Ikke uden min mor| Teater Katapult præsenterer teater danskdansks forestilling | INTERVIEW

Virkelige fortællinger om mødre og døtre på scenen

ArtikelSceneSkrevet af: Barbara Rousset Thomsen28. maj 2018

teater danskdansk er i juni på turné med forestilling Ikke uden min mor: Beretninger af kvinder til kvinder om vores forhold til rollen som mor og datter på tværs af landegrænser og forskellige generationer

Vi møder instruktør Sandra Yi Sencindiver på hendes kontor på Teatergrad i Københavns Nordvest kvarter, som er moderskibet for teater danskdansk, der står bag forestillingen Ikke uden min mor.

Forestillingen er baseret på 76 kvinders beretninger om forholdet mellem mor og datter. Alle de kvinder, der har fortalt, er bosat i norden, har forskellige aldre og forskellige sociale og kulturelle baggrunde. danskdansk vil med forestillingen vise, at kvinder godt kan spejle sig i hinanden, selvom man tror, at den anden er forskellig fra en selv. “Man kan sige, at hvis man er kvinde, så har vi jo alle sammen en mor og alle sammen nogle erfaringer som kvinder,” siger Sandra Yi Sencindiver. Det er sådanne erfaringer, der deles i forestillingen.

Lotte Munk & Şiir Tilif i forestillingen Ikke uden min mor.
Foto: Per Morten Abrahamsen
Şiir Tilif i forestillingen Ikke uden min mor.
Foto: Per Morten Abrahamsen

Inspireret af 76 forskellige kvinders beretninger

På scenen præsenterer fire skuespillerinder dramatiske situationer, som er baseret på de interviewede kvinders beretninger. Dramatikeren Camara Lundestad Joof og Sandra Yi Sencindiver står bag de mange interviews og har talt med kvinderne om forskellige emner med mor-datter-forhold som et samlet tema: Hvad er en god mor? Hvad er en dårlig mor? Barndomsminder og rollemodeller. Ting, man gerne vil gøre anderledes, ting, man fortrød - emner som seksualitet og kvindefrigørelse, at gå forrest, at tilpasse sig eller bryde fri.

Beretningerne er blevet bearbejdet og dramatiseret i forestillingen, men enkelte af dem får lov til at stå nærmest urørte frem på scenen, fortæller Sandra Yi Sencindiver: “Vi talte med en kvinde, som blandt andet var med til at skrive den første udgave af Kvinde Kend Din Krop, og som har gået forrest i forhold til kvindefrigørelsen. Så den historie har vi været meget tro over for, mens andre scener er inspireret af to eller tre forskellige familier.”

Ikke uden min mor er på turné i juni.
Foto: Per Morten Abrahamsen
Şiir Tilif, Lotte Munk & Anne-Vibeke Mogensen.
Foto: Per Morten Abrahamsen

Genkendelighed på tværs af landegrænser

I dramatikerens og instruktørens bearbejdning af det indsamlede materiale har der ikke været fokus på hvilken etnisk baggrund, kvinderne hver især har. Sandra Yi Sencindiver mener, at det at være mor og datter er noget, alle kvinder har tilfælles. Til gengæld har det for danskdansk været vigtigt at repræsentere mange kvinder med netop forskellige etniske, kulturelle og socialøkonomiske baggrunde. Med forestillingen håber de at vise, at mødre og døtre kan spejle sig i hinandens liv – også dér, hvor de er forskellige – netop fordi erfaringer med at være mor og datter er almene på tværs af landegrænser, generationer og kulturelle skel.

Teater danskdansk ønsker at skabe forestillinger, som mange kan spejle sig i, blandt andet på tværs af forskellige kulturelle baggrunde. “Det er derfor, vi hedder danskdansk,” forklarer Sandra Yi Sencindiver. De sætter spørgsmål i spil om, hvad det vil sige at være dansk. De vil med Ikke uden min mor skabe en oplevelse, hvor kvinder spejler sig i andre kvinders fortællinger. Formålet er, at publikum skal kunne spejle sig i de forskellige historier, selvom de måske går og tror, at andre kvinder er forskellige fra dem, når de er vokset op i en anden kultur.

Sandra Yi Sencindiver har lagt mærke til, at mange etnisk danske kvinder hører flere af historierne på scenen som beretninger fra kvinder med traditionel dansk baggrund, med mindre der tydeligt bliver gjort opmærksom på, at kvinden bag kommer fra en anden kultur. ”Der er én scene, hvor to af skuespillerne iklæder sig tørklæde, fordi det er en meget specifik historie om at indvandre til Danmark og lade sin datter vokse op her og de generationsgab og kultursammenstød, der så kommer,” forklarer hun. Folk læser det som “det er den etniske historie, og alle de andre er danske,” siger Sandra Yi Sencindiver. Men det er ikke tilfældet. Det er blot den eneste historie, hvor der er tydelige tegn på, at det er en specifik type kvinde og familiestruktur, vi har at gøre med. “De andre historier i forestillingen er faktisk lige så internationale,” fortæller hun. Men dem oplever det etnisk danske publikum som danske, fordi de kan spejle sig i dem. Hun mener, at det er forkert at tro, at andre er forskellige fra en selv, bare fordi de ser anderledes ud eller har en anden kultur, og det er noget, danskdansk forsøger at gøre op med i forestillingen.
Foto: Per Morten Abrahamsen
Foto: Per Morten Abrahamsen

Forskelle kan også være givende

I Ikke uden min mor er håbet, at vi kan genkende os selv i forestillingen og på den måde forholde os til indholdet med udgangspunkt i os selv. Men ikke samtlige scener i forestillingen vil nødvendigvis tale til alle. Sandra Yi Sencindiver siger: “Du vil blive ramt af nogle scener og blive forundret over andre. På den måde har vi også prøvet at udfolde nogle meget forskellige erfaringer: nogle mennesker har et fantastisk forhold til deres mor, andre mennesker har et meget udfordrende forhold til deres mor, mens de sagtens kan have en god relation til deres datter.”

Der er altså også forskelle på spil, fordi vi alle har forskellige forhold til det at være mor eller datter eller begge dele på én gang. Sandra Yi Sencindiver mener, at forskelle på det plan også kan være givende: “Man udvider sin horisont omkring sine medmennesker og forståelse af verden. Det, synes jeg, er lige så vigtigt som at mødes om det, vi har tilfælles.”

Et autentisk rum vi kan samles i

Forestillingen har allerede spillet i marts måned og har blandt andet fået en anmeldelse med på vejen om, at den er autentisk. Sandra Yi Sencindiver siger selv, at det nok ikke kun bunder i, at de har taget fat i virkelige beretninger. Hun mener, det også ligger i den måde, hvorpå publikum er til stede i rummet med skuespillerinderne. De står nemlig ikke oppe på en scene, mens publikum sidder blødt ude på publikumsrækkerne. I stedet samles de alle på samme scene og er tætte på hinanden i et rum for både publikum og skuespillere. På den måde kommer publikum til at tage aktiv del i Ikke uden min mor.

“En af de ting, vi havde sat os for, var at skabe et rum, hvor der bliver skabt en dialog, en åbenhed, hvor man føler, at man deler noget,” forklarer Sandra Yi Sencindiver. “Der er ligesom nogle øjeblikke under forestillingen, hvor man tager sig selv med og reflekterer over ens egen relation til sin mor, men hvor man også bliver opfordret til at have et ægte møde med sin sidekammerat, om det så er din mor, din bedstemor eller en helt fremmed kvinde. Det er nogle meget stærke, meget autentiske møder.”
teater danskdansk holder til daglig til hos Teater Grad på Nørrebro.
Foto: Per Morten Abrahamsen
Şiir Tilif & Lotte Munk, i baggrunden Anne-Vibeke Mogensen.
Foto: Per Morten Abrahamsen
Selvom der på Teater Katapults hjemmeside står, at man skal tage sin mor og veninderne under armen og datteren med i hånden “til en aften med, for og om kvinder”, så kan forestillingen også ses af mænd. “Det er ikke en niche at høre noget om at være mor eller kvinde,” siger Sandra Yi Sencindiver, og mænd vil også kunne have en lærerig oplevelse med forestillingen, hvor de kan få indsigt i forholdet mellem mødre og døtre og kvinders erfaringer med de roller i livet. De er blot ikke tænkt som kernepublikummet. Når danskdansk tager fat i et tema som mødre og døtre, er det, fordi de mener, at kvinder skal have flere historier at spejle sig i på teaterfronten. Men når dørene slår op til forestillingen i juni måned på Teater Katapult, er både kvinder og mænd velkomne.

Fakta:

Ikke uden min mor spiller:

1. juni kl. 17 & kl. 19.30: Kulturhuset Pilegården, Brønhøjsvej 17, 2700 Brønshøj
5. juni kl. 17 & kl. 19: Tryckeriet, Rolfsgatan 7B, Malmö
6. juni kl. 17 & kl. 19: Tryckeriet, Rolfsgatan 7B, Malmö
7. juni kl. 20: Teater Katapult, Godsbanen, Skovgaardsgade 3, Århus
8. juni kl. 16.30 & kl. 21: Eutopia 2017, Gudrunsvej 78, Århus
9. juni kl. 16: Teater Katapult, Godsbanen, Skovgaardsgade 3, Århus

Medvirkende Anne-Vibeke Mogensen, Şiir Tilif, Lotte Munk + Marie Louise von Bülow
Instruktør Sandra Yi Sencindiver
Dramatiker Camara Lundestad Joof
Dramaturg Sosha Teperowska
Komponist Marie Louise von Bülow
Scenograf Sir Grand Lear
Producent Christine Worre Kann
Idé & koncept danskdansk
Co-producenter Baltoppen LIVE, Helsingør Teater og Teatergrad

Facebook
Del på facebook

Barbara Rousset Thomsen

Kulturjournalist og anmelder
Barbara Rousset er cand.mag. i Dramaturgi fra Aarhus Universitet. Hun har en stor interesse for autenticitetens rolle i nutidens scenekunst, og hvordan kunst – især scenekunst - kan være et redskab til social forandring. Derfor er hendes primære udgangspunkter, når hun anmelder, interviewer og skriver, at afmystificere og skabe transparens omkring hvilke refleksioner og forandringer det givne kunstværk ønsker at skabe hos sin modtager og i det samfund, værket afsendes til.
Se Barbaras artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind