Anmeldelse: Premiere på Aarhus Teater - en forestilling bag kulisserne
★ ★ ★ ★ ★ ☆

Frustrationer og sprængte facader: Intens nærhed i Premiere

ArtikelSceneSkrevet af: Anne Harbo Frandsen25. maj 2017

Aarhus Teater slår dørene op for den pseudo-dokumentariske forestilling Premiere, der inviterer publikum med ind bag scenen og ind i en gruppe skuespilleres følelsesliv

★ ★ ★ ★ ★ ☆

I Premiere, som er udarbejdet og iscenesat af skuespiller og instruktør Sargun Oshana, følger vi en række skuespillere fra første møde om et teaterstykke til premieren. Undervejs i processen hvirvles de længere og længere ned i en spiral af frustration og mindreværdskomplekser.

Rundtur på Aarhus Teater

“I må gerne komme lidt nærmere. I kan jo lige så godt vænne jer til det,” smiler guiden i rød gruppe og laver en samlende håndbevægelse, der trækker de sammenstimlede tættere sammen.
Det virker ægte og bevægende, når Anne Plauborg panisk tisser på graviditetstesten på toilettet.
Foto: Mariana GIl
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Publikum følger skuespillerne rundt bag scenen, mens de arbejder på et nyt stykke.
Foto: Mariana GIl
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Da klokken ringer, er det ikke siddepladserne i den bagvedliggende sal, som publikum styrer imod. Teaterstykket begynder her, i foyeren på Aarhus Teater. Publikum deles automatisk op i grupper, vilkårligt afgjort ud fra den farve kort, som man har fået ved ankomsten. I rød gruppe følger vi guiden længere og længere væk fra scenen. Uden at lave unødig støj bevæger vi os afsted i gåsegang. Snørklede trappeafsatser, en skakt i loftet – pas på hovedet! – lys- og lydrum, døre på vid gab. Et indblik i teaterverdenen, sådan som den kunne udspille sig bag scenen.
Publikum ser brudstykker af en fortælling undervejs.
Foto: Mariana GIl
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Alle ser ikke de samme scener, men alle oplever dele af en historie, som bliver til en større helhed.
Foto: Mariana GIl
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Gennemtænkt koncept

De forskellige farver på gruppernes kort viser sig at være en skuespillerkode, der tildeler grupperne forskellige skuespillere. Således følger rød gruppe den unge Anne Plauborg, der i stykket plages af en enorm usikkerhed og en uplanlagt graviditet. Hun deler person og navn med den virkelige Anne Plauborg og spiller altså sig selv uden helt at være det. Fiktion og fakta i en spændende balance.

Også resten af konceptet er velkomponeret. De forskellige grupper når ikke at se de samme scener, og de spor, der lægges ud undervejs, må publikum selv filtrere og kode sammen. Stykkets dele fortæller små historier og er alligevel nøje sammensat i en større helhed.
Karakterernes egne usikkerheder lyser ud af dialogerne i Premiere på Aarhus Teater.
Foto: Mariana GIl
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Nærhed er et nøgleord i Premiere.
Foto: Mariana GIl
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Intimitet er Premieres vinderkort

Nærhed er et nøgleord i Premiere. I bogstaveligste forstand, når man i sidste øjeblik springer til side for skuespilleren, eller når gruppen tavst organiserer sig i de trange lokaler. Men langt mere er det den eksklusive adgang, både til de ukendte dele af teatret og til skuespillernes følelser bag scenen, der skaber nærhed. Premieres absolutte vinderkort er denne intimitet, og langt hen ad vejen forvaltes den fornuftigt. Som når den garvede Inge Sofie Skovbo, efter selv at være blevet stødt i samtalen, kritiserer Anne Plaugborg for ikke at kunne mærke hende på scenen. Karakterernes egne usikkerheder lyser ud af dialogerne.

Andre gange fordufter naturligheden til fordel for underholdende indslag, og det er her, at Premiere undertiden slipper jordforbindelsen. Hylende morsomt? Ja, bestemt. Men en skam, for det er på bekostning af stykkets ånd.

Alligevel er det følelsen af nærhed, som bliver siddende efter stykket. Alene eller i dialog – skuespillerne krænger facaderne af med fuld fart. Det virker ægte og bevægende, når Anne Plauborg panisk tisser på graviditetstesten på toilettet, og vi stumme følger med i spejlet, eller når hun skriger smertefuldt ind i en vaskemaskines runde gab med os som eneste vidner.
Facebook
Del på facebook

Anne Harbo Frandsen

Kulturjournalist og skribent
Anne Harbo Frandsen er uddannet i Tysk sprog, litteratur og kultur. Til daglig læser hun på Cand.Public-uddannelsen på Aarhus Universitet og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har boet i Tyskland ad flere omgange og er især vild med det mangfoldige Berlin. Hun holder af litteraturens verden, historieformidling og det skæve og skøre inden for kunst og kultur.
Se Annes artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind