Død, seksualitet, natur, arbejde og misbrug: Grønlandske mænd åbner op i nyt teaterstykke

Et kærligt blik på den grønlandske mand

ArtikelSceneSkrevet af: Asger Nørkær Nielsen19. sept 2017

Teaterinstruktør Hanne Trap Friis har lavet et nyt stykke, der går helt ind i den grønlandske mands intimsfære. I stykket, Angutivik, på dansk Den Grønlandske Mand, taler den grønlandske mand ud, idet stykket kommer rundt om alverdens emner, der optager og definerer ham: død, seksualitet, natur, arbejde, misbrug.

“Den gennemsnitlige grønlandske mand hører vi sjældent om. Han står i et vadested mellem fangerkulturen, hvor manden var overhoved til en moderne verden, hvor mange ting, også i Grønland, har ændret sig. Desuden har kolonitiden sat sig i hans identitet," siger Hanne Trap Friis, stifter af Teater freezeProductions, der har produceret stykket i tæt samarbejde med Grønlands Nationalteater.

Den Grønlandske Mand turnerer i Grønland fra 11. til 29. september og i Danmark i 2018.
Teaterinstruktør Hanne Trap Friis har lavet et nyt stykke, der går helt ind i den grønlandske mands intimsfære.
Foto: Foto: PR-foto
Den Grønlandske Mand turnerer i Grønland fra 11. til 29. september og i Danmark i 2018.
Foto: Foto: PR-foto

Vil ud over berøringsangsten

Det er tilfældigt, men Hanne Trap Friis’ stykke falder sammen med et nationalt fokus på den grønlandske mand. Han er i forhold til kvinderne overrepræsenteret i mange af de kedelige statistikker, der handler om vold, misbrug, selvmord og manglende uddannelse.

“Lige nu bliver der dannet mandegrupper overalt i Grønland. Vi vidste ikke, der var det her momentum, det har vi bare været heldige at ramme lige ind i,” siger Hanne Trap Friis.

Emnerne er ikke nogen, som manden nødvendigvis er vild med at tale om. Hverken i Grønland eller herhjemme. Men det har netop været ærindet med Den Grønlandske Mand, at det skal gøres alligevel – tales om.

“ Det er faktisk det, den vil, forestillingen. Den vil ud over berøringsangsten,” siger Hanne Trap Friis.

Samtidig pointerer hun, at det ikke er meningen, at man kun skal græde over stykket, for det indeholder også humor, foruden musik og dans.

“Det er en kæmpe kærlighedserklæring til manden,” siger Hanne Trap Friis.
Stykket kommer rundt om alverdens emner, der optager og definerer den grønlandske mand: død, seksualitet, natur, arbejde, misbrug.
Foto: Foto: PR-foto
“Det er en kæmpe kærlighedserklæring til manden,” siger instruktør Hanne Trap Friis.
Foto: Foto: PR-foto

“Skal vi have sex?”

Hvem er han så, den grønlandske mand?

Gennem to år arbejdede både Hanne Trap Friis og Det Grønlandske Naionalteater med spørgeskemaer, møder, workshops i Danmark og i Grønland for at komme nærmere et svar.

Desuden har instruktøren i tekstskrivningen arbejdet tæt sammen med Niviaq Korneliussen, der i 2014 skrev sig ind i kønsdebatten i Grønland med sin roman HOMO sapienne, der handler om at være lesbisk grønlænder, og som hun blev nomineret til Nordisk Råds Litteraturpris for.

Et tabubelagt emne, selvom meget andet sex-snak foregår anderledes direkte i Grønland, erfarer Hanne Trap Friis.

“Deroppe har man nemmere sex med hinanden. De spørger bare “skal vi have sex?”. I den danske kultur foregår det meget mere omstændeligt,” siger hun.

En anden forskel ligger i forholdet til tid og til samvittighed.

“Det hører meget kristendommen til at føle samvittighedsnag. Den grønlandske mand kan godt føle skyld, men har ikke dårlig samvittighed, sådan som vi i høj grad har. Hvis man ikke kommer til en kaffeaftale, er det, fordi man er blevet forhindret eller ikke har tid, og det er okay, siger Hanne Trap Friis.

Arbejdet med stykket har for den aarhusianske teaterinstruktør været en lærerig rejse.

“Jeg har stillet alle de såkaldte dumme spørgsmål. Der er mange ting, jeg ikke ved om dem, fordi jeg ikke er en del af deres kultur. Og præcis derfor kunne vi snakke om de her emner,” siger Hanne Trap Friis.

Det er spørgsmål, som hun mener, at alle danskere i virkeligheden kunne have gavn af at stille.
Hanne Trap Friis mener, at vi i dén grad mangler viden, når det kommer til vores rigsfæller mod nordvest.
Foto: Foto: PR-foto
Forestillingen Angutivik/Den Grønlanske Mand er lige nu på turné i Grønland fra 11. til 29. september. Næste år kommer den til Danmark.
Foto: Foto: PR-foto

Politisk stykke

Det er heller ikke kun for sjov, når stykket, der bruger humor, musik og dans til at fortælle sine historier, næste år bliver tilgængeligt for et dansk publikum. Hanne Trap Friis mener nemlig, vi i dén grad mangler viden, når det kommer til vores rigsfæller mod nordvest.

“Der er en betydelig racisme imod – og uvidenhed og fordomme om – Grønland og grønlændere i Danmark,” siger Hanne Trap Friis.

Dermed bliver stykket også politisk. For kolonitiden knager stadig i både den grønlandske og den danske bevidsthed, mener instruktøren.

“Det er for dårligt, at der ikke er noget mere i skolerne om Grønland. De har højst en uges undervisning om Grønlands historie. Ellers er der bare dronningens nytårstale og julekoret. Men der sker heldigvis meget nu, siger Hanne Trap Friis og henviser til eventrækken Nukiga, der skal skabe nye fortællinger om Grønland under Kulturhovedstad Aarhus.

Grønland var dansk koloni fra 1814 til 1953, hvorefter det blev betragtet som et dansk amt. Siden da har landet bevæget sig stadig tættere imod egentligt selvstyre.

“Nogle af mandens problemer er en reminiscens af kolonitiden. Selvom man lever i Grønland, var de primære tv-kanaler indtil for få år siden DRog TV2 og alt opdragelse og skolegang foregik efter danske normer. Så man startede i skolen i august, hvor jagtsæsonen er på sit højeste, hvor de store drenge er ude og jage. Jeg ved ikke, om det giver mindreværd, men alle de her små ting har sat sig i identiteten,” siger Hanne Trap Friis.

“Det handler ikke om, hvem der er gode og onde, men bare om at få snakket om tingene. Det kan kunsten og teateret hjælpe på vej.”

Fakta

Forestillingen Angutivik/Den Grønlanske Mand er lige nu på turné i Grønland fra 11. til 29. september. Og spiller igen på Nuuk Nordisk Festival her til Oktober. Næste år kommer den til Danmark, hvor den spiller på Teater Svalegangen, Aarhus, (8-16/5), Teater Momonetum, Odense, (17-19/5) teater Nordkraft, Aalborg, (22-24/5,) og den slutter på Husets Teater i København under CPH Stage fra den 3-5 juni 2018. I Danmark spilles den på dansk.

Forestillingen er fra dansk side støttet af Statens Kunstråd og Aarhus Kommune.

Hanne Trap Friis er født i 1962
Uddannet på School of Stage Arts.
Har sit eget Teater freezeProductions, som hun startede i 2004
Modtog i 2013 Aarhus Scenekunstpris
Se mere på www.freezeproductions.dk

Facebook
Del på facebook

Asger Nørkær Nielsen

Asger Nørkær Nielsen er ved at uddanne sig til journalist. Samtidig bruger han en stor del af sin tid på at læse bøger, se film og tv og på at tænke over, hvad kunst egentlig er, og hvad det skal bruges til.
Se Asgers artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind