Forfatter Sissel-Jo Gazan: “Alting skal ikke være Kurfürstendamm eller Champs-Élysées"

Sissel-Jo Gazan: “Alting skal ikke være Kurfürstendamm eller Champs-Élysées”

Portræt-interviewLitteraturSkrevet af: Anne Møller06. juni 2018

Sissel-Jo Gazan er vokset op i Aarhus, men har boet de sidste tretten år i Berlin. Hun er fascineret af byens vildskab og atmosfære og kan ikke fordrage, når noget bliver for pænt og poleret. Om lidt kan man opleve hende på litteraturfestivalen LiteratureXchange

Det er ikke svært at få øje på en udvikling i den danske forfatter Sissel-Jo Gazans forfatterskab. Siden de første geografisk og tidsmæssigt ubestemmelige romaner er der sket en del. Den magiske realisme er gradvist blevet skiftet ud med virkeligheden, og med tiden er specifikke tids- og stedsangivelser begyndt at indgå som vigtige elementer i hendes fortællinger.

Flere af Sissel-Jo Gazans seneste romaner udspiller sig i København. Og selvom hun nåede at bo i byen i otte år, krævede det et enormt detektivarbejde at navigere rundt i Google Maps for at finde frem til gadenavne, gyder og gennemgange. Dem kender hun til gengæld som sin egen bukselomme, når hun bevæger sig rundt i sin hjemby Aarhus, hvor hendes seneste roman Blækhat udspiller sig.

“Jeg har tit tænkt, hvorfor der skulle fem romaner til, før jeg skrev en, der foregik i Aarhus,” siger hun og holder en kort pause. “Jeg tror måske, bogen blev et aktuelt ønske i takt med alderen. Jeg fik pludselig lyst til at vende tilbage til min barndom,” siger hun.
Sissel-Jo Gazan er født og opvokset i Aarhus, men har boet de sidste tretten år i Berlin.
Foto: Claus Christensen
Lige for tiden interesserer Sissel-Jo Gazan sig meget for street art, og hun kender mange af dem, der er afbilledet på gavlmaleriet på Sjællandsgade.
Foto: Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

“Vi løb rundt som nogle vilde unger”

Med Blækhat springer Sissel-Jo Gazan cirka tredive år tilbage i tiden. Hovedpersonen Rosa er et selvstændigt og eventyrlystent barn, som bor i det byhus på Hjelmensgade 14, hvor forfatteren også selv er vokset op.

Der går ikke lang tid, før det går op for læseren, at hovedpersonen og forfatteren deler mere end bare adresse, og selvom mange elementer er forstørret op, understreger de mange ligheder meget godt forfatterens ønske om at genopleve sin barndom.

Foruden beskrivelserne af opvæksten, det konfliktfyldte mor-datter-forhold og de mange forelskelser er romanen fuld af stedsbeskrivelser, der får selv den mindst stedkendte aarhusianer til at stoppe op.

For eksempel er vi med på sidelinjen, når Rosa overværer besættelsen af et hus i Grønnegade, når hun stjæler byttemærker i Magasin, og når hun laver street art i Snevringen - smøgen, der forbinder Studsgade og Mejlgade.

Og selvom Sissel-Jo Gazans fortælling er indsat i en fiktiv ramme, tegner de detaljerede stedsbeskrivelser et tydeligt billede af, hvordan det var at være barn i Øgaderne i 70’erne og 80’erne:

“Vi løb rundt som nogle vilde unger. Vi var ikke overladt til os selv, men der var bare en utrolig stor bevægelsesfrihed. Vi legede for eksempel på den store losseplads - Losseren, som vi kaldte den -, der lå inde bag ved Sjællandsgade, Norsgade, Anholtsgade og Fænøgade. Det var ét stort virvar af alt fra Fredes Auto, et gammelt cykelværksted, lakdåser, hårde hvidevarer og vilde katte. Vi måtte selvfølgelig ikke lege der, men der var aldrig nogen, der sagde noget,” fortæller hun.
Sissel-Jo Gazan er vokset op i Hjelmensgade 14. Samme sted som hovedpersonen Rosa vokser op i romanen Blækhat.
Foto: Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Sissel-Jo Gazan og Rosa fra Blækhat deler ikke kun adresse. De har også begge to gået på Samsøgade Skole i Øgadekvarteret i Aarhus.
Foto: Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Lommer af urban originalitet

I løbet af sit liv har Sissel-Jo Gazan ad flere omgange haft behov for at skifte Aarhus ud. Først med København, og senest med Berlin, hvor hun har boet de sidste tretten år.

“Der var en periode, hvor Aarhus ikke rigtig eksisterede for mig. Jeg kunne ikke rigtig forestille mig at vende tilbage. Det hele var ved at blive for pænt og poleret. Blandt andet fordi man havde besluttet at fritlægge åen,” fortæller hun.

Da hun tilbage i 2005 tog sin datter med til Berlin, var det egentlig tænkt som et kort visit: “Jeg var lige blevet skilt fra min mand, og min ældste datter er halvt tysk, så jeg tænkte, at jeg ville give hende et skud tysk, inden hun skulle starte på den tyske skole i København,” siger hun og uddyber “Først var vi dernede i nogle måneder, fordi jeg havde fået et rejselegat. Men så endte vi med at blive her, fordi jeg blev forelsket i byen.”

I Berlin fandt hun noget af den vildskab, som Aarhus forsøgte at tæmme, men som hun mener, at byen nu er ved at finde frem igen.

“På mange måder minder Berlin mig om 70’ernes og 80’ernes Aarhus. Der er nogle lommer af urban originalitet, som man er meget bevidst om ikke at ødelægge med McDonald’s og 7-Eleven,” siger hun og tilføjer:

“Jeg kan selvfølgelig godt se, at det ikke er skidesmart, at der er sådan nogle gamle tomter med glasskår, hvor børn kan komme til skade eller pigtråd, der ikke er blevet revet ned. Men det giver en anden struktur og atmosfære i byen, at alting ikke er Ku’damm eller Champs-Élysées,” siger hun.
Sissel-Jo Gazan ser tilbage på sin barndom i Aarhus som en tid, der var forbundet med stor bevægelsesfrihed.
Foto: Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Sissel-Jo Gazan fik sit danske gennembrud med romanen Dinosaurens fjer, der blev solgt til oversættelse i 16 lande.
Foto: PR-foto

Dinosaurer, street art og tatoveringer

Interessen for det upolerede og tilgroede afspejler sig også i Sissel-Jo Gazans forkærlighed for street art - en hobby, som hun deler med Blækhats hovedperson Rosa.

For Sissel-Jo Gazan gør street art en by mindre kedelig og steril, og hun er fascineret af, hvordan street art-kunstnere i modsætning til traditionelle kunstnere må tage til takke med et liv uden for rampelyset.

“Street art-kunstnere går ud i ly af natten og giver deres kunst til byen. Det er så uselvisk og så generøst. Jeg er stor tilhænger af, at kunst skal være noget, der sprøjter ud af sjælen på kunstneren, uanset om han får anerkendelse for det og kan leve af det. For mig er det den sande kunst; dén, der bare vil ud i verden,” siger hun.

“Sådan noget kunst, der hænger på et fancy galleri er slet ikke noget for mig. Jeg kan slet ikke forstå, hvorfor en kunstner, der laver en eller anden stor glasfiberkaramel i guld, der koster 250.000 euro, ikke skammer sig ihjel.”

Tidligere har Sissel-Jo Gazan interesseret sig for dinosaurer, og lige nu er det tatoveringer, som hun er ved at skrive en roman om, der optager hende. “Jeg er stadig fascineret af street art, og jeg går tit og tager billeder af det, men jeg ved ikke, om det om fem år er noget, der interesserer mig helt vildt meget,” indrømmer hun.
Hjelmensgade 14 er ikke den eneste adresse, man møder i Blækhat. Romanen er fuld af stedsspecifikke beskrivelser af 70'ernes og 80'ernes Aarhus.
Foto: Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Sissel-Jo Gazan og hendes legekammerater legede ikke i legehuse som andre børn. De legede på lossepladser, hvor de ikke måtte være, men der var ingen, der sagde noget.
Foto: Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Til juni kan man opleve hende på hendes hjemmebane, når hun besøger den internationale litteraturfestival LiteratureXchange i Aarhus.

“Jeg er rigtig glad for at være inviteret, for jeg har altid opfattet mig selv som en Aarhus-pige. Men jeg tror måske, jeg har holdt to foredrag i Aarhus i de tyve år, jeg har været forfatter. Det er, som om, at Aarhus ikke har taget patent på mig før nu,” siger hun.

Til festivalen skal hun blandt andre samtale med journalist og radiovært Klaus Rothstein, og det ser hun frem til:

“Jeg glæder mig til at snakke med Klaus, for vi har allerede haft en interessant snak på Skønlitteratur på P1, hvor vi snakkede om kimen til ekstremisme eller radikalisering; om hvordan vi allesammen har den kim, og at det ofte er nogle få sætninger og hændelser der gør, at man kan blive slynget i den forkerte retning.”
Sissel-Jo Gazan optræder på LiteratureXchange den 18. og 19 juni. Her kan man bl.a. høre om Blækhat og om, hvordan hun bruger byen som litterær strategi.
Foto: Claus Christensen
Børnenes Jord spiller en stor rolle i romanen Blækat, hvor hovedpersonen Rosa og hendes venner færdes, når de ikke går på opdagelse i byen.
Foto: Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Fakta:

Sissel-Jo Gazan er uddannet biolog med speciale i dinosaurer fra Københavns Universitet.

I 2008 fik hun sit danske gennembrud med romanen Dinosaurens fjer, der blev solgt til oversættelse i 16 lande.

Sissel-Jo Gazan har modtaget adskillige legater fra Statens Kunstfond og Litteraturrådet og priser som DR’s Romanpris i 2008 for Dinosaurens fjer og Læsernes Bogpris i 2014, der bliver uddelt af Danmarks Biblioteksforening og Berlingske, for Svalens graf.
Facebook
Del på facebook

Anne Møller

Kulturjournalist og anmelder
Anne Møller er cand.mag. i Nordisk sprog og litteratur og Oldtidskundskab fra Aarhus Universitet. Gennem sin uddannelse har hun beskæftiget sig med både litteratur og drama, og hun har en forkærlighed for græske tragedier og kvindelitteratur fra slutningen af 1800tallet. Derudover holder hun meget af socialrealistiske forfattere som Tove Ditlevsen, Vita Andersen, Kim Leine og Morten Pape.
Se Annes artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind