Vellykket solodebut fra storbypoeten Carl Emil - anmeldelse

Vellykket solodebut fra storbypoeten Carl Emil

ArtikelMusikSkrevet af: Anne Møller25. mar 2018

Carl Emil vendte sidste år sit succesrige band Ulige Numre ryggen til fordel for en solokarriere. Det kræver mod at give køb på en succes, man selv har været med til at gøde jorden for. Men torsdag aften beviste den prisbelønnede sangskriver, at han er i stand til at stå på egne ben

★ ★ ★ ★ ★ ☆

Det er ikke mere end et år siden, at det danske rockband Ulige Numre delte et maskinskrevet brev på facebook med beskeden om, at de gik hver til sit. Bruddet var ganske udramatisk, men var til stor sorg for bandets trofaste følgere på facebook.

Det lå måske lidt i kortene, at Ulige Numres forsanger og sangskriver på et tidspunkt ville kaste sig ud i et soloprojekt. Men at han allerede to dage efter bruddet med Ulige Numre kunne præsentere den første single i sit eget navn, var det nok de færreste, der havde forestillet sig. Syv måneder efter stod han med sit første soloalbum i hænderne. Natradio hedder pladen, som han nu danner grundlag for hans første soloturne nogensinde.

I torsdags var turen kommet til Musikhuset i Aarhus, og det var et broget, men forventningsfuldt publikum, der havde taget plads i de rødpolstrede sæder i Lille Sal.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Foto: Line Beck
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

En ydmyg entre

Efter en stille entre og et lavmælt “Godaften, Aarhus” fandt Carl Emil sig hurtigt til rette med sin mundharpe og sin akustiske guitar. Som altid iført sine cognacfarvede læderstøvler.

“Jeg havde ellers frygtet, at der ikke ville være nogen her i aften, fordi kronprinsen af Aarhus, Hugo Helmig, spiller på Train,” lød det fra Carl Emil.

En bekymring som den 27-årige singer-songwriter roligt kunne lægge på hylden, for det var en næsten fyldt Lille Sal, der mødte ham denne torsdag aften.

Klædelig melankoli

Navn i sne var aftenens første nummer. En efterhånden syv år gammel Ulige Numre-kending, der plejer at kunne sætte godt gang i dansegulvet. Afskrællet både bas, trommer og keys var oplevelsen derfor naturligvis en anden, men det gjorde ikke nummeret mindre interessant.
Tilsat sprød mundharpe tog Carl Emil i sin akustiske udgave noget tempo ud af nummeret, som var overraskende klædeligt. Det gav det en melankolsk dimension, der kom til at præge flere af numrene i løbet af aftenen.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Foto: PR-foto

Uforløst dynamik og stille numre

Selvom ørehængerne fra Ulige Numre-tiden udgjorde en stor del af aftenens sætliste, var der selvfølgelig også gjort plads til nogle af de nye numre fra soloalbummet, Natradio.

Heriblandt den rockede debutsingle Liv før døden, der på samme måde som Navn i sne blev fremført i en langt mere afdæmpet version end originalen. Her savnede man dog lidt dynamik, og nummeret blev aldrig rigtig forløst.

Som aftenen skred frem, tegnede der sig et billede af, hvilke numre der fungerede akustisk. Liv før døden var ikke et af dem, desværre. Det var til gengæld de mere stille numre som Edderkop, der blev fremført i en fin fortolkning, uden at den mistede kraft.

Kort før pausen fandt Carl Emil endnu et af de mere stille numre frem fra sit repertoire, nemlig titelnummeret fra Natradio. Igen leverede han en rigtig fin og følsom præstation, og trods nummerets vuggevise-karakter blev det aldrig søvndyssende.

Et velopdragent publikum

Andet sæt indledtes med endnu et par Ulige Numre-klassikere. Heriblandt dansenummeret Dansk vejr, hvor Carl Emil for alvor fik mulighed for at udfolde sig musikalsk. Et nummer, som ikke kun gjorde publikum, men også ham selv i så godt humør, at han efter sidste akkord forløst rakte armene i vejret.

Og måske ér Carl Emil også ved at være forløst efterhånden. Koncerten var nemlig den 28. i rækken inden for to måneder. “Jeg er ved at blive fuldstændig skør efterhånden,” lød det fra en udkørt Carl Emil.

Derfor var det også hans held, at det var et både velopdragent og tålmodigt aarhusiansk publikum, der havde valgt at bruge deres torsdag aften i selskab med ham. Det tillod ham blandt andet at bruge tid på at stemme sin guitar imellem numrene uden at skulle høre en lyd for det.

Aftenens største musikalske oplevelse

“Det næste nummer er et virkelig vigtigt nummer,” fortalte en alvorlig Carl Emil, inden han slog første akkord an til det følsomme, men fortrøstningsfulde nummer, Skærgården.

Med ordene “Lov mig det bedste er tilbage” italesætter han allerede fra første linje den tvivl og usikkerhed, der var forbundet med at bryde op fra Ulige Numre, og måske derfor endte det også med at blive aftenenes største musikalske oplevelse.

Herefter virkede det passende at bløde stemningen op, og det skete med Bruce Springsteen-coveret State Trooper, hvis omkvæd lyder: “Mister state trooper, please don’t stop me”. På samme måde som det efterfølgende splinternye nummer, Supermåne, betegner Springsteen-coveret en fremadskuen, der på mange måder kom til at stå som et varemærke for aftenens koncert.

I en af linjerne i Skærgården lyder: “Er det for sent at tage tilbage?” Og det er det vel aldrig. Men med aftenens koncert beviste Carl Emil, at han har al mulig grund til at skue fremad.

Fakta:

Carl Emil Petersen er født i København i 1990

Ved Danish Music Awards i 2015 modtog Ulige Numre prisen for albummet “Grand Prix” prisen for Årets danske rockudgivelse.

Samme aften modtog Carl Emil Petersen prisen som Årets danske sangskriver - Koda-Prisen

Til sommer besøger Carl Emil Petersen og hans band nogle af sommerens festivaler. Heriblandt Smukfest.

Sætliste:
Navn i sne
Finale på et filmsæt
Liv før døden
Blå
Edderkop
Os idioter
Natradio
Halvnøgen
Hvert slag
Dansk vejr
Fanget i ungdommen
Helt almindelig
Skærgården
Cover: Bruce Springsteen State Trooper
Supermåne
København
Ekstranummer: Frit land
Facebook
Del på facebook

Anne Møller

Kulturjournalist og anmelder
Anne Møller er cand.mag. i Nordisk sprog og litteratur og Oldtidskundskab fra Aarhus Universitet. Gennem sin uddannelse har hun beskæftiget sig med både litteratur og drama, og hun har en forkærlighed for græske tragedier og kvindelitteratur fra slutningen af 1800tallet. Derudover holder hun meget af socialrealistiske forfattere som Tove Ditlevsen, Vita Andersen, Kim Leine og Morten Pape.
Se Annes artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind