der bliver solgt kaner og juletræer.

Kay får en splint fra troldspejlet i øjet og pludselig kan han ikke se eller sige noget som helst rart. Han forsvinder og Gerda går i sine små røde sko og med en lygte i hånden ud for at finde ham.

Musikalsk storslået drama

Aarhus Teaters udgave af Snedronningen er baseret på en musicaludgave fra Norges nationalscene i Bergen. Instruktør Geir Sveaass fortæller, at de på teatret har bevaret nogle af sangene og musikalske temaer fra den norske udgave, men på Aarhus Teater er Snedronningen ikke en musical.

Musikken bliver spillet live fra de to loger på hver sin side af scenen. Der er to musikere, mens skuespillerne på skift er i logen for at spille, når de ikke er i gang på scenen. Musikken er hele forestillingen igennem med til at understrege stemninger og fastholde forestillingens storslåede præg.

Læs også: Teater må aldrig være pædagogik

Eventyrlige referencer til historiske epoker

Mens alt er fryd og gammen, inden Gerda tager ud for at lede efter Kay, er kostumerne hentet fra et sted omkring 1900 tallet, og juleforberedelserne minder om noget fra Dickens historier. Da Gerda kommer til en dames lille hus, hvor blomsterne danser er alt som musselmalet porcelæn. Senere kommer hun til en kronprinsesses bryllup på et slot. Bryllupsgæsterne er klædt i skulderpuder, pasteller og højt hår som det var moderne i 1980'erne Sådan skifter tidsreferencerne fra scene til scene, og musikken følger med.
Hvert sted i historien foregår i sin egen tidsepoke.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater – Rasmus Baaner
Referencer til historiske epoker understreger eventyret, også når der er bryllupsfest med 80'er pasteller og skulderpuder.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater – Rasmus Baaner
Foto: PR-foto / Aarhus Teater – Rasmus Baaner
Scenografien er bygget som en stor julekalender. Avanceret lys forvandler den undervejs.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater – Rasmus Baaner
De forskellige tidsreference understreger karaktertrækkene hos de figurer, vi møder i Gerdas søgen efter Kay, og de understreger det eventyrlige og magiske i historien. De forskellige tidsepoker eksisterer parallelt med hinanden på scenen og er brugt klogt til at give forestillingen et ekstra eventyrligt præg.

En julehistorie

Forestillingen begynder op til jul og Gerdas søgen efter Kay varer til næste jul. Instruktør Geir Sveaass fortæller, at det er et helt bevidst valg, at lade vinterhistorien Snedronningen være en julehistorie. Scenografien er som en gigantisk julekalender, og undervejs åbnes og lukkes låger, så der bliver dybde på scenen, og nye rum opstår.

“Hver låge i scenografien indeholder H. C. Andersen-elementer, som er gaver eller et hjælpemidler, der skubber historien videre,” Siger Geir Sveaass. Lågerne forvandles med lyssætningen, som undervejs forvandler scenografien, så den både bliver en troværdig klippeside, en forårsskov og alt, hvad der er brug for i et rigtigt eventyr.

Læs også: Børn bliver solgt til cirkus

H. C. Andersen som insisterende krage

H. C. Andersens Snedronningen udkom oprindeligt som en selvstændig bog med syv historier. Geir Sveaass siger: “H. C. Andersen er religiøs og fabulerende. Han laver sidespring i historien og går omveje, og det gør ham svær at følge.”
Snedronning blev sidst opført på Aarhus Teater i sæsonen 1976/77.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater – Rasmus Baaner
B ørn kan identificerer sig med de to dyr på scenen, som er i gang med at finde ud af, hvordan man begår sig i verden.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater – Rasmus Baaner
Derfor har Geier Sveaas været glad for at arbejde med de to venner, som Gerda får hjælp af i sin søgen efter Kay. Først møder hun en høj krage. Han minder i figur og kostume om den historiske H. C. Andersen. I begyndelsen kan han kun tale som en krage, men da han finder en ordbog med dansk flag på, begynder han at tale, dog med talefejl, som da han spørger den grædende Gerda: “klunker du?” Undervejs mister han sin bog, for derefter at finde en norsk, siden en engelsk og til slut en finsk. Den anden hjælper er rensdyret, som higer efter rampelyset, men som forbliver en bifigur.

“De to dyr er hele forestillingen igennem i gang med at finde ud af, hvordan de kan begå sig i verden,” siger Geir Sveaass. Derfor kan børn identificere sig med dyrene undervejs i forestillingen , så de bliver ikke bare Gerdas hjælpere, men også børnenes hjælpere til at opleve det uhyggelige eventyr, som jo ender godt til slut. Og selvfølgelig kan Gerda ligesom mindre børn heller ikke forstå hverken engelsk eller finsk.

Geier Sveaas mener, at historien om Snedronningen er en vigtig historie at fortælle i dag. “Vi bliver ofte distraheret fra det, der er vigtigt, nemlig evnen til kærlighed og til at gøre noget godt for hinanden. Det er vor tids troldsplint,” siger han.

Læs også: Interview med Ib Spang Olsen

Og der hvor jakkerne hænger

Når man hænger jakkerne i garderoben, kan man i venstre side af teatret finde et maleri i gangen, hvor H. C. Andersen er afbilledet i samtale foran scenen i teatret. H. C. Andersen var i Aarhus Teater i 1853. En detalje, som min seksårige teatermakker fortalte videre, da vi kom hjem.

Aarhus Teaters udgave af Snedronningen er teater i stort format for børn fra 6 år. Det er af til uhyggeligt, så nogen børn må nok og også godt være et par ældre for at se forestillingen.


SE HVORNÅR SNEDRONNINGEN SPILLER I FINE SPINDS KALENDER

Den musicaludgave af Snedronningen, som Aarhus Teater har baseret deres iscenesættelse på er af Vidar Magnussen.
Medvirkende i forestillingen:
  • Instruktør: Geir Sveaass. Scenograf: Marianne Nilsson. Koreograf: Bill Holmberg. Kapelmester: Niels Søren Hansen. Videodesign: Kasper Stouenborg. Lysdesign: Anders Kjems. Lyddesign: Lars Gaarde. Medvirkende: Tom Bilde, Julie Buch-Hansen, Nanna Bøttcher, Mette Døssing, Kjartan Hansen,Christian Hetland, Lise Koefoed, Nicklas Søderberg Lundstrøm, Inge Sofie Skovbo og Holger Østergaard.
H. C. Andersen skrev Snedronningen i 1845
Facebook
Del på facebook

Marie Nyeng

Chefredaktør og kulturjournalist
Marie Norman Nyeng er uddannet Cand.mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet og er fagjournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har arbejdet med journalistik og formidling af kultur, holdt foredrag og undervist kunstnere i at skrive og markedsføre sig.
Se Maries artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind