Interview - Udstoppede heste og møder i døden - Berlinde De Bruyckere i Kunsthal Aarhus

Berlinde De Bruyckere udstiller sære møder i døden

Kunst og Udstillinger Artikel Skrevet af: Asger Nørkær Nielsen 2017-11-09
Del på facebook
Facebook

Berlinde De Bruyckere udstiller sære møder i døden

Omsorg for trælig og hængende hestehuder: Den belgiske kunstner Berlinde De Bruyckere er aktuel i Kunsthal Aarhus med udfordrende udstilling om liv og død

Det var i januar sidste år i Frankrig, at den belgiske kunstner fandt modellen til sit seneste kunstværk, Embalmed – Twins, 2017: to træer, som et stormvejr havde væltet omkuld på en mark. Sammen om at møde deres endeligt.

”Jeg blev meget berørt af de her to gamle træer, der var faldet side om side. Det gav mig idéen til at arbejde med dem som tvillinger, som er et tema, jeg har anvendt flere gange før,” siger Berlinde De Bruyckere.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →
Berlinde De Bruyckere har soloudstillingen Embalmed i Kunsthal Aarhus
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →
Værket No Life Lost II er et eftertænksomt monument over menneskets behandling af det levende omkring os.
På sit atelier i Ghent, Belgien, har hun bearbejdet træerne i en stil, der er vanlig for hendes arbejde, med brug af voks og tekstiler for at skabe en hudlignende overflade. Det giver træerne en sær og tilsigtet livlighed:

”I formen og med den farve, jeg har brugt på overfladen, kommer det til at minde om et menneskes krop,” siger Berlinde De Bruyckere.

Udstillingen hedder Embalmed og indeholder udover det nye værk to tidligere udstillede værker fra 2015 og 2016, No Life Lost I og No Life Lost II. Det første består af syv hestehuder, mens det andet viser døde hestekroppe viklet ind i hinanden, altså igen en forening i døden.

”Mit fokus var på det at dø sammen. Og at det må være mindre ensomt, hvis man dør sammen med nogen i forhold til at dø alene,” siger Berlinde De Bruyckere.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →
Traditioner fra den hollandske og flamske renæssancekunst fra det 16. århundrede har en betydelig indflydelse på Berlinde De Bruyckeres kunst.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →
Berlinde De Bruyckere skaber sine værker gennem en proces, hvor hun støber og modellerer i hærdet voks og dyreskind.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →
Berlinde De Bruyckere bor og arbejder i Gent i Belgien.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →
Berlinde De Bruyckere fandt træerne, som er brugt i dette værk i Frankrig.

Altid haft liv og død som tema

Døde kroppe og vækster, der undergår sære forvandlinger, og indgår i småerotiske forhold efter døden: Det er ikke lette emner, Berlinde De Bruyckere præsenterer sit publikum for. Og som hun selv understreger, er der absolut ingen humor i hendes værker.

Det betyder ikke, at de skal ses i ét bestemt lys, mener hun selv.

“Mine værker handler også om kærlighed. Og det ser folk ikke så tit, for de er mere fikserede på det negative,” siger Berlinde De Bruyckere.

Den 43-årige belgier har siden sin debut som udstillet skulptør i 1986 beskæftiget sig med disse tunge emner, der gør værkerne mere tilgængelige for folk, selvom de måske også kan være svære at afkode, mener hun.

Alle har adgang til de her temaer og kan relatere til dem. Det er ikke noget, der kræver en forhåndsviden for at kunne forstå. Det er mit udgangspunkt, når jeg forsøger at oversætte hverdagsindtryk til mit eget kunstneriske sprog,” siger Berlinde De Bruyckere.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →
Berlinde De Bruyckeres skulpturer repræsenterer både poesi, skønhed, elegance og forfald, rædsel og skrøbelighed.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Se store billeder her →
Installation Embalmed – Twins, 2017 består af to faldne træer i voks, der ligger på gulvet som forkrøblede kæmper.

Provokerende eller ej?

Når man hører belgierens kunstværker beskrevet, er det måske ikke overraskende, at de mange gange er blevet opfattet som provokerende. Det er dog ikke hensigten, siger hun selv. Måske er det, som det amerikanske kunstmagasin The Paris Review skrev sidste år om hendes værker, at de ville kunne kaldes provokerende, hvis ikke det var for skrøbeligheden og blødheden, der er så centrale i dem. At provokationen måske i virkeligheden ligger i, at man tvinges til at kigge på døden som noget, der også rummer denne skønhed.

Berlinde De Bruyckere har udstillet i mange forskellige lande efterhånden, og det har af og til overrasket hende, hvordan folk har reageret på hendes kunst. I Tyskland, fortæller De Bruyckere, oplevede hun i forbindelse med en udstilling, at folk demonstrerede ude foran og advarede især børn mod det ’brutale’ og ’onde’ værk:

”Jeg blev chokeret, for jeg prøver netop at åbne et sprog, hvor vi kan tale med hinanden om livet og døden. Jeg er slet ikke ude på at provokere nogen med mine værker. Faktisk synes jeg, der er meget skønhed og håb i dem.”

Fakta:

Berlinde De Bruyckere (f. 1964 i Ghent, Belgien) udstiller fra fredag den 10. november 2017 til 21. januar 2018 i Kunsthal Aarhus.

Udstillingen hedder Embalmed og består af tre værker i tre rum: No Life Lost I, No Life Lost II og Embalmed – Twins, 2017. Sidstnævnte værk er hendes nyeste og udstilles for første gang.

Del på facebook
Facebook
Kulturmagasinet Fine Spind
Magasin og kalender om kultur
Alle artikler på Fine Spind
- copyright ©, 2014-2016.

Kulturmagasinet Fine Spind laves på
Kulturproduktionscentret Godsbanen i Aarhus

Kontakt os
Kulturmagasinet Fine Spind
Kulturproduktionscentret
Godsbanen, Projektdækket
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
Email: info@finespind.dk
SE-nr.: 35797602

Følg også Kulturmagasinet Fine Spind her: