PæreDANSK sort komedie på Teatret Svalegangen - INTERVIEW med instruktør Morten Lundgaard

En pæredansk sort komedie

ArtikelSceneSkrevet af: Alen Causevic09. okt 2017

Teaterinstruktør Morten Lundgaard har instrueret komedien DANSK, som skildrer en flygtnings første møde med det danske samfund. Kulturmagasinet Fine Spind har sat Morten Lundgaard i stævne for at høre hans mening om, hvad det egentlig vil sige at være dansk.

Teaterinstruktør Morten Lundgaard er ikke som så mange af os andre i tvivl om, hvad det vil sige at være dansk. : “Dét, der er allermest dansk for mig, er når jeg sidder i en bus, alene, i en forholdsvis tom bus og der så kommer én ind, og sætter sig ved siden af mig. Så bliver jeg utryg. Som en rigtig dansker. Det er det, som er dansk kultur. Og jeg tænker øjeblikkeligt, hvad fanden vil du mig?”

Træt af coke-dealere

Forestillingen DANSK, som lige nu spiller på Svalegangen, handler om den syriske flygtning Hassan, som kommer fra Damaskus til Danmark og her oplever et enormt kulturchok. Hassans oplevelser er iscenesat i genkendelige hverdagssituationer som at gå til bageren efter morgenbrød, at møde naboen tilfældigt i opgangen eller at gå på date.
Morten Lundgaard, teaterinstruktør på stykket DANSK.
Foto: Sixten Therkildsen
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Det der med at blive dansk er lettere sagt end gjort. Det bliver tydeligt i Morten Lundgaards forestilling DANSK.
Foto: Montgomery
Fælles for de enkelte scener er, at de tilsammen skildrer, hvad det vil sige at bo i Danmark. For der mangler nemlig en realistisk gengivelse mener Morten Lundgaard, “Jeg synes, at vi efterhånden har set rigelig med forestillinger om velmenende flygtninge, som gerne vil integreres, eller om indvandrere, der portrætteres som coke-dealere i gangsterfilm i København. Vi er trætte af alt det der. Vi ved ikke,hvad vi skal bruge det til.”

Hassan i klovnekostume

Én af Morten Lundgaards centrale formål med stykket DANSK er at nuancere de små, men afgørende detaljer i en flygtnings første møder med det danske samfund. Og de findes på det lokale, individuelle plan. Morten Lundgaard siger, “staten i Danmark forsyner Hassan med en lejlighed, et indskud og sociale ydelser. Det er i sig selv et paradoks at møde som flygtning. Så kulturchokket i at flytte fra et land til et andet er omdrejningspunktet i denne forestilling: det handler om, hvordan Hassan møder Danmark, og ikke mindst hvordan han kæmper for at blive accepteret.”
Der er skruet helt op for absurditeten i indvandrernes første møde med det danske samfund.
Foto: Montgomery
Morten Lundgaard vil nuancere de afgørende detaljer i en flygtnings første møder med det danske.
Foto: Montgomery
Morten Lundgaard håber, at publikum, som selv er indvandrere vil skrige af grin.
Foto: Montgomery
Morten Lundgaard, teaterinstruktør.
Foto: Sixten Therkildsen
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Men det der med at blive dansk er lettere sagt end gjort, og det har sine konsekvenser for hovedpersonen. Den kulturelle distance mellem ham og det sted, han er ankommet til, påvirker fra begyndelsen hans eget selvbillede negativt. Hassan ser nemlig sig selv som et udskud, en klovn: “DANSK er ikke kun en sjov og velmenende forestilling. Den er også barsk. Der er skruet helt op for absurditeten i indvandrernes førstet møde med det danske samfund. Vi har for eksempel klædt Hassan ud som en klovn som et symbol på hans egen selvopfattelse.”

Integration 1:1

Når DANSK nu handler så meget om integration – eller manglen på samme – er det nærliggende at overveje stykkets egentligt integrerende eftervirkninger. Man kan undre sig over, hvad et ikke-etnisk dansk publikum vil sige, efter at have set DANSK. Om stykket faktisk kan få publikum til at føle sig klogere på danskheden.

Morten Lundgaard tror ikke, at et enkelt teaterstykke kan ændre et så stort samfundsfænomen af sig selv, men han mener, at det kan være med til, at drive udviklingen i en god retning. Han siger: “Jeg tror publikum, vil kunne nikke genkendende til nogle af de situationer, som Hassan oplever. Hvad de så specifikt får ud af det, det ved jeg ikke. Jeg håber, at man vil skrige af grin. Fordi man netop har mødt de her situationer i sit eget liv.”

Fakta

DANSK vises i Teatret Svalegangen i Aarhus fra d. 7/10 2017 til d. 4/11 2017.
Facebook
Del på facebook

Alen Causevic

Kulturjournalist og anmelder
Alen Causevic studerer på 10. semester på Litteraturhistorie på Aarhus Universitet. Han er i praktik på Kulturmagasinet Fine Soind.
Se Alens artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind