Upopulær mekanik er Kasper Marius Nørmark

Mit selvportræt er en slags skævvredet dokumentarisme

Musik Skrevet af: Anne Harbo Frandsen 25 Jan 2017
Del på facebook
Facebook

Mit selvportræt er en slags skævvredet dokumentarisme

For Upopulær mekanik alias Kasper Marius Nørmark er det mest interessant at sprænge musikkens gængse udtryk. På debutalbummet Palaver vil han med ord og genrer på kryds og tværs skabe en collage, der ikke er knyttet til konventioner.

”Man bliver træt af at gå forrest, af at holde det hele i skak, ak, ak, ak og tre gange ak. Man bliver træt af at være øllebrødskriger, af at blive griset til af alle de andres møg”.

Vokalen og rytmen hamrer konsekvent de første linjer af sangen Øllebrødskriger fast, som Kasper Marius Nørmark har skrevet under kunstnernavnet Upopulær mekanik til sit nye album, der udkommer fredag 27. januar 2017 på blandt andet Spotify og iTunes. Øllebrødskrigen er et begreb hentet fra hans barndom i Vestjylland.

”Om folk med fregner sagde man, at de havde gået forrest i øllebrødskrigen,” forklarer han, ”men for mig handler det mere om at gå forrest i overført forstand og om at tage for meget ansvar. Det var sådan, det blev for mig.”

Foto: Sixten Therkildsen
Se store billeder her →
Upopulær mekanik alias Kasper Marius Nørmark
Foto: Louise Cathrine Nørmark
Se store billeder her →
Upopulær mekanik alias Kasper Marius Nørmark

En collage af erindringer

Kasper Marius Nørmark har skabt sin nye plade af erindringer sat sammen på kryds og tværs. En oplevelse i barndommen er blevet parret med noget fra senere i tilværelsen. Sammen med ord og referencer til andre sange, som har påvirket ham, danner det, hvad han kalder byggesten, som nu flyder sammen i et hav af sansninger.

”Det virker naturligt at starte med et selvportræt, men ikke i en naturalistisk form; snarere er det en slags skævvredet dokumentarisme, der opstår hen ad vejen,” fortæller Kasper.

”Der er noget fint over at være bevidst om, hvad der vedkommer andre og en selv”

Med albummet leger Kasper Marius Nørmark med genrekonventioner og bevæger sig i et grænseland. På den ene side handler albummet om ham selv – det er et selvportræt, hans eget projekt og fortællinger fra hans liv og særligt fra forældrenes skilsmisse. De fleste sanges stemninger stammer ligesom Øllebrødskriger fra barndommen. På den anden side har der været en indbygget stopknap i pladen fra start. Beskeden er lidt à la: Stop – hertil og ikke længere, kære lytter! Hvis du bevæger dig for tæt på, kan du ikke længere relatere til emnet, synes en væsentlig pointe at være.

Kasper fortæller: ”Jeg har flere steder trukket referencer ud og på den måde gjort sangene mere upersonlige. Nummeret Sang til alletiders største kraftidiot er et eksempel. Den handler ikke om nogen bestemt, sådan som man kunne tro. Den peger lige så meget indad som udad.”

Samtidig handler valget lige så meget om ham selv:

”Der er en blufærdighed i mig, en holden igen. Jeg har ikke lyst til at lave bekendelseslitteratur, hvor mit hjerte og mine følelser fylder det hele. Det er en slags strategi for at være meget personlig uden samtidig at lukke folk helt ind i det allerinderste”.

Foto: Sixten Therkildsen
Se store billeder her →
Upopulær mekanik alias Kasper Marius Nørmark
Foto: Sixten Therkildsen
Se store billeder her →
Upopulær mekanik alias Kasper Marius Nørmark

En historie om et venskab

At der er tale om et selvportræt synes at være en sandhed med modifikationer. I hvert fald i ordets oprindelige forstand. For i de sidste otte år, hvor Kasper on and off har haft projektet på tegnebrættet, har Mads Wæhrens fra bandet ITVIVL, en af Kaspers gamle venner og bandkammerater, arbejdet på det. Ikke bare som producer, der er Mads’ officielle titel, nej, især som sparringspartner og ven. Sammen med Mads har Kasper kunnet skabe sit eget udtryk.

”Mads og jeg er enige om at kalde Upopulær mekanik et soloprojekt, men på mange måder kunne det lige så godt være en duo. Han har arbejdet sindssygt meget, optaget og pillet ved grundstrukturerne de steder, hvor jeg har været usikker. Vi er et godt match, for hvor jeg har haft mange af grundideerne, har han været god til at få tingene til at falde helt på plads,” fortæller Kasper, ”i dén henseende kan man ikke tale om, at det er et enmandsorkester, sådan som jeg ellers plejer at kalde det. Uden ham ville jeg ikke have kunnet lave pladen.”

Reorganisering driver værket

På andre måder overlever ideen om et enmandsorkester. For Kasper har indset, at hans kræfter til at indspille pladen kommer fra ham selv og hans evner til at reorganisere musikken.

”For mig handler kreativitet ikke om at finde på noget nyt, for jeg tror sådan set ikke, at man kan skabe noget helt fra bunden. Man vil altid trække veksler på noget, som nogen har skabt før en selv. Jeg tænker meget på tværs af medier og sætter tingene sammen,” siger Kasper. Det lærte han, da han spillede i et band, hvor pladsen som forsanger gik til en anden, og han selv måtte undersøge musikken fra nye vinkler og i højere grad end før kaste sig over instrumenterne.

”I vores bands i gymnasietiden var min rolle næsten altid at synge. Jeg var ikke tålmodig nok til at lære at spille guitar, og i øvrigt var det noget, som alle andre gjorde i den periode. Da jeg kom med i bandet Jacob Faurholt & Sweetie Pie Wilbur nogle år senere, var Jacob jo sangeren, og med tiden blev jeg trommeslager,” husker Kasper, ”på den måde kom jeg til at arbejde en hel masse med instrumenterne og blev god til at lave arrangementer.”

Musikkens sammenhængskraft

”Hvordan musikken hænger sammen, lærte jeg ved at arrangere dengang,” fortæller Kasper. I dag udgør det kernen i hans sangskrivning. Det er musikkens sammenhængskraft, som Kasper skaber sit udtryk med. En akkord, en rytme, et instrument kan føjes til og danne en ny helhed.

”Jeg synes tit, at rene genrestykker bliver meget trivielle. Ren garagerock er lidt kedeligt, ren indie er lidt kedeligt, ren country... Helt beskedent forsøger jeg at lave noget, der er lidt originalt, for jeg vil noget, der går udover klichéen. På den måde handler musik for mig om at sammensætte ting, der allerede findes.”


Fakta:
Palaver af Upopulær mekanik udkommer fredag 27. januar 2017 på blandt andet Spotify og iTunes og udgives i foråret på vinyl af det lille label Kaptajn Bjørneklo
Hør åbningsnummeret på Soundcloud her
Der er releasekoncert d. 10. marts på Elværket i Åbyhøj. Læs mere om det her på facebook
Palaver er lavet i tæt samarbejde med producer Mads Wæhrens fra ITVIVL, som også spiller med på alle sange, og musikere fra Dad Rocks!, Kvindebandet, I Am Bones, The Defectors og Ghost, Flute & Dice var blandt gæsterne i studiet.
Følg Upopulær mekanik på facebook lige her

Del på facebook
Facebook

Anne Harbo Frandsen

Kulturjournalist og skribent
Anne Harbo Frandsen er uddannet i Tysk sprog, litteratur og kultur. Til daglig læser hun på Cand.Public-uddannelsen på Aarhus Universitet og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har boet i Tyskland ad flere omgange og er især vild med det mangfoldige Berlin. Hun holder af litteraturens verden, historieformidling og det skæve og skøre inden for kunst og kultur.
Se Annes artikler her →
Feature artikler
Kulturspind magasin - på gaden nu
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind