G((o))ng Tomorrow: En festival for lydkunst og eksperimenterende musik

G((o))ng Tomorrow: En festival for lydkunst og eksperimenterende musik

Musik Artikel Skrevet af: Fine Spind 2017-11-01
Del på facebook
Facebook

G((o))ng Tomorrow: En festival for lydkunst og eksperimenterende musik

Bisse og det japanske støj-rock ikon Keiji Haino, en 12 timers koncert og 88 musikere om et klaver - og meget mere. D. 3-11. november præsenterer festivalen G((o))ng Tomorrow lydkunstnere og musikere, som eksperimenterer på tværs af genrer og kunstarter

G((o))ng Tomorrow er en festival for dem, der har slået ørerne ekstra godt ud. Den ambitiøse festival præsenterer nemlig en lang række helt særlige musikalske oplevelser, hvor eksperimenter og konceptuel udfoldelse er i højsædet.

Fra den 3. -11. november forvandler festivalen museer og spillesteder i København til rammer for kunstneriske eksperimenter, som du ikke skal regne med at få muligheden for at opleve igen.

Festivalens undertitel lyder “Exploring music and sound”, og det er lige præcis det, man skal gøre på festivalen.
Foto: PR-foto
Se store billeder her →
Keiji Hainos Miracle. Et spektakulært svar på John Cages 4'33"
Foto: PR-foto
Se store billeder her →
Once-in-a-lifetime: Bisse & Keiji Haino

12-timers koncert på Thorvaldsens Museum

På Thorvaldsens Museum opfører lydkunstner Jacob Kirkegaard og klangkollektivet We like We en 12-timers koncert og live-installation den 4. november. Værket Time is Local er komponeret specielt til museet, og i de 12 timer, koncerten varer, kan man bevæge sig frit rundt i museets sale mellem marmorskulpturerne. Musikerne bevæger sig også rundt, mens der også afspilles dele af værket fra højtalere.

Jakob Kirkegaard har tidligere udstillet kunstneriske lydinstallationer på kunstmuseet ARoS, hvor man blandt andet kunne lytte til en mur med lyde fra muren mellem Israel og Palæstina. Han har også for nyligt været på Overgaden, hvor han sammen med Niels Lyhne havde lavet et værk om Dansk Vestindien.

We like We består af Katrine Grarup Elbo (violin), Josefine Opsahl (chello) Sara Nigard Rosendal (percussion) og Katinka Fogh Vindelev (stemme). Alle fire er uddannet indenfor klassisk musik, men de deler en passion for at udforske og eksperimentere med at skabe deres egen lyd på tværs af genrer.
Foto: PR-foto
Se store billeder her →
Irske Garth Knox
Foto: PR-foto
Se store billeder her →
Time is Local er en 12-timers koncert og live-installation skabt i et samarbejde mellem klangkollektivet We like We og lydkunstner Jacob Kirkegaard.

88 performere og ét klaver

Festivalen præsenterer også et ikon fra støj-rockverdenen - nemlig japanske Keiji Haino. Han opfører det spektakulære performancekoncept Miracle på Statens Museum for Kunst. 88 pianister bliver samlet omkring et helt almindeligt flygel. Undervejs skal de forsøge at ramme én tangent med én finger på præcis samme tidspunkt. Det er første gang værket præsenteres i Europa, og det er Keiji Haino selv, der dirigerer de 88 performere omkring flyglet.

Keiji Heino var oprindeligt på vej ind i avant garde teater. Men i 70’erne begyndte han at fokusere på musikken og dannede et improvisations-orienteret rockband. Han begyndte at udforske en bred vifte af musikalske udtryksformer; tidlige blueskunstnere, europæisk middelaldermusik og pop fra hele verden. I 1970 blev han sanger i gruppen Lost Aaraaf, som er opkaldt efter et Edgar Allan Poe digt. I mellemtiden begyndte han at indspille musik derhjemme og lærte sig selv at spille guitar og trommer.

Keiji Heino er en grænseløs guitarist og percussionist, der uden besvær mestrer diverse vind- og strengeinstrumenter - og ikke mindst drejeliren. Han har en innovativ og undersøgende tilgang til musik og er blevet eksponent for det, der er blevet kaldt japnoise-scenen.
Foto: PR-foto
Se store billeder her →
Mød irske Garth Knox, franske Saltorello Trio og danske Mike Sheridan til G((o))ng Tomorrows afslutningsfest i Jazzhouse. På billedet her ses Mike Sheridan
Foto: PR-foto
Se store billeder her →
Time is Local er en 12-timers koncert og live-installation skabt i et samarbejde mellem klangkollektivet We like We og lydkunstner Jacob Kirkegaard.

Støjikon fra Japan + dansk bestseller bisse

Undergrundsstjernen Keiho Heino, som er 65 år gammel og især markerede sig med Fushisusha i 1978 møder på festivalen danske Bisse, som har udgivet 7 anmelderroste albums på to år. Bisse er tydeligt inspireret af sangskrivere som C.V. Jørgensen. Hvor Keiji Heino altid er klædt i sort med sorte solbriller og langt bleget hår på scenen, går Bisse ikke af vejen for at smide tøjet, bære store masker på scenen eller synge en Leonard Cohen sang iført intet andet end en fiskenetdragt og rød læbestift, som han gjorde det i Vega tidligere på året.

De to musikalske fænomener går på scenen i Lille Vega tirsdag den 7. november.

Festivalen afsluttes med koncerter på Copenhagen Jazzhouse. Her spiller den irske bratschist Garth Knox og franske Saltorello Trio deres fortolkning af den amerikanske legende John Zorns musikalske univers. Senere på aftenen kan man opleve Mike Sheridans som præsenterer et helt nyt soloshow. Mike Sheridan brød igennem på den elektroniske musikscene lang tid inden, han selv var gammel nok til at komme ind de steder, hvor han skulle spille.

I de senere år har han koncentreret sig om at udvikle nye samarbejdsprojekter på tværs af genrer, komponeret teatermusik og skabt store musikproduktioner. Han har blandt andet lavet musik til forestillingen Fornuft og følelse på Aarhus Teater.

Fakta:

Se hele programmet for festivalen her
Del på facebook
Facebook
Kulturmagasinet Fine Spind
Magasin og kalender om kultur
Alle artikler på Fine Spind
- copyright ©, 2014-2016.

Kulturmagasinet Fine Spind laves på
Kulturproduktionscentret Godsbanen i Aarhus

Kontakt os
Kulturmagasinet Fine Spind
Kulturproduktionscentret
Godsbanen, Projektdækket
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
Email: info@finespind.dk
SE-nr.: 35797602

Følg også Kulturmagasinet Fine Spind her: