Karlas Kabale Aarhus Teater Thomas Bendixen Rene Toft

En sammenbragt familiekabale

ArtikelSceneSkrevet af: Marie Nyeng17. nov 2014
René Toft Simonsens populære børnebog om skilsmissebarnet Karla er nu blevet til et teaterstykke. Thomas Bendixen har dramatiseret Karla, som nu spiller på Aarhus Teaters store scene
“Der er ingen, der kan rede jer nu. Nu må I leve i den svinesti for altid, og I må nøjes med mig.” Der ligge cornflakes spredt ud over hele scenen. For et øjeblik siden legede de tre søskende morgenmadsmaskine. Nu er legen slut, og Karla har opgivet at rydde op efter legen med sine to små brødre.

Karla bor sammen med sin mor, morens nye mand Leif og sine to små brødre Mads-Morten og Lillebror. Leif er Lillebrors far, mens Mads Mortens og Karlas far bor et andet sted. Han har en sygdom, fortæller Karla en dag til en gammel dame, som ser efter hende på en stresset eftermiddag. Karlas far er alkoholiker. Karla synes alligevel, at han er verdens bedste far, men han har bare så svært ved at holde aftaler. Leif har forresten også en datter i København, som også har en lillesøster der. Den gamle dame bliver helt forvirret over familiekonstelationen og kigger op over spillekortene, som hun sidder med i hånden: “Din familie er vist lidt af en kabale,” siger hun.

Store roller ville være overgreb mod børn
Da Thomas Bendixen skulle beslutte, hvordan han ville lave Rene Toft Simonsens bog Karlas Kabale om til teater, prøvede han at finde ind til det aller vigtigste i bogen. “Det centrale tema i historien er at være et barn på 9 år, som lever i en splittet familie,” fortæller Thomas Bendixen. Bogen om Karlas mange små afrundede historier skulle blive til en mere lineær fortælling. Thomas Bendixen besluttede sig for at koncentrere sig om at skildre det, der er på spil i familien i sit manuskript. I den proces blev der færre karakterer i historien, eksempelvis hører vi i stykket kun om Karlas veninde, som ellers fylder en del i bogen. “Jeg skal ikke putte alle mulige scener ind, som ikke er væsentlige for den vigtigste fortælling, som er, at Karla vil ses og elskes,” siger Thomas Bendixen.
Karlas to små brødre.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater – Per Morten Abrahamsen
Foto: PR-foto / Aarhus Teater – Per Morten Abrahamsen
Stykkets 1. akt skildrer spillet i familien, forholdet mellem søskende og Karlas konflikter med moren og de to søskende. Moren suser rundt på scenen og forsøger at holde vasketøjet nede og at holde op med at ryge. Fædrene er meget fraværende i historien. Den biologiske er en kærlig far, som desværre bare ikke magter at hente Karla, selv om han har lovet at tage hende med i biografen. Ham af pap har en karriere, der skal passes og, som børnehavebarnet Lillebror siger, en forretning, der hele tiden skal ud at rejse, “Anden akten er Kalas Odyssé,” siger Thomas Bendixen. Karla er blevet træt af det hele og har besluttet sig for at tage ud og finde den hjemløse Buster, som hun har mødt hos sin far. Sammen med ham vil hun leve som posedame.

Store roller ville være overgreb mod børn
“Det mest spændende ved at lave den her forstilling har virkelig været bare at tage den her søskendeflok alvorligt. Der er mange scener i stykket, der skildrer deres børneliv, hvor de er meget overladt til sig selv,” fortæller Thoms Bendixen. Rollerne som børn er store krævende roller, og derfor bliver de spillet af voksne. Karla og Mads-Morten bliver spillet af Fanny Bernth, og Mikkel Becker Hilgart, som stadig er elever på skuespilskolen ved Aarhus Teater, mens Lillebror bliver spillet af Michael Lundye Slebsager, som er en del af teatrets faste ensemble.

Det har været vigtigt for Thomas Bendixen, at de tre skuespillere ikke var karikerede børn på scenen. Han har gjort dialogen enkel og mange af scenerne meget fysiske for at gøre skuespillerne troværdige i rollerne. “Vi skal spille situationerne og stemningerne. Vi skal ikke spille børn med tegnede fregner på kinderne,” siger han.
I teatret skal skuespillerne tale og bevæge sig igennem fortællingen. Der er gang i de to brødre i historien, både når den yngste jager drager, og når alle tre børn går i gang med at uddrive rengøringsspøgelset af deres mor. Skuespillerne skal være på hver aften, og det er børnefigurerne i forestillingen, der bærer hele stykket. Thomas Bendixen har på intet tidspunkt været i tvivl om, at rollerne skulle spilles af voksne. “Jeg synes, at det ville være et overgreb, hvis man lod børn spille så krævende roller,” siger han.
Thomas Bendixen har dramatiseret og iscenesat Karlas kabale.
Foto: Marie Nyeng
Karla løber hjemmefra. Nu vil hun leve som posedame.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater – Per Morten Abrahamsen
René Toft Simonsen kalder selv historien om Karla en socialrealistisk skildring af livet i en sammenbragt familie. Thomas Bendixen mener dog, at historien er mere koncentreret og stilistisk end, hvad han forbinder med socialrealisme. “Jeg har flyttet en realistisk fortælling ind i et abstrakt univers. Men det er stadig en realistisk fortælling om et barn i en sammenbragt familie. Det er almindeligt psykologisk teater,” siger Thomas Bendixen.

Det abstrakte univers er på scenen en orange kasse, som kan transformeres til alle historiens locations. Undervejs bliver kassen både pink og blå. Døre og træer bliver hejst ind, og da Karla i begyndelsen af forestillingen fortæller den gamle dame om sin familie, triller familien henover scenen på et transportbånd. Når Karla ligger i sin seng, hænger sengen med Karla på væggen, så alle tydeligt kan se, hvad der foregår. Thomas Bendixen kalder scenografien en Black Box for børn.

Vi gør det så godt, vi kan
Thomas Bendixen har interesseret sig for situationerne i fortællingen og i at skildre dem på en måde, hvor man ikke taler ned til børnepublikummet. “Jeg behandler stoffet fuldstændig lige så seriøst, som når jeg laver voksenteater. Jeg tror ikke, at jeg taler ned til børn, jeg tror, at jeg er dernede sammen med børnene,” siger han.
En lommelygte vækker vild jubel hos posemændene, som Karla vil bo hos.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater – Per Morten Abrahamsen
Da Karla igen kommer hjem, lover moren, at alle gør det så godt de kan.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater – Per Morten Abrahamsen
Da det er en familieforestilling har det været vigtigt for ham, at der både er noget for børnene og de voksne Relationen mellem børn og voksne fylder meget og bliver skildret, så både børn og voksne kan spejle sig i den. Thomas Bendixen har gjort meget ud af at udbygge mor-karakteren i forestillingen. “Alle de kvinder, der har set stykket i prøveperioden, har genkendt sig selv i den mor og har syntes, at de har begået alle de samme fejl. Stykket afspejler på den måde os i den tid, vil lever i lige nu,” fortæller han. For hvordan finder vi ud af at leve i moderne familiekonstruktioner? Den gamle dame i stykket har fat i noget, når hun kalder den moderne familie en kabale. Nogle gange går den op andre gange ikke, og som Karla synger på scenen, så må man bare bruge de kort, man har. For Thomas Bendixen handler det også om, at de voksne skal se realiteterne i øjene og sørge for at deres børn kan leve i familierne. Til slut i stykker giver moren Karla den ret barske besked, at hendes far er syg, og det må hun på en eller anden måde lære at leve med. Thomas Bendixen siger: “Historien handler også om, at vi skal have en mere skyldfri samtale i familien. Vi kan ikke love hinanden, at vi ikke fejler, men vi kan love, at vi gør det så godt, vi kan.”

Karlas Kabale spiller på Aarhus Teater til den 21. december. Se spilletidspunkter i vores kalender her 

Se mere om forestillingen og billetter på Aarhus Teaters hjemmeside: http://www.aarhusteater.dk/forestillinger/forestillinger/store-scene-og-scala/karlas-kabale/

Thomas Helmig har skrevet sangen til Karla. Den kan høres her: https://soundcloud.com/aarhusteater/karlas-kabale

Medvirkende i forestillingen:

Fanny Louise Bernth, Bue Wandahl, Camilla Gjelstrup, Merete Voldstedlund, Thomas Bang, Jens Zacho Böye, Kim Vestergaard, Jesper Dupont, Michael Lundbye Slebsager, Anders Baggesen, Daniel Livbjerg Bevensee, Mikkel Becker Hilgart og Mohames Ali Osman.

Iscenesættelse og dramarisering: Thomas Bendixen

Topbillede foto: PR-foto / Aarhus Teater – Per Morten Abrahamsen
Facebook
Del på facebook

Marie Nyeng

Chefredaktør og kulturjournalist
Marie Norman Nyeng er uddannet Cand.mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet og er fagjournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har arbejdet med journalistik og formidling af kultur, holdt foredrag og undervist kunstnere i at skrive og markedsføre sig.
Se Maries artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind