Isaac Julien skildrer flygtninges færd på middelhavet i ny udstilling på ARoS - INTERVIEW

Isaac Julien skildrer middelhavets flygtninge med videokunst

Kunst og Udstillinger Artikel Skrevet af: Emilie Kristensen-McLachlan 2018-02-05
Del på facebook
Facebook

Isaac Julien skildrer middelhavets flygtninge med videokunst

Kustneren Isaac Julien skildrer flygtninges farefulde færd på middelhavet i ny udstilling på ARoS. Han prøver i sine værker ikke kun at se på, hvad der sker fysisk for mennesker lige nu, men også hvad der kommer for os alle


Rummet er svøbt i blåt. Menneskene på de tre store skærme er indhyllet i farven; nogle kæmper for deres liv, mens andre nyder feriens ro. Væggene i rummet er dækket af lange, bløde stoffer i dyb blå, der matcher gulvtæppet. Videokunstneren Isaac Juliens installation Western Union: small boats er første værk, der bliver udstillet i ARoS' udstillingsrække Intermezzo i Focus-galleriet på museet. Fælles for de tre værker iudstillingsrækken i løbet af året er, at de alle omslutter rummet og har en politisk tematik.
Foto: PR-foto / ARoS
Se store billeder her →
Isaac Julien viser, i et helt omsluttende blåt rum, sit 3-skærms værk Western Union: small boats fra 2007.
Foto: PR-foto / ARoS - Thierry Bal
Se store billeder her →
Den britiske instruktør og filmkunstner Isaac Julien står bag den første udstilling i rækken INTERMEZZO på ARoS.
Isaac Juliens værk tager udgangspunkt i flygtningekrisen omkring Sicilien og Italien, særligt øen Lampedusa. Da værket blev udstillet på The Royal Academy i London i sommeren 2017 var publikum overraskede over alderen på installationen.

“Jeg lavede værket for ti år siden og folk er overraskede over, at det stadig er så aktuelt. Jeg håber, at det ikke har den samme gyldighed og aktualitet om 20 år," siger Isaac Julien.

Da værket blev lavet var det hovedsageligt med fokus på de flygtninge, der var begyndt at ankomme i både til den italienske ø Lampedusa.

“Jeg var i Italien med min mor og begyndte at lægge mærke til, at der skete en ændring i befolkningen. Ikke en stor ændring, men der var en lille forandring. Da jeg lavede værket, kaldte jeg det Western Union: small boats. Bådene blev efterfølgende større, overfyldte og det hele er blevet rykket op på en større skala," siger Isaac Julien.
Foto: PR-foto / ARoS
Se store billeder her →
Western Union: small boats vundet utallige priser og skildrer menneskers forsøg på at krydse kontinenter, blandt andet havet mellem Afrika og Europa
Foto: PR-foto / ARoS
Se store billeder her →
Selv om filmen er fra 2007, og tragedien også kendt som den Sicilianske Holocaust, er det en højaktuel problematik der i dag er mere presserende end nogensinde før.

Menneskers og områdets rejse

Værket er lavet til tre eller fem skærme. Installationen på ARoS har tre skærme, der viser Isaac Juliens billeder fra det sicilianske øhav. Billeder, der nærmest lægger sig ind over hinanden, så det ikke umiddelbart er til at se, om vi følger en gruppe flygtninge, der krydser middelhavet, eller en flok turister, der nyder en af ferieøerne. Der gemmer sig et skatkammer af historisk baggrund, fakta og politiske temaer bag filmens stærke og forførende virkemidler. Isaac Julien sejlede selv med en gruppe flygtninge, der havde krydset havet.

“Vi samarbejdede med folk, der havde taget turen over middelhavet til Sicilien. Scenerne i filmen er en rekonstruktion, de lavede i samarbejde med mig til værket," siger Isaac Julien.
Foto: PR-foto / ARoS
Se store billeder her →
Isaac Juliens udstilling vises på ARoS frem til den 27. maj 2018.
Foto: PR-foto / ARoS
Se store billeder her →
Isaac Julien (f. 1960) viser, i et helt omsluttende blåt rum, sit tre-skærms-værk Western Union: small boats fra 2007.
Værket er også en hyldest til instruktøren Luchino Viscontis filmklassiker Il Cattopardo eller Leoparden fra 1963. En del af Isaac Juliens værk er optaget i balsalen i Palazzo Valguarnera-Gangi i Palermo på Sicilien, som også er scenen for en berømt sekvens i Viscontis film.

“I Leoparden er der en berømt danse-sekvens. I mit værk er scenen sat ind i en mere nutidig fortolkning. Leoparden er baseret på en idé om, at den sicilianske, aristokratiske klasse er ved at ændre sig. Den viser altså et andet øjeblik, hvor Sicilien går igennem en forandring," siger Isaac Julien.

For ham betyder dét at inkludere referencer til Leoparden, at hans værk Western Union: small boats ikke kun handler om flygtningenes rejse i en simpel forstand, men også en reference til andre filmiske fortolkninger, der har fokuseret på forandringer i denne del af verden.
Foto: PR-foto / ARoS
Se store billeder her →
Isaac Julien mener, det er vigtigt at fokusere på, hvad alle mennesker bliver påvirket af.
Foto: PR-foto / ARoS
Se store billeder her →
Isaac Juliens udstilling vises på ARoS frem til den 27. maj 2018.

Global påvirkning

Isaac Juliens arbejde bevæger sig mellem flere universer og bruger stærke kunstneriske virkemidler sammen med en dokumentarisk kvalitet og politisk effekt. Isaac Juliens værk Ten Thousand Waves, som han lavede efter værket på ARoS, handler om noget lignende, selvom det tager udgangspunkt i Kina og et mere globalt perspektiv.

“Det handler stadig om mennesker, der migrerer fra ét sted til et andet, men hvor vi kan tænke over det på en større skala. Det er ikke kun en europæisk skala, men en større, global ramme," siger Isaac Julien.

Titlen Western Union: small boats bunder også i tanker om det globale perspektiv.

“I koreografien i værket er det ikke kun mennesker fra Afrika, der drukner, men forskellige nationaliteter. I fremtiden kan der være andre folk, der kommer i problemer. Det behøver ikke altid være dem, vi tror. Det er også noget, vi skal tage i betragtning," siger Isaac Julien.

Han mener, det er vigtigt at fokusere på, hvad alle mennesker bliver påvirket af.

“Vi bliver påvirkede af ting, der intet har at gøre med det lokale. Ting, der er usynlige, har en kæmpe effekt på vores liv og vi ved intet om dem," siger Isaac Julien.

Nogle af de usynlige ting, han fremhæver, er algoritmer, der bliver brugt i banker og andre offentlige institutioner, men som er gemt væk og ikke forklaret klart i samfundet. Igennem sit arbejde prøver Isaac Julien ikke kun at se på, hvad der sker fysisk for mennesker lige nu, men også hvad der kommer for os alle.

“Det er de usynlige ting, der virkelig kommer til at få en effekt på folk i fremtiden. Det er ikke bare fysiske forskelle, men de usynlige, teknologiske ting, der vil få en meget større indflydelse," siger Isaac Julien.

Fakta:

Udstillingen WESTERN UNION: SMALL BOATS vises på ARoS fra 3. februar til 27. maj 2018, Focus-galleriet niveau 5

Isaac Julien er født i 1960 og bor og arbejder i London.

Isaac Julien har modtaget en lang række priser. Torsdag den 1. februar 2018 får Julien titlen CBE (Most Excellent Order of the British Empire), som er en af de største udmærkelser, man kan opnå i England. Derudover var han i 2001 nomineret til Turner-prisen, og modtog i 2017 Charles Wollaston Award fra Royal Academy of Arts, London.

Til udstillingen udgives et katalog med introducerende tekst af overinspektør Lise Pennington og en fagfællebedømt tekst af lektor ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab på Københavns Universitet Anne Ring Petersen.

Del på facebook
Facebook
Kulturmagasinet Fine Spind
Magasin og kalender om kultur
Alle artikler på Fine Spind
- copyright ©, 2014-2016.

Kulturmagasinet Fine Spind laves på
Kulturproduktionscentret Godsbanen i Aarhus

Kontakt os
Kulturmagasinet Fine Spind
Kulturproduktionscentret
Godsbanen, Projektdækket
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
Email: info@finespind.dk
SE-nr.: 35797602

Følg også Kulturmagasinet Fine Spind her: