Teater Refleksion og Andy Manley skaber magi uden ord i ny børneforestilling

Når de voksne ikke taler

Scene Artikel Skrevet af: Marie Nyeng 2017-04-03
Del på facebook
Facebook

Når de voksne ikke taler

Interview: Ny børneteaterforestilling på Teater Refleksion med skotske Andy Manley skaber magi uden ord

1, 2, 3 glas bliver pudset og poleret af en smilende mand i mørkt ternet jakkesæt. Bag ham står et hvidt bornholmerur, og den lille scene er fyldt med små skabe og skuffer. Om lidt rejser han sig, og om lidt bliver det nat.

I nattens lys er en ny forestilling af Teater Refleksion i Aarhus, og skotske Andy Manly, som har turneret verden rundt med magiske børnefortællinger. Med den nye forestillinger åbner de op for små potetiske fortællinger om det lys, man kan opleve, når mørket er faldet på. Forestillingen henvender sig til børn fra 3 år.

Manden finder en tallerken, manden spiser med dukkebestik. En pige griner i lydbilledet fra scenen, og viserne på bornholmeruret bliver drejet frem. Det er sengetid for børn. En tandbørste bliver med lidt modvilje accepteret i det lille skab, som manden holder den hen til. Der bliver børstet tænder, der bliver læst godnathistorie, og månen kommer frem. En kugle bliver løftet ud af bornholmeruret, løftet hen over himlen og sat fast i en høj lampe. Nu er det nat og en fest begynder i bornholmeruret. Manden åbner lågen og lyden af høje stemmer og musik larmer ud.

Blev forelskede i hinandens arbejde

Andy Manley var engang i Aarhus for at optræde med forestillingen White på Gruppe 38. Han kom tilfældigt forbi Teater Refleksion. Han blev hængende og så dagens forestilling. Bagefter faldt han i snak med Bjarne Sandborg, som er kunstnerisk leder på Teater Refleksion. Dagen efter var det så Bjarne, der så Andy optræde, og et kommende teatersamarbejde begyndte at tage form.

“Vi blev simpelthen forelskede i hinandens arbejde,” siger Bjarne Sandborg.
Foto: Marie Nyeng
Se store billeder her →
Bjarne Sandborg har instrueret I nattens lys og skabt forestillingen sammen med Andy Manley.
Foto: Marie Nyeng
Se store billeder her →
Man ser aldrig barnet, der er tilstede i forestillingen.

Midt i mørket, hvor manden i det ternede jakkesæt lige skulle til at læse en bog, vågner først en baby i en lillebitte skuffe, Den lille bliver løftet op lullet i søvn igen, og derefter vågner barnet, som løber ud på scenen. Man ser hverken babyen eller barnet, men man er sikker på, at de er der. Barnet kan ikke sove igen, og nu begynder magien at folde sig ud. Med tivolimusik og lys i skabe og skuffer.

Læs også: Når leg spiller hovedrollen - Teater Refleksion 25 år

Børns opmærksomhed uden ord

Der er ikke flere ord i forestillingen, end at skotske Andy Manley har kunnet lære dem på dansk. Den ordknappe form er ikke kun valgt, fordi den gør det væsentlig lettere at turnere verden rundt med forestillingen, det giver også en helt anden oplevelse til publikum.

Bjarne Sandborg fortæller, at mange tænker på teater som noget, der er baseret på ord. Men han kan bedst lide forestillinger uden ord, for lige så snart der bliver sagt noget på scenen, begynder man at tænke og være konkret.

“Man kan fortælle mere universelle historier, når man ikke bruger ord men taler til hjerte og mave.”

Andy Manley deler Bjarne Sandborgs fascination af teater fortalt uden ord. Han synes især, at det giver børn et kæmpe forspring.

“Små børn er vant til, at de voksne rundt om dem taler hele tiden. Når de kommer ind i et univers uden ord, så sker der noget og deres opmærksomhed bliver vagt på en helt ny måde,” siger han.

Han fortæller, at han engang så en fantastisk danseforestilling. Ved siden af ham sad en far med sit barn. Faren forklarede hele tiden, hvad der skete på scenen, lige indtil det blev for abstrakt for ham. Det så ud til at være en kæmpe lettelse for barnet, da faren endelig blev stille.

Læs også: Interview med By Proxy - KUNSTEN AT SKABE I FÆLLESSKAB

Foto: Marie Nyeng
Se store billeder her →
Gamle små skabe med lys og et lydbillede med små elementer skaber historierne I nattens lys.
Foto: Marie Nyeng
Se store billeder her →
Andy Manley og Bjarne Sandborg mødtes tilfældigt og blev hurtigt begejstrede for hinandens arbejde.

Det sjoveste for skuespillere

Når Teater Refleksion udvikler forestillinger, bliver de ofte ved med at udvikle ideer og lave ændringer helt ind til premieredagen. “Vi skriver manuskript, når vi har holdt premiere,” siger Bjarne Sandborg og fortæller, at han arbejder bedst, når han kan se tingene folde sig ud i øvesalen.

“Vi har en situation, hvor vi skal fra A til B. Det kan jeg ikke gøre, når jeg sidder og skriver.”

Andy Manley holder også af denne legende måde at arbejde på og siger: “Det er en sjov måde at arbejde på som skuespiller. Man laver alt i forestillingen, og til sidst formes min karakter, så den passer til forestillingen”

På den lille scene begynder det pludselig at dryppe, og manden i det ternede jakkesæt drøner rundt og sætter glas op på de små skabe.

I nattens lys er bygget op, så de små brudstykker af musik i skabe, der åbnes og lukkes, og det usynlige barn, der ikke kan sove, skaber små historier.

Bjarne Sandborg siger: “Alle børn i publikum vil fortælle forskelligt om, hvad der skete i forestillingen, fordi fortællingen er så åben, og det synes jeg er rigtig godt.”

Fakta:

I nattens lys spiller på Teater Refleksion i Aarhus 4. - 8. april og 21. april

Forestillingen er skabt af Teater Refleksion og Andy Manley
Co-produceret med Red Bridge Arts (Skotland).



Del på facebook
Facebook
Kulturmagasinet Fine Spind
Magasin og kalender om kultur
Alle artikler på Fine Spind
- copyright ©, 2014-2016.

Kulturmagasinet Fine Spind laves på
Kulturproduktionscentret Godsbanen i Aarhus

Kontakt os
Kulturmagasinet Fine Spind
Kulturproduktionscentret
Godsbanen, Projektdækket
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
Email: info@finespind.dk
SE-nr.: 35797602

Følg også Kulturmagasinet Fine Spind her: